Annons
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

202
Det är ruggigt fina siffror som redovisas här. Jag kan nog hålla med bm1249mercury som skrev att Kia verkligen lyckats med denna bil.
Jag har inte köpt min bil för att bara köra på el utan det är för att jag gillar verkligen att köra bil och att jag nu kan köra bitvis på el
är det ju bra för min plånbok, människor i tätort med lite mindre avgaser och miljön allmänt sett. Med min Bmw 530d 2010 som jag hade innan
körde jag 2017 ca 5300 mil. Nu har jag kört med Optiman 530 mil sen 20180808 men jag tror inte att det blir 5000 mil med den här.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

203
Ytterligare info. från 1249mercury. Köpte bilen ny fulltankad o. klar under slutet av nov. 2017. Har därefter i stort sett kört uteslutande på
EV-läge och har nu i sept. 2018 ca en tredjedel kvar i bensintanken. Har således aldrig själv tankat bilen ännu, och medelförbrukningen av
bensin uppgår enligt bilens data nu till endast 0,06 L bensin/mil. Således rent fantastiskt. Om jag fortsätter att köra bilen som hittills, räknar
jag med att endast behöva tanka bilen 1 gång per år i november. Således en helt försumbar bensinförbrukning motsvarande endast tankvolymen
i bilen om 55 L. Min årliga beräknade körsträcka om ca 899 mil á 0,06 L bensin/mil motsvarar då en årlig bensinförbrukning om endast ca 55 L.
Grattis Kia än en gång ni har verkligen lyckats.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

204
Vad är merkostnaden för en plug-in jämfört med en vanlig bensinare?
Känns som man får köra bra många mil på el innan det finns nån som helst lönsamhet. Vore intressant att veta hur ni ser på detta
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

205
Jag bryr mig inte om merkostnaden eller att köra bara på el. Jag köpte bilen för att jag gillar den och att kunna köra bara på el när jag vill.
Grattis alla som kör bara på el i stort sett och köper man genom jobbet är det en annan sak med förmånsvärde och liknande.
Jag har ett genomsnitt på 0,365 per mil och tycker att det är bra, jag testade en hel del i början hur bilen fungerade så då hade
jag högre bensinförbrukning än jag har nu då bilen gått över 620 mil. Hur som helst så är jag mer än nöjd med mitt köp.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

206
Om du med bensinare menar GT'n (2.0T, som är den enda bensinaren tillgänglig för nordisk marknad) så skiljer inköpspriset kanske 100'000 (siffror i grova drag). Så GT blir 100 billigare att köpa, men sen tillkommer skatt, försäkring samt en förbrukning på ca 1,1 lit/mil och servicekostnader.
Plug-in ger en bonus på 35.
Så mellan tumme och pekfinger skulle jag säga att plug-in är intjänad på 1,5- 2 år.
Dieselvarianten kanske 2,5-4 år.
Detta är bara kvalificerade gissningar, men jag tror det ligger nära sanningen.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

207
para skrev:Vad är merkostnaden för en plug-in jämfört med en vanlig bensinare?
Känns som man får köra bra många mil på el innan det finns nån som helst lönsamhet. Vore intressant att veta hur ni ser på detta
Då jag inte har laddning hemma har jag bara kunnat ladda på jobbet, klarade mina dagliga sträckor på el, hara vara ca 1 mil till jobbet och strax under 2 mil om jag ska in till stan. Så numer laddar jag mest på publika laddplatser.

Har har nu tillfälligt förlorat min möjlighet att kunna ladda på jobbet, det kommer tillbaka. Då jag nu ofta kör i hybridläge så har bilen en förbrukning lägre än Ceed dieseln jag hade innan. Bilen är nästan dubbelt så dyr som Ceed GT Line som jag hade, men lägre skatt, försäkringen på samma nivå, lägre förbrukning och bättre komfort gör att jag tycker det var ett bra köp.

Saknar mest möjlighet att kunna ställa in körstil. Jag är van att köra mycket med motorbroms när jag körde dieseln. Tycker denna är lite dålig på motorbroms, Önskar den bromsade hårdare och laddade hårdare när jag släpper upp gaspedalen.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

210
iuridae skrev:Hej,

Det finns ett val i menyerna att högvoltbatteriet ska underhålla laddningen på 12-volts batteriet. Kör man bara på el så laddas inte 12-volt, och då drar det ur fort.
Så det ska vara en snabb fix.
Tack för tipset! Väntar med spänning (haha) på vad verkstaden säger.

Återgå till "Optima"