Annons

Reglera/begränsa laddström

1
Hej, hämtar nästa vecka vår Optima SW Pluggis, ska bli spännande. Har inte läst på så mkt ännu hur det fungerar med laddning o sånt annat än att jag ska dra fram ett trefasuttag med schucko i min carport uppsäkrad på 16A så är det förberett för laddbox längre fram. Till Optiman tänker jag dock att det inte behövs laddbox... än.

Men jag undrar om man kan begränsa laddströmen i bilen alternativt på ”nödladdaren”? Går det? Vill köra elmotorvärmare o kanske då ibland ladda samtidigt...

Sen undrar jag även hur Kia tänkte när de valde att inte erbjuda UVO i Europa?! Nån som har nått bra svar på det?

Tack o hej
Annons

Re: Reglera/begränsa laddström

3
Tycker det är dåligt av Kia att inte skicka med typ samma sladd som till Niron även till optiman. På Nirosladden går det att reglera strömstyrkan o även i Niros menyer går det att ställa laddström. Har iaf kommit fram till att motsvarande ej går att göra på optiman utan en svindyr sladd alt en laddbox vilket känns väldigt onödigt, när det kostar max en tusing o dra fram nya kablar till ett nytt o fräscht uttag, nyinstallerat 16A... hm.

Re: Reglera/begränsa laddström

4
Jag håller med om att kabeln som följer Optiman med är rätt dålig. Visste inte att den till Niro är bättre på det viset. Att den ser bättre ut har jag läst.
Jag laddar i motorvärmarstolpen som jag hyr tillsammans med lägenheten. Ställt in den på 6 ampere nu när det är vinter. Körde med orginalsladden i somras och det fungerade fast det sitter en 6 ampere säkring i stolpen. ;-) Svårare att fixa uttag/laddare i mitt fall. Hyresbolaget har sagt att dom ska sätta upp en riktig laddstolpe men det har inte blivit av än.

Re: Reglera/begränsa laddström

5
Hej,
Vi väntar på vår Optima PHEV. Beräknad leverans v.5.
V pratade med vårt hemförsäkringsbolag som säger att det bara är en tidsfråga innan det blir en generell branschrekommendation att skriva in i villkoren att aktsamhetskraven inte är uppfyllda om man laddar en elbil med 240V schuko-uttag.
Så vi kommer att satsa på en riktigt laddbox. Inte för att kapaciteten behövs för en plug-in, men för att framtidssäkra. Vem vet, om några år sitter man väl med en ren elbil.
Vi har dessutom en ledig 3-fas grupp i centralen och enkel ledningsdragning, så en 3 fas, 16A laddbox blir det. 50% av inköps- och installationskostnaden i bidrag från Naturvårdsverket.
Numera ingår ju både laddkabel med schuko-kontakt och Typ2-Typ2 laddkabel i standardutrustningen. (I alla fall i Advance Plus2-paketet...)
/Bosse

Re: Reglera/begränsa laddström

6
BosseH skrev:Hej,
Vi väntar på vår Optima PHEV. Beräknad leverans v.5.
V pratade med vårt hemförsäkringsbolag som säger att det bara är en tidsfråga innan det blir en generell branschrekommendation att skriva in i villkoren att aktsamhetskraven inte är uppfyllda om man laddar en elbil med 240V schuko-uttag.
Så vi kommer att satsa på en riktigt laddbox. Inte för att kapaciteten behövs för en plug-in, men för att framtidssäkra. Vem vet, om några år sitter man väl med en ren elbil.
Vi har dessutom en ledig 3-fas grupp i centralen och enkel ledningsdragning, så en 3 fas, 16A laddbox blir det. 50% av inköps- och installationskostnaden i bidrag från Naturvårdsverket.
Numera ingår ju både laddkabel med schuko-kontakt och Typ2-Typ2 laddkabel i standardutrustningen. (I alla fall i Advance Plus2-paketet...)
Hej BosseH!
Jag har Advance Plus2-paketet och hämtade som sagt bilen i måndags, med enbart den enkla shucko-sladden. Sen när får man med en typ 2-kabel?

Jag har som sagt planer på att dra fram ett nytt trefasuttag med schukokontakt på nya säkringar med nya kablar etc, men undviker än så länge att köpa laddboxen, då jag tkr det är onödigt. Allt kommer dock vara förberett för en laddbox den dagen en sådan bil blir aktuell.

Re: Reglera/begränsa laddström

7
KoolaVippen skrev:Tycker det är dåligt av Kia att inte skicka med typ samma sladd som till Niron även till optiman. På Nirosladden går det att reglera strömstyrkan o även i Niros menyer går det att ställa laddström. Har iaf kommit fram till att motsvarande ej går att göra på optiman utan en svindyr sladd alt en laddbox vilket känns väldigt onödigt, när det kostar max en tusing o dra fram nya kablar till ett nytt o fräscht uttag, nyinstallerat 16A... hm.
Verkar som NIro levererad med olika boxar. Styvfarsans schucko-kabel med box till hans Niro kan inte regleras.

Synd att de som är reglerbara är så dyra. Annars hade jag köpt en sån. Var stått på motorvärmarplatser där de varit avsäkrade med 6A samt att en del uttag varit i dåligt skick så jag inte velat köra 10A på dom en längre stund.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Reglera/begränsa laddström

8
BosseH skrev:Hej,
Vi väntar på vår Optima PHEV. Beräknad leverans v.5.
V pratade med vårt hemförsäkringsbolag som säger att det bara är en tidsfråga innan det blir en generell branschrekommendation att skriva in i villkoren att aktsamhetskraven inte är uppfyllda om man laddar en elbil med 240V schuko-uttag.
Så vi kommer att satsa på en riktigt laddbox. Inte för att kapaciteten behövs för en plug-in, men för att framtidssäkra. Vem vet, om några år sitter man väl med en ren elbil.
Vi har dessutom en ledig 3-fas grupp i centralen och enkel ledningsdragning, så en 3 fas, 16A laddbox blir det. 50% av inköps- och installationskostnaden i bidrag från Naturvårdsverket.
Numera ingår ju både laddkabel med schuko-kontakt och Typ2-Typ2 laddkabel i standardutrustningen. (I alla fall i Advance Plus2-paketet...)
Det sägs att bidraget från Naturvårdverket försvinner vid årsskiftet. Bra att de nu skickar med en Typ2-Typ2, det gjorde de inte när jag tog ut min i bil i maj 2018. Så jag fick köpa en kabel.

Just nu verkar Clas Ohlssons kabel vara den mest prisvärda, dessutom har de 20% rabatt lite då och då så. Funderar på att köpa den till styvfarsan så han inte behöver låna min kabel när han står på laddgata här i Stockholm. I en del kvarter så är det svårt att hitta parkering, men det finns ofta platser på laddgatorna. :)
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Reglera/begränsa laddström

9
Vi fick vårt bidrag utbetalt från naturvårdsverket två dagar innan det drogs in. Detta efter att M-KD-budgeten klubbades i riksdagen. Kanske ladda hemma-bidraget kommer tillbaka efter tilläggsbudgeten i vår. Då kommer ju C och MP att ha ett ord med i laget...
Vi fick vår bil i förra veckan (4 veckors försening), men det var värt väntan. Härlig bil. Sånär som på förvaring i bagaget. Inte en enda lucka eller fack att lägga grejer i. tex. däcklagninssatsen, bogserlina, laddkabel etc. I det enda facket huserar 12V-batteriet... Men det är väl det man offrar för den goda räckvidden.
Den adaptiva farthållaren är suverän liksom styrsystemet. Man behöver bara hålla en lätt hand på ratten på motorvägen, så styr bilen själv. Bara om det är krokig väg, så kräver den att man håller tag i ratten och styr aktivt.
Men en rejäl kvalitetsskillnad mot vår Ceéd. Betydligt högre komfort, lägre vägljud mm.
/Bosse

Re: Reglera/begränsa laddström

10
Hej,

Jag hämtade ut min optima i förra veckan och känner mig riktigt nöjd med valet, är en fantastiskt härlig bil.

På min schuko-laddkabel som följde med bilen så kan jag ställa in strömstyrkan på antingen 8, 10 eller 12 ampere beroende på vad man känner passar. Brukar ha den på 8 för att vara snäll mot uttaget i garaget och det funkar alldeles utmärkt.

/Adam


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"