Ior skrev:Har den vanliga hybriden men skall inte det större batteriet ladda 12V-batteriet om laddningen är låg? Även om det skulle vara "halvdåligt"?
Jo 12V-batteriet skall laddas hela tiden med bilen i Ready-läge ("Startad") som på vilken bil som helst fast av en DC-DC-omvandlare som omvandlar högspänningsbatteriets spänning (ca 400V DC) till 12V DC som sedan laddar 12V-batteriet och försörjer bilens vanliga 12V-system (Styrsystem, belysning, stolvärme, instrument, radio m.m.) med spänning (Omvandlaren motsvarar typ generatorn på en vanlig bränslemotor, generatorn på Niro är en speciell Hybridstartgenerator som bl.a. laddar högspänningsbatteriet, agerar startmotor och draghjälp vid fullgas. Det finns ingen vanlig 12V-generator utan det sköts av omvandlaren).
Om batterisensorn som känner av strömflödet från/till 12V-batteriet rapporterar fel värde så finns en risk att 12V-batteriet inte laddas som det skall. Fel på den sensorn är det enda jag varit med om som orsakat att en Niro dör under färd. Därmed inte sagt att det säkert är det felet på just din bil såklart... Bara en mer eller mindre kvalificerad gissning baserad på personlig erfarenhet.