Annons

Sorento 2004

1
Hej
Har ett läkage för aktiveringen av 4 WD. Bytt acutator som jag trodde först var fel på, gick hela tiden, är ju membran i dessa och jag
trodde det var fel på den. Satte i en ny och den startade då jag aktiverade 4 WD, stannade men gick igång efter en liten stund. Lossade slangen från acutator
och blåste försiktigt med kompressor, väldigt försiktigt och då hör jag att det läker någonstans kring motorn, men hittar inte var. Vad jag förstår så går det ledningar ut till knutarna vid respektive framhjul som jag förstår och ser och dessa aktiveras av tryck från acutatorn. Sitter någon på en sprängskiss över hur ledningarna går för detta. Har skruvat en del i bilar bl.a Jeep, Chevor med 4 WD. Jeep har en liknande lösning med acutator på nån modell. Någon expert för just Kia Sorento.
Annons

Re: Sorento 2004

2
Aktiveringen av 4wd sker med magnetkoppling i transferlådan.
Aktivering av Part-time (låst diff) i axlarna är som du säger membran (pneumatiskt och mekaniskt) men aktuatorn sitter i diffen. Alltså en aktuator per axel och inte ute vid knutarna.
Aktuatorerna är känsliga och tåler inte mer än max 2 bar under kort tid. Pumpen levererar ca 1.5 om den är som den ska.

Re: Sorento 2004

3
Tack för snabbt svar.
En fråga, det sitter två ledningar på vardera knut och det är alltså inte dessa. Har försökt lokalisera läkaget med svårt att se var ledningen från pumpen som sitter framför batteriet tar vägen, är lite svårt varför en sprängskiss hade varit till stor hjälp. Har sökt på Internet men inte hittat riktig vad jag söker. Har haft den på verkstad med de förstod inte systemet så man kan säja de gav upp och har frågat en del KIA-verkstäder t.om utanför den ort jag bor (Boden) men de verkar inte veta så mycket och själv är jag van Jeep och Chevor med 4WD som är lite simplare och jag tivs väldigt bra med vår KIA som vi haft sen nästan ny och som inte kostat oss annat än service och dylikt. är imponerad av dieselvärmaren som funkat i alla år utan driftstop om man åkt Volvo med dieselvärmare vet man vad dessa kan falera.

Re: Sorento 2004

5
Kanoners och mycket Tack för hjälpen. Goglade lite idag och hittade en bild på diffen där man ser inuti membran och ledningen. Bara be att det inte läker inne i diffen.
Det lustiga är när jag var sist med bilen på verkstad för detta fel så frågade jag dem om det inte kom en ledning till diffen men de påstod att så var inte fallet. Nu ser jag att de hade fel. Nu blir det att till helgen hissa upp bilen och kolla....och hoppas att läkaget är utanför diffen. man hör tydligt att det sviker någonstans när man blåser försiktigt med kompressor...
Skriv svar

Återgå till "Problem"