Annons
Annons

Re: Uppgradera ljudet i bilen?

22
Nu gäller det här Sportage, men det kanske även funkar på Ceed.

Har själv uppgraderat ljudsystemet på min Sportage med ”stora” ljudsystemet (nav).

Originalstegeon/navigatorn sitter kvar, men jag har bytt ut ut samtliga högtalare till Rockford Fosgate. Slängt i 2 Rockford steg där det ena (600w) driver de 6 dörrhögtalarna och det andra (1000w) driver Rockford baslådan (originabasen är bortkopplad). Innan stegen så har jag en BitOne ljudprocessor som tar hand om högnivåsignalerna som kommer ut från originalsteget. Samtliga signaler från originalsteget summeras i ljudprocessorn och går sedan vidare till slutstegen och ut i originalhögtalarkablarna. Du kan sedan justera ljudkurvorna i ljudprocessorn som du vill för att få ut en ljudbild som passar just dig. Jag har köpt original kontaktstycken för att slippa klippa några kablar över huvudtaget. En grov pluskabel är dragen från batteriet till skuffen och en lika grov jordkabel är fäst i chassit. Dessa kablar går in i säkringsblock/delningsblock och vidare till respektive enhet. Pluskabeln är även avsäkrad intill batteriet. Allt är väl dolt och stegen ligger gömda i reserhjulsbaljan där jag även monterat in 6 stycken små 12-voltsfläktar som kyler stegen. För att lätt komma åt enheterna så har jag tillverkat ett eget ”lock” med gångjärn istället för originallocket som täcket reservhjulsbaljan. Inget syns från utsidan, men jag lovar att det hörs.

Ha i åtanke att det inte går att ta några signaler direkt från baksidan av stereon och koppla in sig på nya högtalare eller slutsteg direkt om du har ett originalsteg i bilen. Eftersom det är SPDIF- signaler så måste man ta signalerna EFTER originalsteget (högnivå). På Sportage så är signalerna uppdelade i sub, diskant och mellanregister och därför måste man slå ihop dessa med en ljudprocessor för att få en komplett signal till de nya slutstegen.

Samtliga dörrar och bagageutrymme är ljudisolerat med Silent Coat mattor och skumgummimattor.
Senast redigerad av Aqua den 10 mar 2018, 22:23, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Uppgradera ljudet i bilen?

23
Torgskräck skrev:Man kan få ut signalen och omvandla den men tydligen är det inte möjligt att justera ljudet/volymen utan en separat volymk8ntroll på steget. Lagt alla planer på is pga det.
Det går alldeles utmärkt att styra allt som vanligt via stereon och man behöver inga extra reglage för det. Kolla mitt inlägg här i tråden.

Re: Uppgradera ljudet i bilen?

25
Aqua skrev:
Torgskräck skrev:Man kan få ut signalen och omvandla den men tydligen är det inte möjligt att justera ljudet/volymen utan en separat volymk8ntroll på steget. Lagt alla planer på is pga det.
Det går alldeles utmärkt att styra allt som vanligt via stereon och man behöver inga extra reglage för det. Kolla mitt inlägg här i tråden.
Tror att Torgskräck menade att om man tar ut signalen innan ett originalsteg så kan man inte justera volymen...
Samtidigt så tycker jag det låter lite konstigt att det skulle vara så om Kia använder spdif utgången till originalsteget. I så fall måste dom ju ha någon extra funktion för att justera volymen?
Top-notch Сasual Dating

Re: Uppgradera ljudet i bilen?

27
Mr_L skrev:
Aqua skrev:Jag har köpt original kontaktstycken för att slippa klippa några kablar över huvudtaget.
Vart köpte du kontakterna? Ska in med en processor i min nu och vill inte heller klippa något.
Vi har ju varken samma årsmodell eller modell så jag kan inte svara för om den kontakt jag använder även passar i din, men börja här så kanske du kan hitta rätt. En av kontakterna (hona) som jag kopplar in på originalsteget och drar till processorn köpte jag från Kia eftersom Metra inte verkade tillverka den. Du behöver alltså den gröna kontakten på bilden samt motsvarande hona till just din bil för att kunna få in signalerna från originalsteg till processorn och ut i högtalarledningarna igen förutsatt att även du har originalksteg i bilen.

http://metraonline.com/part/70-7305

Re: Uppgradera ljudet i bilen?

28
Aqua skrev:
Mr_L skrev:
Aqua skrev:Jag har köpt original kontaktstycken för att slippa klippa några kablar över huvudtaget.
Vart köpte du kontakterna? Ska in med en processor i min nu och vill inte heller klippa något.
Vi har ju varken samma årsmodell eller modell så jag kan inte svara för om den kontakt jag använder även passar i din, men börja här så kanske du kan hitta rätt. En av kontakterna (hona) som jag kopplar in på originalsteget och drar till processorn köpte jag från Kia eftersom Metra inte verkade tillverka den. Du behöver alltså den gröna kontakten på bilden samt motsvarande hona till just din bil för att kunna få in signalerna från originalsteg till processorn och ut i högtalarledningarna igen förutsatt att även du har originalksteg i bilen.

http://metraonline.com/part/70-7305
Tänkte lite fel tydligen :) Jag har ju inget steg original... Har nog hittat en lösning nu i alla fall :)
Top-notch Сasual Dating

Re: Uppgradera ljudet i bilen?

29
Hej,
En fråga till er som uppgraderat ert ljud i bilen.
Har en Ceed 2013 och har förstått att det sitter 6,5:or i dörrarna samt diskanter i instrumentbrädan. Finns det även ett delningsfilter monterar? Kan jag använda befintlig kabel som matar bashögtalaren och monterat ett delningsfilter på denna och sedan dra en ny kabel till diskanten på panelen?
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"