Annons

Hur reklamerar man en bil?

1
Hej allihopa.

Dumm fråga kanske. Men har aldrig behövt göra detta innan. Vad är egentligen bästa sättet att lämna in en reklamation på sin bil? Vad är det för tider jag kan sätter? Är det ÅF som jag lämnar in reklamationen?

Har problem att baksensorer slutade fungera helt plötsligt. ÅF har haft bilen men kunde inte åtgärda problemet. De säger att de vill kolla med KIA. Men hur länge är rimligt att väntar tills det är o.k. att reklamera?

Hoppas någon med mer erfarenhet kan hjälpa mig.

Skickat från min XT1650 via Tapatalk
Senast redigerad av crazycookie den 17 okt 2018, 13:50, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

Re: Hur reklamerar man en bil?

2
Orsaken till att de väntar kan vara att de måste kolla att du har giltig garanti på bilen.
Efter det ska reservdelar beställas (om garantin är godkänd). Därefter bokas en ny tid för åtgärd.
Ska inte behöva ta mer än max två dagar att få besked på garantin om du lämnat servicehäftet (samt alla papper o kvitto på servicar utförda av icke-auktoriserad verkstad).
Det kan också vara det inte finns reservdelar tillgängliga, och då vet ingen hur lång tid det tar...

Re: Hur reklamerar man en bil?

3
Tack för infon. Men det är inget problem med reservdelar eller ens garantin. Det är just nu mer en fråga om hur länge behöver jag nöjer mig med att varken ÅF eller Kia klarar av att fixa min bil innan det är o.k. att reklamerar den?

De hittade felet, de akzepterar att det ingår i garantin, men förstår inte hur de ska åtgärda felet. Alltså mer ett kompetensproblem.

Sent from my Dell Chromebook 13 7310 using Tapatalk

Re: Hur reklamerar man en bil?

5
Baksensorer slutade fungera ur ingen anledning. Verkstaden sa till mig att det fanns en felkod. Men ingen vet orsaken, varken verkstad eller KIA.

1) De bytte sensorer: inget resultat
2) De bytte någon controller: inget resultat
3) De spelade in ny mjukvara nånstans: inget resultat
4) De pratade med KIA som i sin tur bad om mer information.

Nu sitter jag här och väntar. Tror de jämförde även med en annan (fungerande) Niro.

Sent from my Dell Chromebook 13 7310 using Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Niro"