Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

121
krzi skrev:Hämtade bilen förra veckan så den har bara gått 20 mil. Snittet är nu 5,6 (har inte nollställt efter leverans) men idag så körde jag 2x8 km med en timme mellan och då dricker den 9,1!!! Förra helgen körde jag en längre tur och landade på 4,4. Inte kan väl fem graders skillnad i lufttemperatur göra sån skillnad? Jag har också gjort några korta körningar med betydligt lägre förbrukning. Ska den dra 9,1 så fort det är minusgrader?
Du kan inte lita på färddatorn. Speciellt inte på en 8km resa med kallstart.
Räkna ut verklig förbrukning varje gång du tankar istället, allt annat är bara spekulationer.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

122
para skrev:
krzi skrev:Hämtade bilen förra veckan så den har bara gått 20 mil. Snittet är nu 5,6 (har inte nollställt efter leverans) men idag så körde jag 2x8 km med en timme mellan och då dricker den 9,1!!! Förra helgen körde jag en längre tur och landade på 4,4. Inte kan väl fem graders skillnad i lufttemperatur göra sån skillnad? Jag har också gjort några korta körningar med betydligt lägre förbrukning. Ska den dra 9,1 så fort det är minusgrader?
Du kan inte lita på färddatorn. Speciellt inte på en 8km resa med kallstart.
Räkna ut verklig förbrukning varje gång du tankar istället, allt annat är bara spekulationer.
Då nollställer jag vid tankningen idag och återkommer när soppan är slut!

Re: Bränsleförbrukning Niro

123
Hej!
Har ingen niro-hybrid men suktar lite efter en. Försöker skaffa mig en bild av vad den faktiskt drar vid långresa, "landsväg".
Blir inte klok på spritmonitor som vilt blandar långa/korta resor, blyfötter mm.
Finns det någon/några som kan dela förbrukning för körning med typ dessa förutsättningar:
• varm motor!
• dubbdäck och ca 0°
• elementär ecodriving, ej "blyfot":)
• typ en >5-mila tur, ca 50% 80km/h och 50% 110km/h (tex sthlm-arlanda).
• ej plugin-hybrid

tacksam för info.
mvh klas

Re: Bränsleförbrukning Niro

124
Första inlägget här.
Kört min Niro 2017 snart 2000 mil.
Dragit husvagn 350 mil av dessa.
Dom flesta andra milen är korta sträckor på 1,5-2 mil i 50-80 km/h. (åka jobbet bil)
Snitt sedan nyköp (20170412) ligger nu på 0,577 l/100 Km.
Original 16 däck och odubbad 16 vinter.
Använder app Tankomat Pro (Iphone)
Niro Snow White Pearl Plus 2

Re: Bränsleförbrukning Niro

126
Ligger på ca 0.75 L/M .. Tyvärr fungerar inte hybridsystemet när motor och kupe är kall.
Den måste komma upp i full temperatur i motor och kupe innan systemet gör nån nytta ....
Hade en toyota prius förut den drog lite mera bensin på vintern men hade man eco läge på där så
nöjer sig motor och kupe med att lite mindre värme behövs och hybridsystemet är med från start..
Jag kör bara kort vändor oftast på vintern så jag är lite besviken.
Dessutom tar den en enorm tid innan allt är tillräckligt varmt ca 1.5 - 2 mil innan hybrid system går igång .
Känns som att det är en sommar hybrid
Bilen är annars fullt modern går tyst ryckfri växellåda med system m.m

Mvh Hasse

Re: Bränsleförbrukning Niro

127
Enligt färddatorn drar bilen ca 0,45-0,50 på vintern och 0,41-0,45 på sommaren. Vi kör oftast sträckor på ca 20-25 km och är det minusgrader använder vi oftast motor- och kupévärmare.. Det känns som kupévärmaren gör stor nytta för att få ner bränsleförbrukningen; är kupén varm så går den över på batteri efter 3-4 km , om kupén är kall går bensinmotorn längre tid. Vi bor på landet och kör mest 70- och 80-vägar.

Jag har också testat några gånger att mäta bränsleförbrukningen genom att tanka fullt och läsa av trippmätaren och färddatorn visar på nästan exakt samma värde. Likadant på min Toyota Hilux, där stämmer förbrukningen med en onogrannhet på ca 0,02 liter / mil.

Re: Bränsleförbrukning Niro

128
kiagubbe skrev:
hema skrev: Förklaringen jag fick varför batteriet inte laddas fullt är att det ska hålla 7-8 år och den typen av batterier som sitter i skall inte laddas upp till fullt.
Samma sak gäller ju om man vill få sitt mobilbatteri (lithium) att räcka länge.
Ladda när den sjunkit till c:a 50% och stänga av laddningen vid c:a 80 % och aldrig nattladda.......

Plus möjligen ladda ur det helt en gång i månaden och sedan ladda fullt för att kalibrera batteriet.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Återgå till "Niro"