Annons

Panikbromsfunktionen på Optima GT/PHEV - hur/när funkar den?

1
Hej på er,

Jag och en kollega har varsin Optima GT, resp. PHEV där bägge modeller har fotgängardetektion och panikbromsfunktioner. Vi är lite fundersamma på hur dessa funktioner egentligen fungerar , dvs vad krävs för att de skall aktiveras?

Pga en lite olycklig krock i rusningstrafik häromdagen, där panikbromsen borde tagit, så har vi har testat en del olika grejer med bilarna... bl.a. en papplåda på marken, ett skynke som hänger, mm men bilen bromsar inte alls. Vi har även testat en reflexväst ifall det skulle vara för mörkt för kameran/radarn, men det hjälpte inte heller... :eh:

Är det nån annan som testat dessa funktioner, gärna IRL scenarion, och/eller har någon input i frågan? Missar vi nåt i våra amatörtester?

Tacksam för all input.
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-
Annons

Re: Panikbromsfunktionen på Optima GT/PHEV - hur/när funkar den?

6
Jag har fått en enda varning av bilen när jag åkte hem med den första gången. Sedan dess har den aldrig varnat eller bromsat trots att den borde ha gjort det. Jag har provat att ändrat tiden för kollisionsvarning i alla lägen. Inte ens på tidig så varnar den. Känns nästan som att sysyemet som har med kollisionsvarning att göra har hängt sig efter första gången den varnade.

Jag har klagat över det till verkstad men eftersom inga felkoder kan utläsas så säger de att det fungerar som det ska. Då sa jag att de kunde ju åtminstone ta en test tur, för då kan de ju testa utan att läsa felkoder. Men det ville de inte göra.

Tycker det känns märkligt eftersom första gången den varnade så varnade den mycket tidigare än de gångerna jag tycker den borde varnat men inte gjort det.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Optima"