Re: Normalladdare
21På maxläge drar laddaren 12 A. Visserligen håller 10 A säkringen men det finns ingen anledning att överbelastad. Jag använder L som bara drar 5,2 A (vilket är lägre än manualen anger).
Nu har jag laddboxen på plats med fast kabel, men behöver ju ladda "på stan" i bland men ytterst sällan. Tänkte beställa från ClasOhlsson, typ 2 - typ 2 fattar jag, att jag ska ha 3 fas också, men vad är det för skillnad på 16 och 32 A? Kan man ha vilken som? Tänkte eftersom jag sällan kommer att ladda på stan så är det inte hela världen om det inte är jätteeffektivt.phillsky skrev:Det följer bara med en normalladdare (en sån med vanlig 220V kontakt) när man köper bilen. Jag använder den hemma, tills jag har fått min laddbox installerad. Vanligast är att laddboxarna har en fast typ2 kabel. Jag beställde en "lös" typ2 - typ2 kabel från ClasOhlson, som får ligga i bilen. Jo du kan använda den som följde med bilen. Dock så bör du se till att uttaget, och allt annat du tänkte använda klarar av det. Jag ställde ner laddningen för normalladdaren i bilen till det lägsta, så jag inte överbelastar säkringen, som bara är på 10A för uttaget jag använder.Nancy skrev:OK, jag kanske är trög och okunnig, men hjälp mig här. Jag har precis köpt en Niro laddhybrid, en 2018 som gått 1000 mil och alltså var begagnad. Jag fick med en laddkabel för vanligt eluttag, jag har inte hunnit läsa igenom hela manualen ännu, men menar ni att jag inte bör använda den? Tycker att det är konstigt att man inte fick med en kabel som går att använda i laddstationer dessutom, utan den får man köpa för 2000 pix På måndag ska jag få en laddbox installerad, får hoppas att det är med en lös Typ2-Typ2 till den, annars blir det till att hysta upp mera pengar
Nancy skrev:Nu har jag laddboxen på plats med fast kabel, men behöver ju ladda "på stan" i bland men ytterst sällan. Tänkte beställa från ClasOhlsson, typ 2 - typ 2 fattar jag, att jag ska ha 3 fas också, men vad är det för skillnad på 16 och 32 A? Kan man ha vilken som? Tänkte eftersom jag sällan kommer att ladda på stan så är det inte hela världen om det inte är jätteeffektivt.phillsky skrev:Det följer bara med en normalladdare (en sån med vanlig 220V kontakt) när man köper bilen. Jag använder den hemma, tills jag har fått min laddbox installerad. Vanligast är att laddboxarna har en fast typ2 kabel. Jag beställde en "lös" typ2 - typ2 kabel från ClasOhlson, som får ligga i bilen. Jo du kan använda den som följde med bilen. Dock så bör du se till att uttaget, och allt annat du tänkte använda klarar av det. Jag ställde ner laddningen för normalladdaren i bilen till det lägsta, så jag inte överbelastar säkringen, som bara är på 10A för uttaget jag använder.Nancy skrev:OK, jag kanske är trög och okunnig, men hjälp mig här. Jag har precis köpt en Niro laddhybrid, en 2018 som gått 1000 mil och alltså var begagnad. Jag fick med en laddkabel för vanligt eluttag, jag har inte hunnit läsa igenom hela manualen ännu, men menar ni att jag inte bör använda den? Tycker att det är konstigt att man inte fick med en kabel som går att använda i laddstationer dessutom, utan den får man köpa för 2000 pix På måndag ska jag få en laddbox installerad, får hoppas att det är med en lös Typ2-Typ2 till den, annars blir det till att hysta upp mera pengar
Köpte samma kabel tidigareEstep16 skrev:Har köpt denna laddkabel via Clas Ohlson på Black Friday. Ser fram emot att ladda på laddstationer ibland
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... -3/36-7273
Estep16 skrev:Har köpt denna laddkabel via Clas Ohlson på Black Friday. Ser fram emot att ladda på laddstationer ibland
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... -3/36-7273
Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"