Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

211
2ggrPHEV skrev:Det låter dyrt. Det skiljer nog en hel del mellan privatköp och företagsköp.

Hämtade ut min Optima SW PHEV pluspaket 2 med metalliclack i månadsskiftet juni-juli. Den går som tjänstebil och KIA vill öka sin andel på den marknaden och ger då kanske lite högre rabatter. Inget inbyte. Vi har inget företagsavtal eller så.

Listpris: 430 700 inkl moms
Rabatt direkt i offerten: -72 216 kr
Offererat pris: 358 484 kr

Supermiljöbilsrabatt: -20 000 kr

Faktiskt pris efter miljörabatt: 338 484 kr

Företag får ju på tjänstebilar dra av halva momsen och efter att det är gjort blir priset i praktiken 302 635 kr för bilen.

Gummimattorna fick de bjuda på.

En kompis valde Optima SW PHEV nyligen och fick samma rabatt nu i början av oktober, men även då som tjänstebil.

Missnöjd med din offert? Be om offert från andra återförsäljare i närheten och låt alla veta att du begär in pris från flera. Kan skilja mycket då de till viss del sätter sina egna priser, men har centrala priskampanjer från Kia i ryggen.

Kollade pris idag på en Optima, det var ingen höjdare pris på en metallick med motorvärmare, laddkabel till stolpe, vinterdäck nokia samt extra ljusramp, fick 12% i rabatt på bilen och hela kalaset landade på 435000 kr, skall kolla hos fler men det blir förmodligen ingen Kia.
Kör nu;
Mercedes E200 D kombi Fleet edition 2019
Kia CEED SW PHEV 2021

Tidigare bilar;
Kia Sportage 1,7 CDRI special edition 2017
Kia Ceed SW CDRI special edition2 2015
Volvo XC60 D4 Summum automat AWD 2017
Kia Ceed SW CRDI 2011
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

213
Jag är på väg att beställa en Optima PHEV 2019 men har inte bestämt mig för hur jag ska göra med motorvärmare.
Jag har 55km enkel väg till jobbet. De första 5 km är 30-80km/h-väg, sedan är 40km 110km/h-väg och de sista 10km är 70-80km/h-väg.
Jag lånade hem Optiman och testade att köra med fulladdat batteri till jobbet. Efter 45 km gick bilen över i HEV-läge. Under dessa 45km fick bensinmotorn hoppa igång 3-4 gånger vid uppförsbackar på motorvägen. Utetemperaturen var runt 10 grader.

Nu är frågan om jag kommer ha någon nytta av motorvärmare på vintern? Kupévärmare vill jag ha för att komma ut till en varm kupé (då bilen står ute året runt utan garage eller carport), men det känns som att "elda för kråkorna" om jag värmer motorn för att sedan starta färden på elmotorn och då kyla ner den uppvärmda bensinmotorn. Någon värme till kupén från bensinmotorn tror jag inte att jag kommer behöva då jag värmt upp kupén med kupévärmaren. Dock kommer elen ta slut efter 40-45km.
Det vore kanske bättre att alltid starta i HEV-läge när det är kallt ute ,och jag haft motorvärmaren (och kupévärmaren) igång, för att då kunna köra 10-15km i HEV och sedan gå över till ren eldrift de sista 40-45km?

Skillnaden i pris på motorvärmare med kupévärmare och bara kupévärmare är runt 1000-2000kr.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

214
Hej,

Jag har MV+KV och ångrar inte det idag istf en bensinvärmare. När man väl börjat köra på el så vill man komma så långt som möjligt på varje tank :) dessutom känns det bortkastat att smutsa ner miljön med en bensinvärmare. Optimalt hade dock varit om man kunnat förvärma kupe och motor direkt via högvoltsbatteriet...

Jag själv har strax över 4mil till jobbet och nu när det börjat bli kallt så vill man att motorn ska ha en bra grundvärme. Trots att man kör MV+KV nån timme innan avfärd så blir kupén fort kall och motorn tar en stund innan den är varm när den bara går på tomgång under färd. Så jag tycker absolut en MV.

I ditt fall så skulle jag köra EV läge tills man kommer ut på 110, där kör man nån km HEV för att få upp temp och sedan tillbaka till EV. Beroende på temp ute så ger det en lägre snittförbrukning än att vänta på tomgång eftersom motorn kan stängas av tidigare då den fått tillräckligt med värme. 110 sträckor är inte optimalt för bara EV, minsta uppför så kommer motorn att stötta. Det man kan göra är att gå över till HEV i uppförsbackar manuellt och sedan tillbaka till EV. Det ger längst räckvidd på el och lägst snittförbrukning när inte elen räcker hela vägen.

Oavsett kommer du vara underhållen och hitta det optimala körsättet för lägsta förbrukning till och från jobbet :)

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

215
Jag är rädd för att om jag kör EV fram till motorvägen så har bensinmotorn, som jag värmt med motorvärmare, hunnit bli kall. En motorvärmare drar väl närmare 1kW, så det blir inte så många kronor om man räknar vad det kostar att ha den igång under 2-3 månader per år. Men det känns lite fel att värma den i onödan.
Jag får testa mig fram. :) Jag kommer säkert ångra mig om jag inte väljer med motorvärmare, så det är lika bra att skaffa den.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

216
Jag har nyss fått motorvärmare och kupévärmare monterat i min Niro laddhybrid. Motorvärmaren är bara på 300 W. Verkstan ville sätta in en kupévärmare på 1,4 kW trots att vi kommit överens om 800 W när jag beställde. Den fick de köpa tillbaka. Åkte direkt till en tillbehörsbutik och köpte en Calixvärmare på 800 W. Mycket kompakt och 150 kr billigare. (Begränsad effekt vill jag ha eftersom 10 A-säkringen ska räcka för till allt i garaget, utom batteriladdningen.) I nödfall kan man ju koppla ur motorvärmaren i grenkontakten i motorrummet.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

217
Mäc skrev:Jag är rädd för att om jag kör EV fram till motorvägen så har bensinmotorn, som jag värmt med motorvärmare, hunnit bli kall. En motorvärmare drar väl närmare 1kW, så det blir inte så många kronor om man räknar vad det kostar att ha den igång under 2-3 månader per år. Men det känns lite fel att värma den i onödan.
Jag får testa mig fram. :) Jag kommer säkert ångra mig om jag inte väljer med motorvärmare, så det är lika bra att skaffa den.
Jag skulle nog låta motorn gå på tomgång fram till motorvägen, hinner den bli lagom varm innan man varvar den :) EV läge och 19.5 grader i kupén sköter det!

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

219
HellboyElvis skrev:Om du med bensinare menar GT'n (2.0T, som är den enda bensinaren tillgänglig för nordisk marknad) så skiljer inköpspriset kanske 100'000 (siffror i grova drag). Så GT blir 100 billigare att köpa, men sen tillkommer skatt, försäkring samt en förbrukning på ca 1,1 lit/mil och servicekostnader.
Plug-in ger en bonus på 35.
Så mellan tumme och pekfinger skulle jag säga att plug-in är intjänad på 1,5- 2 år.
Dieselvarianten kanske 2,5-4 år.
Detta är bara kvalificerade gissningar, men jag tror det ligger nära sanningen.
Hej! Vill kontrollräkna dina antaganden ovan... Förbrukning på 1,1? Låter väldigt högt räknat. Skulle räkna med en bränslebesparing om man väljer PHEV på 0.68l/mil (antagen förbrukning 0.82 för bensinarn kontra 0.14 för PHEV - för en som kör "normalt" och en del resor längre än 6 mil - båda siffrorna hämtade från tillverkarens uppgifter på blandad körning).

Dvs 0,68l * antaget bränslepris 15kr = 10,2kr sparat per mil. Servicekostnader sätter jag som lika för båda bilarna - båda bilarna har ju en bränslemotor med serviceintervall, om de är lika vet jag ej men antar det i exemplet. Försäkring är likvärdig för båda bilarna.

Skatten är ca 2000kr/år billigare för PHEV.
Miljöbilspremien för PHEV ca 35' sänker merkostnaden för denna bil från 100' till 65'.
65' ska alltså sparas in på 2 år...
2x årsskattebesparingen = 4000kr.
61' kvarstår. Detta skall sparas in på bränslebesparingar...

Detta ger med kostnadsbesparingen 10,2kr/mil en total körsträcka på två år 5980mil. Dvs man når "break even" efter 5980 mil eller 2990 mil per år under förutsättning att man ska klara det på 2 år. I exemplet räknas med att man alltid laddar sin PHEV gratis, vilket väldigt få gör hela tiden... betalar man 2kr/kwh blir kostnadsbesparingen per mil såklart mindre.

Nja att välja PHEV för att spara pengar är inte det privatpersoner gör i dagsläget. Tjänstebilsförarna gör det för förmånsvärde etc. Vanliga människor gör det för att de antingen
1. Tror att de sparar pengar
eller
2. Vill värna om miljön

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

220
Hej,

Tänkte lägga in lite variabler för er som står mellan PHEV och vanlig "smutsig" bil :)

Börjar närma mig 4000 mil med min PHEV och vad man får för förbrukning i slutändan är helt upp till vilket körmönster man har. 0.14l/mil är det bara att slänga ut genom fönstret, det finns inte på kartan eftersom nu under vintertid är det mycket svårt att ens hålla sig under 0.25 pga att bilen behöver bensinmotorn för att värma kupén. Under -12 grader så kommer dessutom motorn att gå mer eller mindre hela tiden i HEV läge om man vill ha lite värme i kupén. Sommartid är det inga problem att hålla sig till 0 l/mil så länge kör under 5mil/gång och kan ladda fullt.

Lite fakta. 0.25l/mil är min privata körning i snitt nu med passerat 2000 privata mil, resten är i tjänst med resor 50mil plus. 0.55 är det inga problem att hålla sig under eller omkring på långkörning i läge HEV, även med tomt batteri. Totala snittet är 0.38 l/mil på dessa snart 4000 mil. Privata körningen är 4 mil pendling till jobb och släkten/vänner inom en krets på ca 5 mil. Pendlingen med full laddning medan man kanske inte laddar fullt hos släkten på returresan...

Så vill man ställa dessa två modeller av Optima mot varandra så kan man räkna på ovan siffror när det kommer till förbrukning. Sedan så kan jag nog garanterat säga att andrahandsvärdet på en PHEV kommer att vara betydligt högre än en vanlig bil med endast förbränningsmotor. Så av dem 67' (33' tillbaka för en optima) som återstår mellan modellerna så kommer andrahandsvärdet att äta upp nästan allt skulle jag gissa.

HEV är lite i tiden :) Men man behöver äga en PHEV ett antal år innan man ligger på plussidan.

Återgå till "Optima"