Annons
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

232
Hoppas på mer uppdatering än facelift. Ser tre punkter som viktigast för mig vid ev byte nästa år:
- Värmepump, så man kan förvärma kupe samt inte behöva ha igång motorn vid turer ned på stan under vintern.
- Backkameran, oanvändbar idag med dåliga upplösningen. Kvällstid går det inte alls.
- Sluttande bagagerumsgolvet. Får hellre vara plant med kant längst bak än ett sluttande golv. Sista 3dm går inte att använda när man ska packa bilen full, saker ramlar ur!

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

234
Jag har några saker som jag märker nu när det är full vinter med en del snö och ca 20 minusgrader.
1.Bromsar som tar dåligt när jag kört utan att använda broms på ett tag. När jag ska bromsa efter en längre
tid så tar inte bromsarna alls från början utan man får trycka hårt på pedalen så det blir låsning på hjulen
och pulserande bromspedal. Det är irriterande men händer bara nån gång ibland.
Skulle tro att bilen bromsar lite och att det sen blir lite is på beläggen eller liknande.
2. Snön fastnar inne i fälgarna med obalans som följd. Det händer ibland och är svårt att få bort.
3. Motorn går mest hela tiden när det är 20 minusgrader men man vill ju ha värme.
En laddning kan räcka två dagar eller mer när det är kallt, jag bryr mig ju inte så mycket om det men
nog har dom väl kunnat fixa nått sorts värmelement som går in och stöttar till värmen.
Min förra Bmw 530d hade en elektrisk värmare som värmde vattnet till värmepaketet. (tror jag)
Det fungerade hur bra som helst, körde när det var över -30 och det blev varmt och skönt ganska snabbt.
Fungerar det bra på en Bmw borde det ju fungera lika bra på en Kia Optima Phev tycker man ju.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

235
Hej Nannes,

1. Som en notering på bromsning verkar det som att charge inte går in just nånting när det är riktigt kallt. Det är först efter några mil som man får full charge vid bromsning och systemet är uppvärmt. Jag upplever också dålig broms vid kallare än -20, men det är förmodligen för att charge knappt används och är prio men systemet anpassar sig inte efter det. Dock har jag vant mig :)

2. Det är nog inget specifikt för Kia, det händer mig med alla möjliga bilar och är väderberoende. Sämst är det om kommit mycket snö, lite lätt varmt och den smälta snön hamnar längst ned och fryser till. Då blir det obalans!

3. Stör mig med. Det går att köra helt på el i iaf -22 som det va imorse, dock måste man köra med klimatanläggningen off. Jag hoppas att nästa uppdatering kommer med värmepump likt det som Kia e-niron har, det skulle sitta bra!

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

236
Hej. Tack för svar. Bromsarna är inte så stort problem men jag kan bli lite brydd när dom tar så dåligt helt plötsligt. Jag kan köra flera mil
och sen när jag ska bromsa riktigt så tar inte bromsarna så mycket och man bromsar hårdare och det blir typ tvärnit.
Ang snö i fälgarna så har jag sällan haft detta problem med andra bilar. Kanske skulle ha vaxat dom innan dom la på vinterdäcken.
Jag har däckhotell så det blir inte så att man fixar fälgarna.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

237
Har råkat för tomt 12 V batteri ett antal gånger. En gång i Lappland där det tog en bärgare 2 timmar att köra från Gällivare. Som tur var att det fanns mobiltäckning där vi stod. Numera har jag ett litet 12 V batteri med mig som kan ge den lilla kick som behövs för att dra ett relä så att stora batteriet börjar ladda. En gåta varför man inte har en knapp som möjliggör denna nödstart. Enligt andra artiklar på det forum fanns det på tidigare modeller en sådan knapp. Frågade på verkstaden vilket relä man skall trycka på men han fick inte svara på den frågan. Hänvisade mig till att leta lösningen på nätet. Jag har också satt in ett lite större 12 V batteri.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

239
Jag kör mest utan bensinmotor. Har satt temp på low, AC av, fläkt på steg 1 eller 2 mot vindruta och golv. Ökar fläkt ibland för att slippa imma.
har kupévärmare på vintern så bilen är uppvärmd när jag ska åka.

ncp skrev: 25 okt 2022, 09:53 Era bästa knep för att köra bilen utan att bensinmotorn hoppar igång ? Har en Phev -20.
Märkt att den inte går igång när man har fläkten avtängd, men det blir lätt imma på rutan då.. Inga bra förslag för att motverka det ?
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Återgå till "Optima"