Annons

ODB2

1
Någon som kör en ODB2 på sin Optima PHEV?
Det verkar vara lite delade åsikter om hur bra det fungerar att läsa ur koderna på hybridbilar. Vilka programvaror som klarar tex Kias koder för batteri m.m.

Funderade på att sätta i en modul i ODB kontakten och köra det till mobilen.

Jag är lite sugen på Telia Sense, men det står att den inte fungerar med hybrid-bilar. Status på bilen och Wifi i bilen.

Jag får köra vidare med min 4G-router i bilen och komplettera med en ODB-modul om jag vill ha den datan tills Telia Sense fixar hybrider.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Annons

Re: ODB2

2
Har hittat mitt BT ODB2-interface som jag kört på tidigare bilar. Någon som har tips på bra appar till Android, som gärna får ha stöd för PHEV, enligt en del recensioner så har de nya koder som inte alla kan tolka.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: ODB2

3
Jag noterade idag att Telia Sense nu fungerar på Optima PHEV och Niro PHEV. Jag ska skaffa det så fort tillfälle ges. Ersätta min 4G router som ligger i bilen nu.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: ODB2

4
Jag använder Telia Sense i min Optima diesel från 2017. För att få plats med den i ODB-uttaget var jag tvungen att skaffa en vinklad förlängningssladd. Jag köpte en på https://www.eftermontering.se/kablage/3 ... nsion.html

I min bil finns helt enkelt inte plats för dongeln från Telia om jag ville stänga luckan framför uttaget. Med förlängningskabeln fungerar det klockrent.
Jag är givetvis inte helt säker på att det ser likadant ut på hybriden men har svårt att tänka mig att den detaljen är ändrad.

Re: ODB2

5
Boezak skrev:Jag använder Telia Sense i min Optima diesel från 2017. För att få plats med den i ODB-uttaget var jag tvungen att skaffa en vinklad förlängningssladd. Jag köpte en på https://www.eftermontering.se/kablage/3 ... nsion.html

I min bil finns helt enkelt inte plats för dongeln från Telia om jag ville stänga luckan framför uttaget. Med förlängningskabeln fungerar det klockrent.
Jag är givetvis inte helt säker på att det ser likadant ut på hybriden men har svårt att tänka mig att den detaljen är ändrad.
Det ser nog lika ut i PHEV, luckan är tajt. det får inte plats något om sticker ut. Jag ska kolla på den förlängningssladden du tipsade om.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: ODB2

7
fdrugge skrev:Hmm, jag hade för mig att Telia Sense stödde Optima PHEV nyss, men när jag kollar nu så verkar den inte stödjas i alla fall ?
https://www.telia.se/privat/bredband/tj ... teliasense
Intressant. När jag kollade den 2a juli så hade den stöd för min Optima PHEV, idag har den inte det. Har köpt en kabel. Ska se om jag hittar min ODB-2 blåtandsadapter vid tillfälle och se om jag kan se något kul med det.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: ODB2

8
DrGadget skrev:
fdrugge skrev:Hmm, jag hade för mig att Telia Sense stödde Optima PHEV nyss, men när jag kollar nu så verkar den inte stödjas i alla fall ?
https://www.telia.se/privat/bredband/tj ... teliasense
Intressant. När jag kollade den 2a juli så hade den stöd för min Optima PHEV, idag har den inte det. Har köpt en kabel. Ska se om jag hittar min ODB-2 blåtandsadapter vid tillfälle och se om jag kan se något kul med det.
OBD ;-)

Re: ODB2

9
Ska ge mig på ODB-2 igen. Har beställt ny adapter och vinklad kabel. Någon som har några erfarenheter av olika Androidappar och kan dela med sig av det?
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: ODB2

10
Det blev Torque Pro. Testade en annan innan men det kändes sådär.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"