Annons

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

11
Spelar ju ingen roll vad jag skriver eftersom du har/haft din åsikt och är partisk med Kia eftersom du själv jobbar för dem. Om du tycker att jag sprider skit för att jag berättar hur jag har blivit bemött och vilka mina erfarenheter är både med fordonet i sig och med Kia och den auktoriserade verkstad som jag har haft kontakt med så får du tycka det. Slutdiskuterat.
Annons

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

12
Arvbacke skrev:Jag har fått bytt motorn till svankstödet två(!) gånger på min ceed sw 2014.
Vet inte hur det är på nyare, men på min har de inte bytt hela stolen...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tja inte vet jag. Jag lyssnar bara på vad de säger på Kia här i köping och det är att de måste byta hela stolen :-/

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

14
brickan skrev:I dag ska jag till Kia och de ska fotografera listen som lossnat vid vindrutan. Jag väntar fortfarande på besked när de ska byta ut stolen. Jag kommer uppdatera min tråd om vad som sker i ärendet och eventuella nya fel. :-/
Fotografier nu tagna. Får se vad de säger nu på Kia: väntar också på besked om svankstödet/stolen.

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

15
Haft haft något garantiärenden på mina två tidigare Ceed. De fick lacka om bakluckan på den första, det flöt på bra förutom att lackverkstan som gjorde jobbet slarvade lite. De skulle enligt arbetsorder demontera luckan innan lack, men de lackade om den på plats och täckte resten av bilen dåligt. Hade svart film som släppte på dörrarna, tog någon vecka innan Kia godkände byte av det. Det var fel på en batch med film som fick problem av värmen när bilen stod i solen sa de.

jag tror mycket ligger på hur den lokala verkstan hanterar det mot Kia. En drivknut fram började rasa strax före midsommar förra året, i början skulle jag inte få någon lånebil, men då de inte fick tag i en ny drivknut tillräckligt snabbt så fixade de fram en lånebil.

Känns som om vissa verkstäder har bättre kunskap i hur de ska hantera Kia och garantiärenden. Har haft 3 olika verkstäder och det har varit olika på hur snabbt Kia svarat och enligt en bilmeck på en av dom så sa han att bra bilder och bra underlag till Kia snabbade upp processen.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

16
Ett bra tips är att om du inte får respons av den Kia verkstaden du varit på, åk till en annan som förhoppningsvis är mer serviceminded :) Finns tyvärr alltid kassa bilfirmor :/ Har som tur är bara positiva saker å säga om mina två handlare jag köpt av :) Och dom har alltid lyssnat och löst dom problem jag haft. :)
Däremot så följde jag med en kompis som skulle köpa hos en Kiahandlare som var under all kritik när d gällde kundbemötande :/ Hade d inte varit för att hon behövde en bil på en gång så hade d aldrig blivit affär. Som tur e så kan hon åka till en annan som verkar vara mycket bättre :)
Top-notch Сasual Dating

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

17
Ännu har jag inte hört något från Kia. Man kan ju tycka att de snabbt borde fixa till problemen med bilen. Men det är jag som får tjata och ändå vänta. Det borde väl vara en självklarhet att de ska fixa till både svankstöd och lister som gått sönder i bilen som bara är 1,5 år gammal. Det är ju fel som självklart ska gå på garantin. Men Kia i Köping säger att de måste få ett ok från Kia i Sverige. Nu har det gått snart 3 veckor sedan jag var in med det trasiga svankstödet och blev av med bilen en dag, och sedan fick tillbaka den med orden att de måste kolla med Kia Sverige först. Jag träffade ägaren för Kia i köping när jag var till gymmet här i Köping. Han sa att han aldrig vart med om att någon som köpt en Kia hade haft så mycket problem med sin nya bil som jag. Då tycker man väl att de borde vara väldigt angelägna att snabbt och så smärtfritt som möjligt för kunden också åtgärda dessa problem.

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

18
Hej,

Tänkte först och främst skriva att det är jättetråkigt att du har problem med din bil, hade en Kia Cee’d SW 2013 som jag sålde bort i Augusti, hade en del lackproblem på den med som jag fick strida om:

• trösklarna, rostbubblor. Garanti/goodwill
• baklucka, zinkblåsor. Garanti
• insida dörrkarm, rost vid infästningarna. Garanti
• rostbubblor på taket. Ingen garanti
• sitsvärmen kass på bägge stolar. Garanti
• sidospeglarna, värmen kass. Garanti
• glödstiften kassa. Garanti

Tyckte annars om bilen såpass mycket så att jag har beställt en ny Kia Ceed SW nu trots allt.

Hoppas att det löser sig för dig,

All lycka!

Mvh
Markus

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

19
Efter att jag fått ringa och tjata igen så har Kia i Köping tordas ta beslut om att skicka efter ett nytt svankstöd/stol på egen hand utan att få ett ok från Kia i sverige. Varför de inte gjorde det på en gång kan man ju undra, men nu ska det väl vara beställt ändå. Det väntas komma i nästa vecka och efter det får jag boka ny tid för att byta ut det. Då ska de samtidigt undersöka varför listen i kupén lossnat och vad de ska göra åt det. Många turer blir det.
Skriv svar

Återgå till "Problem"