Annons

Byta bromsskivor fram

1
Har en KIA Ceed 1,6 CRDI ECO SW 2012 och har tagit in lite Offerter för att byta bromsskivor

Har fått ett pris på cirka 5.500 :- SEK för att byta skivor fram och klossar bak och fram. Det är originaldelar via KIA premium verkstad men tycker det verkar lite dyrt, avvaktar andra Offerter

Vad tycker ni är rimligt pris?
Annons

Re: Byta bromsskivor fram

2
Det beror på hur långt din bil gått och körstil. Min har gått 8700 och skivorna är slut i bak.

Bromsklossarna bytte jag själv på 40 minuter. 200 sek för Bosch klossar till två hjul i fram . Skivorna kostar 500 kr paret på mister auto. Kia Sportage 2012. Jag lämnar aldrig in bilen till Kia, jag har bättre att lägga pengarna på. 5000 är en hel veckas resa utomlands för två ;) jag blir chockad när jag hör folk i servicedesken när de hämtar sina bilar i disken, det är både 3000 och 8000 kronors notor de får för 3 år gamla bilar. Jag försöker höra vad de gjort för det kan ju vara nått haveri, men det är mestadels service. Vad för jag på Kia då, jag det är ibland nån vaxplugg som ska köpas ;)

Som referens bytte en kompis klossar och skivor fram på en icke mörkes verkstad till en Nissan micra 2011. 3000 kr kostade det november 2018. Inklusive material.

Men jag förstår att du kanske vill lämna bilen till verkstad då alla inte har intresse eller tid att meka. Hoppas du hittade en billigare verkstad.

Re: Byta bromsskivor fram

3
petter skrev:Har en KIA Ceed 1,6 CRDI ECO SW 2012 och har tagit in lite Offerter för att byta bromsskivor

Har fått ett pris på cirka 5.500 :- SEK för att byta skivor fram och klossar bak och fram. Det är originaldelar via KIA premium verkstad men tycker det verkar lite dyrt, avvaktar andra Offerter

Vad tycker ni är rimligt pris?
Hej

Är du lite händig så gör du det själv på 1-1,5 tim.
Materialet hos autodoc.se i runda tal 1500-1700kr
Och då har jag valt Brembo skivor.
Räcker med billigare som Bosch eller ATE( det satt sådana från fabriken i min förra KIA).

Bytte själv på den och det tog 1,5 tim.
Helt vansinnigt att lämna in även om du fortfarande har garanti på bilen då garantin gäller ju inte bromsarna i.o.m årsmodell 2012.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
TheFlyer

KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
KIA Cee’d 1.6 CRDi DCT GT-line 2016
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"