Annons
Annons

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

22
HellboyElvis skrev:Som kund har man också skyldigheter för att garantin ska gälla. De är inte speciellt många, men de måste efterlevas.
Allt står i servicehäftet.
Och om man är missnöjd, har sålt sin Kia och aldrig mer ämnar köpa en, kan man avsluta sitt konto på kiacarclub och fortsätta livet med gott mod...
Vilket j...a svar från dig som jag ansett som både seriös och kunnig fram till nu.
Vad vet du om hur han skött sina skyldigheter ?
Känner du honompersonligen.
Har du tagit reda på om han har skött sina skyldigheter eller inte ?
Och kundens skyldigheter för att garantin ska gälla är enligt mig och många av de KIA ägare som
jag känner väldigt många.
Du får inte göra si och du får inte göra så..............

Och får man inte vara medlem på detta forum om man inte äger en KIA ???
PÅ vilken KIA återförsäljare/verkstad är du anställd på ?
TheFlyer

KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
KIA Cee’d 1.6 CRDi DCT GT-line 2016

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

23
Vet du hela historien då? Vad var det verkstaden ansåg vara fel i förfarandet?
Jag ville bara ha mer info om vad verkstaden i fråga hade för invändningar...

Och jag mer eller mindre bara citerade vad som står i servicehäftet. Håll bilen original och serva i tid så bibehålls garantin.

Man får tycka precis som man vill.
Men Jag tycker inte man tillför något konstruktivt om man bara smutskastar märket, dessutom efter att man sålt bilen.
Köp ett annat märke då, fokusera på det istället och gå vidare i livet liksom.
Varför bråka på forumet? Det blir ju bara dålig stämning och mer smutskastning.
Det räcker väl med att riksdagen håller på med sådant...

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

24
Har nu fått svankstödet fixat. De ringde från Kia häromdagen och sa sig ha goda nyheter. svankstödet var fixat (bra) Men listen hade bara petat ner i rutan igen. Det händer så där i bland sa de. Inget att bry sig om. De hade haft in en bil häromdagen där hela listen hade krypit fram? När jag hämtade bilen var verkstadspersonalen på lunch. Det kändes inte bra när jag åkte hem. Jag såg sedan att en del av listen hade åkt upp igen och jag petade själv ner den. Men den ligger fortfarande till en del synlig och det retar mig och känns inte bra. (Den måste väl för attans limmas tycker man) Jag bor i en liten ort (Köping) och det var KIa här i Köping som haft bilen. Jag träffade chefen för Kia på gymmet i dag och jag berättade hur det gått till och att jag vill att de tar in den och fixar listen ordentligt. Enligt honom kan de inte göra det då de måste ta ner hela instrumentpanelen och ta loss rutan. Jag sa till honom att då vill jag att ni gör det vilket han inte får göra för Kia säger han. De kommer aldrig godkänna den kostnaden menade han trots att sa sig förstå att det är ett konstruktionsfel. Det är ett fel som har mindre betydelse menade han och att de då inte kommer gå med på att ta det på garantin. Vi stod och pratade en stund och jag sa att jag kommer att kräva att Kia fixar det. Bilen är 1,5 år gammal och har gått 3000 mil. Rutan har aldrig blivit bytt och instrumentpanelen aldrig demonterad. Helt klart ett konstruktionsfel. Min bil verkar vara ett måndagsexemplar och ett konstruktionsfel i sig och jag vill ha en bil utan defekter när jag köper den. Han menade att jag snart kommer att få ett stenskott och att rutan då ändå byts ut och då också listen. Kia i Köping är något alldeles speciellt. :-/ Tjaa, jag får återigen börja brevväxla med Kia i sverige och för att se om de vill åtgärda det här. Ska man köpa en helt ny bil som har fel redan från konstruktionen och sedan inte få det åtgärdat. Kia skryter ju om sin garanti??

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

26
Mr_L skrev:Skit i den Kia handlaren och åk till någon annan... Finns ju i Eskilstuna, Västerås och Örebro som inte e allt för långt bort... Kan helt klart vara värt besväret :)
Jag har prata med Kia Sverige som kontaktat handlaren som i sin tur återigen kontaktat mig. Nu ringde en kvinna som har hand om garantiåtgärderna för Kia i köping. Hon sa i stället att hon aldrig varit med om detta problem att listerna lossnar och var tvungen att kolla upp hur man brukar göra i dessa fall. hon ska kontakta mig nästa vecka. Men jag är så allvarligt trött på att åka fram och tillbaka till Kia verkstaden och vara av med bilen titt som tätt att jag snart skiter i det. Jag har ett fast arbete och två extra jobb och behöver ha min bil. I Köping har de bara lånebilar till servicearbeten säger de så jag blir av med bilen varje gång och får också krångla med att ta mig till och från verkstaden varje gång. Jag borde nog lagt till 50-100 000 på mitt bilköp till ett märke med mer kvalité och service verkar det som. Det här är mitt första nybilsköp och jag kan inte säga att det blivit vad jag hoppades på.

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

28
Mr_L skrev:Ytterligare en anledning till att byta firma... Har alltid fått lånebil när jag lämnat in mina bilar för garanti rep. Dom i Köping verkar inte vara kundvänliga för fem öre :/
Hade jag fått så dåligt bemötande hade jag bytt för länge sen även om man får åka längre.
Jag har aldrig blivit nekad lånebil när de haft bilen inne på garanti. Vid service har jag ibland fått betala en mindre avgift, vid garanti har det varit gratis.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

29
DrGadget skrev:
Mr_L skrev:Ytterligare en anledning till att byta firma... Har alltid fått lånebil när jag lämnat in mina bilar för garanti rep. Dom i Köping verkar inte vara kundvänliga för fem öre :/
Hade jag fått så dåligt bemötande hade jag bytt för länge sen även om man får åka längre.
Jag har aldrig blivit nekad lånebil när de haft bilen inne på garanti. Vid service har jag ibland fått betala en mindre avgift, vid garanti har det varit gratis.
ok, då ska jag propsa på det i fortsättningen. Men jag väljer nog framöver att göra som Mr l sa. Jag åker nog hellre till Västerås eller Eskilstuna. jag väntar fortfarande på att bli kontaktad angående listen av kia Köping. Men efter det tror jag att jag satsar på V-ås.
Skriv svar

Återgå till "Problem"