Annons

Hur upplever ni er bil med lane-keep-assist aktiverat?

1
Upplever ni er bil som "orolig" eller "slingrig" när ni kör i motorvägsfart med lane-keep-assist aktiverat?
Jag har testat andra bilar och upplever det inte såhär. Min bil känns som den överkompenserar ibland, ofta tappar bort filen, och känns lite orolig.

När den var ny som var det något vajsing med den, så fort jag släppte ratten så började den svänga åt vänster. Detta "kallibrerades", men undrar vad det var som gjorde detta och om det kan ha varit något "trasigt" som är det som gör att jag upplever bilen som jag gör idag.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld
Annons

Re: Hur upplever ni er bil med lane-keep-assist aktiverat?

2
Hej,

Tycker min blir bättre och bättre, eller så är det bara att man blir mer van. Ligger jag på motorväg med bra linjer så brukar bilen följa vägen riktigt bra, så där fungerar den absolut bäst.

När det är kurvigare vägar så hänger inte den med, den svänger lite för lite och då blir det gärna lite svajigt mellan linjerna. Men överlag tycker jag den fungerar bra, framförallt motorväg och motortrafikled där det är mindre tvära svängar. Dock skulle jag gärna vilja öka dem där 12 sek innan den varnar för att man inte håller ratten... :)

Re: Hur upplever ni er bil med lane-keep-assist aktiverat?

3
Jag tycker att min fungerar rätt bra så länge inte vägen svänger för skarpt. Det kan ibland dra iväg lite mer än nödvändigt men strecken på vägen är inte alltför bra här uppe i Jämtland. Jag lånade hem en sedan när dom kom som laddhybrid men den var direkt otrevlig då den gärna låg utanför kantlinjerna med grussprut som följd. Min nyköpta SW är inte alls så utan ligger för det mesta i mitten på min vägbana. Det fungerar bara bra.
Skriv svar

Återgå till "Optima"