Annons

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

11
HellboyElvis skrev:Tvärtom igen. Om Gps visar 90 (verklig fart) måste bilens instrument visa ca 95, eftersom det inte får visa "för lite" jämfört med verklig fart.
Bilens instrument ska visa 5-10 % "för hög" fart jämfört med verklig... aka Glädjemätare.
Tankevurpa av mig
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Annons

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

12
Nu ikväll var jag ute på min första sväng i snö, mellan 5-10 cm snö och tre grader kallt. Det gick mycket bättre än jag trott efter att ha läst vissa som tycker
att denna bil är den absolut sämsta vinterbil som finns. Har iofs Hakka 9 på min bil men inga som helst problem förutom att bakdelen slår igen totalt av snö
men det gör ju dom flesta bilar. Jag vet inte hur långt jag körde ikväll men batteriet tog slut fastän bilen hade motorn igång en hel del. Eftersom det är
första snön som ligger kvar på backen så går det väl inte att säga så mycket men jag är mer än nöjd efter första vinterturen.
Jag stannade i en ganska brant backe och körde ut ena hjulparen utanför andra spår. När jag skulle köra iväg så var det vissa problem men jag kom upp.

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

13
Har kört 5000 mil med min nu och tycker komfort och ljudnivå är över förväntan och min snittförbrukning ligger på 0,38 än så länge. Dock är kvaliteten under all kritik. Jag har åkt bärgare 4 ggr sedan inköpet i juli förra året och jag har utöver det råkat ut för både trasigt hjullager samt att laddaren har gett upp. Känns inte speciellt modernt.

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

14
Det var tråkigt att höra. Dom 4 gånger du haft bärgning på bilen, vad var det för fel då? Jag har kört 980 mil med min men inget fel än så länge.
Tycker också att komfort och ljudnivå är ganska bra men med nya Hakka 9 så blev det en nära döden upplevelse. Det har lugnat sig nu.

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

15
Första gången var efter att det kommit in vatten i ventilationen. Det blev blött om fötterna för passageraren. Minusgrader dagarna efter gjorde att fläkten frös fast och slutade fungera.
Gång två och tre var på grund av defekt 12V batteri. När jag fick starthjälp av bärgaren gång två fick de ingen felkod på batteriet och då fick de inte byta det men det fick de gång tre så efter att det är bytt startar bilen.
Fjärde gången dog bilen under en omkörning när vi var på väg hem efter semestern. Ganska obehagligt faktiskt. Displayen visade hybridfel och vi fick bärga den till Karlstad. Där hittade de ett stift i en kontakt som inte var ordentligt monterad.
Utöver det har jag som sagt haft ett trasigt hjullager och nu har laddaren slutat fungera.

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

16
Första gången var efter att det kommit in vatten i ventilationen. Det blev blött om fötterna för passageraren. Minusgrader dagarna efter gjorde att fläkten frös fast och slutade fungera.
Gång två och tre var på grund av defekt 12V batteri. När jag fick starthjälp av bärgaren gång två fick de ingen felkod på batteriet och då fick de inte byta det men det fick de gång tre så efter att det är bytt startar bilen.
Fjärde gången dog bilen under en omkörning när vi var på väg hem efter semestern. Ganska obehagligt faktiskt. Displayen visade hybridfel och vi fick bärga den till Karlstad. Där hittade de ett stift i en kontakt som inte var ordentligt monterad.
Utöver det har jag som sagt haft ett trasigt hjullager och nu har laddaren slutat fungera.

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

17
Ja, det var mycket på 5000 mil. Min har nu gått 1005 mil och går hur bra som helst. (än så länge)
Jag är klart nöjd med min bil som ligger på 3,6 L/100km efter mina 1005 mil. Jag är inte så noga på att motorn startar och går lite
ibland för värme i bilen. Om jag verkligen ville det så skulle jag sommartid kunna köra i stort sett helt utan bensin.
Jag har nån felkod ibland på nått tidsfel eller vad det står. Kommer inte ihåg vad det var men det är inget viktigt.

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

18
Ja det var allt för många stora fel och stopp för att man ska vara nöjd det förstår jag...

Min har rullat drygt 900 mil nu sen i juni utan problem, det som stör mig är den kassa backkameran men den ska jag försöka få bytt.

Förbrukningen ligger på 0,19 och kör med värme utan att kompromissa, vägrar sitta i en bil två timmar om dagen och frysa...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

19
Det var rätt bra med 0,19 i förbrukning. Min genomsnittliga körsträcka per dag är 11,45 mil och då jag inte har ett jobb så kör jag bara en del mil ibland.
Till Östersund ibland är ca 25 mil och dit är jag ganska ofta. Sen gillar jag att köra bil och att testa lite olika körsätt m.m. Jag använder bilen varenda dag.

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

20
Nannes skrev:Det var rätt bra med 0,19 i förbrukning. Min genomsnittliga körsträcka per dag är 11,45 mil och då jag inte har ett jobb så kör jag bara en del mil ibland.
Till Östersund ibland är ca 25 mil och dit är jag ganska ofta. Sen gillar jag att köra bil och att testa lite olika körsätt m.m. Jag använder bilen varenda dag.
Jag har 45km till jobbet och sen 45 hem. Pendlar rakt genom Stockholm. Laddar bilen hemma och på jobbet så kör all pendling på el nästan uteslutande. 0,19 är bilens färddatorn, de gånger jag har t

Har ett par körningar med plus 20 mil med i milen med.
Jag är grymt nöjd med bilen, den är inge rolig men en bra familjepulka som är bra för familjen. :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"