Annons

bilen dör vid start men fungerar felfritt vid omstart

1
Hej!
Jag har en Kia Cee'd 1.6 CRDI från 2008. För ett par veckor sen dog den under körning, bärgades och bränslefilter byttes. Nu händer det allt som oftast att bilen dör några sekunder efter start. Den kommer alltid igång igen direkt även om batteriet är lite trögt och sen fungerar den felfritt. Felet inträffar oregelbundet, ibland en timme efter senaste körning, ibland mer. Ibland går det flera dagar utan att den dör. Bilen lämnades på service idag. De kollade bränslefilter igen men hittade inga konstigheter. Ingen felkod visades. Bilen har dött för mig efter service också. Sätter min tilltro till att någon har varit med om något liknande och har en möjlig lösning.
Annons

Re: bilen dör vid start men fungerar felfritt vid omstart

4
Bara en gissning. Ofta letar man efter mekaniska fel. Bränslefilter, svagt batteri etc. Men nuförtiden är det ofta elektroniska fel. Som i ens dator.
Första åtgärden är att starta om den! Många program ska startas och i rätt ordning. Mycket kan gå fel.
Andra åtgärden är att se till att programmen är uppdaterade.

Mina motorstopp avhjälptes via omstarter OCH uppdatering av mjukvaran. Åker numer med en snabbstarter under förarsätet. I händelse av behov av omstart.
Fast första tipset var att byta batteri (som var u.a.).
Kia Pro_Ceed GT+

Re: bilen dör vid start men fungerar felfritt vid omstart

6
JOJO: Sluta flumma om dina sporadiska elfel och mjukvaror. Det kan absolut vara ett elfel, MEN eftersom symtomet är helt utan felkoder handlar det i första hand om luft och bränsle-tillförsel.

Disktant: Det är ingen bensinare, det är en CRDi (DIESEL) och han har redan sagt att verkstaden kollat felkoder och det fanns inga...

Läser ni ens igenom trådarna eller svarar ni bara på rubrikerna oavsett innehåll ??

Re: bilen dör vid start men fungerar felfritt vid omstart

8
HellboyElvis skrev:JOJO: Sluta flumma om dina sporadiska elfel och mjukvaror. Det kan absolut vara ett elfel, MEN eftersom symtomet är helt utan felkoder handlar det i första hand om luft och bränsle-tillförsel.

Disktant: Det är ingen bensinare, det är en CRDi (DIESEL) och han har redan sagt att verkstaden kollat felkoder och det fanns inga...

Läser ni ens igenom trådarna eller svarar ni bara på rubrikerna oavsett innehåll ??
Onödigt att vara så gåpåig som du. Vi försöker hjälpa till utan att därmed platta till andras försök.
Kia Pro_Ceed GT+
Skriv svar

Återgå till "Problem"