Annons

Laddning av hybridbatteriet med motorn

1
En fråga/undran. Jag har märkt att man kan ladda hybridbatteriet "kontinuerligt" med motorn och ganska snabbt om man ställer växelspaken i SPORT-läge ned min Niro plugin hybrid
På detta sätt kan man köra en längre stäcka, först på bara batteri ut ur staden i CD-läge (EV-läge) tills batteriet "tar slut" och sedan i CS-läge (HEV-läge). När man närmar sig nästa stad som man vill köra miljömässigt i, går man över till SPORT-läge och laddar hybridbatteriet så mycket som man tror att man kommer att behöva. Nackdelen med SPORT-läget är att man måste växla manuellt. Det verkar som den växlar ned automatiskt och man får en "rekommendation" på displayen vilken växel som systemet som den tycker är bäst. Tyvärr har jag ingen varvräknare så jag måste "lita" på denna rekommendation
Frågade säljaren vid köpen om man kunde ladda hybridbatteriet men bensinmotorn men fick ett svar, nej. Jag har inte hittat någon information om detta på Kia's sidor.
Har försökt Googla runt även på engelskspråkiga sidor och hittat några Youtube filmer där data nämnts

Så min fråga är om någon testat detta och har några erfarenheter. Varför skriver inte Kia om denna möjlighet?

Patrik
Annons

Re: Laddning av hybridbatteriet med motorn

3
[quote="Patrik55"]Nackdelen med SPORT-läget är att man måste växla manuellt.[/quote]

Även i sportläge växlar automatlådan åt dig om du inte växlar manuellt.
"Det lilla"-hybridbatteriet (vit mätare på panelen) laddas när motorn går, men inte det stora (blå mätare). Så länge det finns ström kvar i något batteri kommer motorn att stänga av sig när du står still om du inte slår över i sportläge.

Re: Laddning av hybridbatteriet med motorn

4
Tanken är inte att ladda på tomgång utan när man kör i 70 till 110 på landsväg eller motorväg.
Vet att det är sportläge som gäller för "kontinuerlig" laddning. Skall testa om den också växlar automatiskt i sportläget, det stämmer säkert som du skriver.
Men min undran är också varför Kia inte upplyser något om detta i manualen eller på "webbsidan". Kanske är det inte något de vill rekommendera av någon anledning.
Lika konstigt som att de skriver att ledning med 220 V hemma endast skall göras i nödfall....
Varför får man inte då inte en laddningen sladd för "snabbladdning"

Re: Laddning av hybridbatteriet med motorn

5
Jag laddar nästan bara på vanliga 220V-kabeln hemma (för att vara säker på att inte dra nån säkring laddar jag bara på "low" som ger ungefär 6A) eftersom vi har ett delat garage utan förening, så det är lite omständligt när alla är delägare i garaget men ena grannen står på elavtalet osv. Dock så valde jag att köpa mig en Typ2-laddkabel som jag använder när jag laddar "borta".
Räknar med att fixa en riktigt laddbox så fort jag orkar ta tag i krånglet med grannar och elbolag.

Re: Laddning av hybridbatteriet med motorn

6
Patrik55 skrev:En fråga/undran. Jag har märkt att man kan ladda hybridbatteriet "kontinuerligt" med motorn och ganska snabbt om man ställer växelspaken i SPORT-läge ned min Niro plugin hybrid
På detta sätt kan man köra en längre stäcka, först på bara batteri ut ur staden i CD-läge (EV-läge) tills batteriet "tar slut" och sedan i CS-läge (HEV-läge). När man närmar sig nästa stad som man vill köra miljömässigt i, går man över till SPORT-läge och laddar hybridbatteriet så mycket som man tror att man kommer att behöva. Nackdelen med SPORT-läget är att man måste växla manuellt. Det verkar som den växlar ned automatiskt och man får en "rekommendation" på displayen vilken växel som systemet som den tycker är bäst. Tyvärr har jag ingen varvräknare så jag måste "lita" på denna rekommendation
Frågade säljaren vid köpen om man kunde ladda hybridbatteriet men bensinmotorn men fick ett svar, nej. Jag har inte hittat någon information om detta på Kia's sidor.
Har försökt Googla runt även på engelskspråkiga sidor och hittat några Youtube filmer där data nämnts

Så min fråga är om någon testat detta och har några erfarenheter. Varför skriver inte Kia om denna möjlighet?

Patrik
Har samma erfarenhet som du.
Sedan är det så att det förbrukas mer bensin i sport-läge - men det er väl en bisak i sammanhangen
Kia Soul EV - Titanium Silver - Årsmodell 2018
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"