Annons

Re: Service kostnader 1,7 CRDI Sportage

11
Du har 2 servicer, den mindre på 30.000, 90.000, och 150.000km som koster 5-6000SEK og den litt mere omfattende på 60.000, 120.000km som koster 1-2.000kr mere.
Jeg betalte 6800SEK ifjor i Strømstad for 60.000 km. (I norge skulle dom ha 7700Nkr på merkeverksted).
Nu tok jeg 90.000km i flensburg/tyskland for bare €375. (Auto Heidemann). Spart in reisekostnad samt hatt en fin shoppingtur.

Dom updaterte også GPS med nyeste kart (må kanskje etterspørs, och det skal være gratis)

Partikelfilter behøvs inte bytta før ca 150,000km da blir den mere och mere tett. Og bytte kosta >6000kr
Det kom vist serviceupdate for den, slik at den regenererer oftere en før. Det betyr at den bruker mere diesel :(
Du ser at den regenererer om du släpper gassen och drifstoffmäter ikke viser NULL, men en strek. Da kjører den inn diesel i filter slik at russpartikklene skal brännas borte.
Annons

Re: Service kostnader 1,7 CRDI Sportage

12
Det meste av servicepunkt kan man gjøre selv. Det viktigste er nok bytte av olje og filter alle 30.000 eller minst alla 2 år.
Tyvärr er det slik at KIA kan nekte deg garantisak om det ble fel på motor om du ikke tar service på merkeverksted. Da må du/verksted bevise at alle service-sjekk er utförad. Och et lite verksted har inte full KIA-diagnostic for at lese ut alle fel på motorstyring. Og f.eks denne serviceupdatering for Partikelfiler/regenerering kan dom inte spille inn på bilen din - da må dem har orginal KIA utstyr.
Min kompis fikk tatt 60.000km service for 5500Nkr i norge hos AUTOEXPERTEN(fritt verksted) mens jeg betalte 6800SEK i Strømstad (KIA) och orginalverksted i norge skulle ha 7700kr.

Re: Service kostnader 1,7 CRDI Sportage

13
ca119 skrev:Det meste av servicepunkt kan man gjøre selv. Det viktigste er nok bytte av olje og filter alle 30.000 eller minst alla 2 år.
Tyvärr er det slik at KIA kan nekte deg garantisak om det ble fel på motor om du ikke tar service på merkeverksted. Da må du/verksted bevise at alle service-sjekk er utförad. Och et lite verksted har inte full KIA-diagnostic for at lese ut alle fel på motorstyring. Og f.eks denne serviceupdatering for Partikelfiler/regenerering kan dom inte spille inn på bilen din - da må dem har orginal KIA utstyr.
Min kompis fikk tatt 60.000km service for 5500Nkr i norge hos AUTOEXPERTEN(fritt verksted) mens jeg betalte 6800SEK i Strømstad (KIA) och orginalverksted i norge skulle ha 7700kr.
Hej på dig!
Har en Kia S 2,0 aut med årsmodell 2015, den snygga du vet! Gjorde min andra service här i Stockholm vid 65000 km och skulle ha gjort en igen vid 85000 km, jo tjena, det glömdes bort helt och hållet, nu har den gått 940000 km så garantin e körd. Men bilen går felfritt och funkar bra så jag kommer lämna in den till Mekonomen för en bra peng och dom säger att dom göra samma service på alla bilar, spelar ingen roll vilket märke det är, alla bilar behöver ny olja då och då eller runt 30000 km/ 3000 mil.

Re: Service kostnader 1,7 CRDI Sportage

16
Jo helt rätt. Men första servicen måste varit gjord senast 2017 och andra senast 2019 (beroende på när bilen togs i bruk)
Så tidsmässigt kan den näst intill omöjligt vara överdragen.
Men den kan ha gått oerhört lång sträcka på kort tid.
Men som jag ser det bör det inte vara försent, förutsatt att snurran blir godkänd på andra servicen vid 6500 mil ( vilket är 500 mil över gränsen )
Det jag försöker få fram är att det är inte försent förrän det blivit avslag från Kias garantiavdelning...
Och det Måste inte bli billigare hos icke-auktoriserad verkstad, även om det ibland är så.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"