Annons

Re: Konstiga fel

11
Kolla så du inte fått någon ”skit” i någon av kontakterna! Det var tydligen det som gjorde att min inte tog laddning. Har inte haft några problem sedan verkstaden gjorde rent! Enligt min säljare hade de även råkat ut för detta på en demobil!

Ett tips!!!
Annons

Re: Konstiga fel

12
Bromsarna låter väldigt mycket på min bil också. Ett dovt skavande ljud särskilt i låg fart. Någon som frågat verkstaden vad det här beror på?
Kia Ceed SW PHEV -22
Kia Optima SW P-HEV ADVANCE PLUS 2 -18
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Aut. LTD Ed. -15

Re: Konstiga fel

13
Nu har man råkat ut för nästa oroväckande problem.
I tisdags när det av någon outgrundlig anledning bestämde sig för att snöa rejält så hade bagageluckan öppnat sig självt under natten. Hela bagagen full med snö :-(
Kollegan som kör en GT line säger sig råkat ut för samma sak 2 gånger.
Verkstan ska kolla båda våra bilar nästa vecka men som vanligt "har de aldrig hört talas om något liknande".
Känns så där att lämna bilen med något i den om man inte kan lita på att luckan är stängd och låst när man kommer tillbaks...
Kia Ceed SW PHEV -22
Kia Optima SW P-HEV ADVANCE PLUS 2 -18
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Aut. LTD Ed. -15

Re: Konstiga fel

14
Jag hade också detta problem med bagageluckan. Hände fyra eller fem gånger på två veckor. Kom överens med verkstaden att testa att inte ha nyckeln i byxfickan. Detta var två månader sedan och det har inte hänt igen. Så i mitt fall var det sannolikt "ficktryckning" när jag var inne i huset.

Mvh, Magnus

Re: Konstiga fel

15
Jag funderar på att fixa ett "skal" till min nyckel så att jag inte kommer åt knapparn av misstag. Jag ska se om jag kan få till något smidigt med 3D-skrivaren. Skulle vilja få i någon metalfolie som så det hindra radiovågorna också. Ska se om min ledande plast skärmar något.
axn skrev:Jag hade också detta problem med bagageluckan. Hände fyra eller fem gånger på två veckor. Kom överens med verkstaden att testa att inte ha nyckeln i byxfickan. Detta var två månader sedan och det har inte hänt igen. Så i mitt fall var det sannolikt "ficktryckning" när jag var inne i huset.

Mvh, Magnus
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Konstiga fel

16
DrGadget skrev:Jag funderar på att fixa ett "skal" till min nyckel så att jag inte kommer åt knapparn av misstag. Jag ska se om jag kan få till något smidigt med 3D-skrivaren. Skulle vilja få i någon metalfolie som så det hindra radiovågorna också. Ska se om min ledande plast skärmar något.
Affärsidé! :-)

Re: Konstiga fel

17
Om det går att skriva ut i 3D-skrivaren så hamnar oftast det jag skapar på någon av sidorna där vi delar ritningar till 3D-skrivare. Sen kan alltid de som inte har en egen 3D-skrivare köpa utskriften.

Jag har inte lagt ut det jag gjort till bilen än så länge. Ska lägga ut de någon dag.


axn skrev:
DrGadget skrev:Jag funderar på att fixa ett "skal" till min nyckel så att jag inte kommer åt knapparn av misstag. Jag ska se om jag kan få till något smidigt med 3D-skrivaren. Skulle vilja få i någon metalfolie som så det hindra radiovågorna också. Ska se om min ledande plast skärmar något.
Affärsidé! :-)
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Konstiga fel

18
Jlkia skrev:Hej

Har haft min optima sw phev i ett par månader nu och är över lag väldigt nöjd. Men de senaste dagarna har den börjat uppföra sig lite konstigt.
Två gånger den senaste veckan har den inte tagit laddning trots att dosan på sladden indikerar att den laddar (orange lampa).

Igår hände det mest konstiga. Bilen låste upp sig själv och hissade ner alla rutor. Detta hände som tur var när vi var ute på tomten och min sambo såg när det hände (mindre lustigt om det hänt på natten i ett regnväder). Och nej jag hade inte nyckeln i fickan och kom åt den av misstag. Båda nycklarna hängde i nyckelskåpet och hela familjen var ute på tomten.)

Skall in med bilen på måndag och vill höra om andra haft liknande problem?

Har även hänt vid två tillfällen att låset till laddkabeln inte släpper en gång vid -1 och en gång vid -4 grader. Hade väl inte sagt något om det var -40 men under -5 grader tycker jag inte att lås skall frysa fast.

Sen vill jag även höra med er om ni tycker att era bromsar låter mycket. Har vad jag tycker ganska kraftigt skavande mekaniskt ljud vid bromsning i låg fart tex. Vid kökörning eller på parkeringsplats.
Inga problem med laddningen

En gång har bilen "hängt sig" gick ej att starta, låsa eller stänga av. Halvljusen tändes och släcktes av sig själv allt möjligt tändes och släcktes på instrumentbrädan. Det var min fru som råkade utför detta och hon ringde mig för att komma med reservnyckeln men det blev ingen skillnad. Efter ca 15-minuter var den som vanligt igen....
Inga fel på batterier eller annat utan verkade vara en bugg i systemet.

Har haft/har följande problem:
- Bagagluckan öppnar ej gör ett försök och "juckar" till för att sedan inte öppna sig. Detta fel är intermittent.
- Får en svart rand på ca 1meter mellan halvljusetsöverkant och där helljuset börjar. Mycket irriterande och faktiskt trafikfarligt. Kia har gjort ett försök att åtgärda men höjde endast ljusbilden så att randen hamnade högre upp.
- Finns inget lastnät till min årsmodell (2017). Det saknas övrefästen i karossen enligt kia.
- Regnsensorn för vindrutetorkarna fungerar dåligt i mörker, då verkar den inte känna av regnet. (jämför med båda mina förra bilar bmw520 och audiq7 samt firmabilen golf gte)
- Har låtit montera dragkrok, fanns endast fast krok men OK. Dock så stänger inte backsensorerna av vid körning med släp så de tjuter i hela bilen vid backning. Har fler än jag detta problem?

//Jesper

Re: Konstiga fel

19
Jag fick ut min bil i maj och har lastnät med alla fästen.

Har dragkrok som de monterade när den kom till Sverige. Har också ljudsignalen när jag backar med släp, men trycker direkt på knappen för att stänga av sensorn. Det fungerar, men det hade varit bra om sensorerna bakåt hade kopplats ur när släpet är på och sensorerna framåt och och sidan hade fungerat.

Har haft tillfälle när bilen låst upp sig med konstaterade att någon nog låg mot fjärrkontrollen i fickan. Jag ska 3D-printa ett skal till den någon dag så det blir svårare att komma knapparna av misstag. Hade problem med bagageluckan en gång, men misstänker att det låg något mot gummilisten, haft efter haft problem med det sen jag rengjorde listen ordentligt och kollade att det inte något något emot.

Jag har ibland problem med att backsensorerna indikerar att något är bakom även fast det är fritt. Det hjälper inte att torka av dom, det kommer och går.

Jag har lite problem ibland med adaptiva farthållaren, som inte alltid hänger med om bilen framför sänker farten och det är en svag kurva. Jag kan förstå om den missar vid en kraftig kurva. Fungerar oftast, men ibland missar den. I samma kurvor.


jesperit skrev:
Jlkia skrev:Hej

Har haft min optima sw phev i ett par månader nu och är över lag väldigt nöjd. Men de senaste dagarna har den börjat uppföra sig lite konstigt.
Två gånger den senaste veckan har den inte tagit laddning trots att dosan på sladden indikerar att den laddar (orange lampa).

Igår hände det mest konstiga. Bilen låste upp sig själv och hissade ner alla rutor. Detta hände som tur var när vi var ute på tomten och min sambo såg när det hände (mindre lustigt om det hänt på natten i ett regnväder). Och nej jag hade inte nyckeln i fickan och kom åt den av misstag. Båda nycklarna hängde i nyckelskåpet och hela familjen var ute på tomten.)

Skall in med bilen på måndag och vill höra om andra haft liknande problem?

Har även hänt vid två tillfällen att låset till laddkabeln inte släpper en gång vid -1 och en gång vid -4 grader. Hade väl inte sagt något om det var -40 men under -5 grader tycker jag inte att lås skall frysa fast.

Sen vill jag även höra med er om ni tycker att era bromsar låter mycket. Har vad jag tycker ganska kraftigt skavande mekaniskt ljud vid bromsning i låg fart tex. Vid kökörning eller på parkeringsplats.
Inga problem med laddningen

En gång har bilen "hängt sig" gick ej att starta, låsa eller stänga av. Halvljusen tändes och släcktes av sig själv allt möjligt tändes och släcktes på instrumentbrädan. Det var min fru som råkade utför detta och hon ringde mig för att komma med reservnyckeln men det blev ingen skillnad. Efter ca 15-minuter var den som vanligt igen....
Inga fel på batterier eller annat utan verkade vara en bugg i systemet.

Har haft/har följande problem:
- Bagagluckan öppnar ej gör ett försök och "juckar" till för att sedan inte öppna sig. Detta fel är intermittent.
- Får en svart rand på ca 1meter mellan halvljusetsöverkant och där helljuset börjar. Mycket irriterande och faktiskt trafikfarligt. Kia har gjort ett försök att åtgärda men höjde endast ljusbilden så att randen hamnade högre upp.
- Finns inget lastnät till min årsmodell (2017). Det saknas övrefästen i karossen enligt kia.
- Regnsensorn för vindrutetorkarna fungerar dåligt i mörker, då verkar den inte känna av regnet. (jämför med båda mina förra bilar bmw520 och audiq7 samt firmabilen golf gte)
- Har låtit montera dragkrok, fanns endast fast krok men OK. Dock så stänger inte backsensorerna av vid körning med släp så de tjuter i hela bilen vid backning. Har fler än jag detta problem?

//Jesper
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Konstiga fel

20
DrGadget skrev: Jag har ibland problem med att backsensorerna indikerar att något är bakom även fast det är fritt. Det hjälper inte att torka av dom, det kommer och går.
Det är nog så enkelt som att se till att "hatten" på dragkroken sitter rakt annars ser sensorerna den och piper. Så är det på min optimal phev iaf.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"