Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

111
Vad lustigt det blev med bränsleförbrukningen för Kia Niro hybrid för det är ju just hybrid bilen och inte Laddhybriden vi delar på den här sidan eller?????
Niro Advance 2 hybrid -18
Lexus Executive hybrid-08
Silverado stepside -89
Chevrolet Impala -63
Chevrolet 6400 -50
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

112
För två veckor sen drog vi ner till en festival (Decibel) i Holland. Det är en liten tur på 142 mil enkel resa. Resan gick Falköping - Borås - Göteborg - Malmö - Köpenhamn - Flensburg - Hamburg - Duisburg - Eindhoven - Hilvarenbeek. Är ganska mycket motorväg. Men med 18" fälgar (Kia original), fyra vuxna och fullt med packning, snitthastighet på 110km/h så låg snittförbrukningen på 0.55 (kontrollerat med trip och tankning). Inte illa pinkat ändå.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Bränsleförbrukning Niro

114
Hej. Är förvånad över variationerna man läser ibland Niro Hybrid (Ej ladd ). Köpte en förra veckan modell 2018 som gått 2000 mil ägd av bilhandlare tidigare. Nu kört blandat i stad 30-60 km samt på motorväg 110 km och landsväg. Hamnat på 5.6 l /100 KM. Vilket är på tok för mycket. Visst nu är vinterdäck på och ca -1 till plus 5 grader under ett dygn samt bilen står utomhus o ej i garage. Men när ska man börja tycka att förbrukningen är utanför vad man kan förvänta och kräva? Vad tycker ni? Känner mig ganska förvirrad har inte innan ägt Kia eller hybridbil. När ska man börja ifrågasätta om bilen o elmotorn fungerar som den ska ? Alla tips o råd välkomna...

Re: Bränsleförbrukning Niro

115
Vilken dimension på däck har du? Hur ser fördelningen ut på körstil i färddatorn?(ekonomisk, normal, aggressiv?). Är däcktrycket lägre än 2.5 bar 16 tum? Har du motorvärmare/kupé? Kör du kortare sträckor? Kupévärmaren drar en del då motorn inte stannar lika ofta. ACn verkar vara snålare då kompressorn drivs av elmotor.

För att köra snålt så brukar jag ha gott om avstånd till framförvarande för att kunna köra mjukt. Släppa gasen tidigt och undvika att bromsa eller väldigt lätt, trycker man lite lätt på bromsen så stannar motorn om den blivit tillräckligt varm. Går att släppa tidigare än man tror utan att farten går ner så mycket. Undvika att bli stillastående då det drar en del att komma iväg. Från stillastående trycka väldigt lätt på gasen för att komma i rullning (med elmotorn) upp till ca 15 km/h sedan öka mjukt och hålla sig inom det tjocka gröna fältet 1/2-2/3(stadskörning). Brukar ha lite avstånd till framförvarande så att man kan börja rulla lite smått från stillastående. Vid backkrön släppa gasen precis innan man kommer över så att man kan rulla. Även om bilen laddar vid bromsning så är ju rörelseenergin betydligt bättre än den man får när man bromsar. Sen får man ju göra ovanstående med omdöme så att man inte irriterar någon i trafiken.

Sen så påverkar ju temperaturen en hel del, i somras har jag legat på runt 0,39-0,43 mätt på pump medans nu senaste då det börjat bli kallare 0,45-46, blir det några minusgrader lär nog förbrukningen öka ytterligare.

Tror du kan få ner förbrukningen genom att köra mer medvetet snålt. Sen kan man söka på "hypermiling" och finna en del tips, från bra till olämpliga... På youtube så finns det videor av Wayne Gerdes också som har bra tips.
Kia Niro Hybrid -18

Re: Bränsleförbrukning Niro

116
Känns som att det tar en lite lång tid innan niron tycker att allt är tillräckligt varmt i motor och kupe för att hybriddriften ska kopplas in..
Känns nästan omöjligt att komma under 0.50 med kort körning har ökat däck trycket till 2.5 runt om vid leverans hade den bara 2.15
Är van med min gamla prius där hybriddriften kopplas in efter bara någon kilometer och det blivit nära ljummet i motor o kupe..
Får nog köra ca en mil eller lite till innan den vaknar till på allvar..
Hur är termostat systemet eller annan teknisk beskrivning på niron, nån som hittat sprängskisser.

Kia Niro Hybrid -18

Mvh Hasse

Re: Bränsleförbrukning Niro

117
http://www.kniro.net finns lite sprängskisser och annan information.

Med kupévärme på så upplever jag också att den inte är alls lika villig till en början att gå på el. Utan kupévärme idag 1-2 plusgrader så gick det ändå hyfsat snabbt 1-2km. Skall ju vara någon återcirkulering från avgassystemet eller liknande som skall hjälpa till att värma upp den snabbare.
Kia Niro Hybrid -18

Re: Bränsleförbrukning Niro

119
Kanske jag lägger detta under fel rubrik, men tar ändå chansen att fråga. Har tankar på att köpa en laddhybrid och jämför Niro Plug in paket 2 med en Mitsubish Outlander PHEV Business. Kan lita som att jämföra päron och äpplen, men någon här som haft båda bilarna.
Kalle

Re: Bränsleförbrukning Niro

120
Hämtade bilen förra veckan så den har bara gått 20 mil. Snittet är nu 5,6 (har inte nollställt efter leverans) men idag så körde jag 2x8 km med en timme mellan och då dricker den 9,1!!! Förra helgen körde jag en längre tur och landade på 4,4. Inte kan väl fem graders skillnad i lufttemperatur göra sån skillnad? Jag har också gjort några korta körningar med betydligt lägre förbrukning. Ska den dra 9,1 så fort det är minusgrader?

Återgå till "Niro"