Annons
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

102
Birk skrev:Efter 1500 milservice ökade förbrukningen med 1dl/ mil. Nu 0,55. Kan installation av APC påverka?
0,45 dec-aug och 0,55 aug-Jan.
Om du skall jämföra så måste du jämföra samma tidsperiod. Generellt så är förbrukningen högre på vintern så det är väl inget konstigt med det.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Re: Bränsleförbrukning Niro

104
På motorväg Sthlm - Jönköping har jag noterat ca 0,55 l/mil om man kör lagligt (dvs 120 där det är 120, 110 där det är 110) och ca 0,45 l/mil om man kör högst 105 (med vissa accelerationer för att komma om lastbilar).

Annars har jag noterat 0,32-0,33 på längre 70-sträckor med farthållare på. Imponerande.

Parkering på Essingeleden i rusningstrafik brukar resultera i 0,39-0,57 beroende på årstid, däcktyp, yttertemperatur, om motorn var varm vid starten osv.

Generellt sett något högre förbrukning på motorväg än i stan. Kall motor påverkar en hel del, det är lätt att förbrukningen hamnar på drygt 1 liter/mil de första 4-5 kilometrarna på kall motor vintertid.

Re: Bränsleförbrukning Niro

105
Kör 50% motorväg och resterande stadkörning och landsväg hyfsat jämnt fördelat. Har mätt förbrukningen vid pump till 0.5 i slutet av mars och 0.44 L/mil i slutet av april respektive maj. Bilen har gått ca 600 mil.

Efter senaste tankningen nollställde jag färddatorn/medelförbrukningen för första gången. Stod på 0.40 vid tankning så hade hoppats på en förbrukning närmare detta. Märkligt nog har övriga tankningar stämt bättre med en skillnad på 0,1 då jag låtit färddatorn vara, tills den här senaste tankningen.
Kia Niro Hybrid -18

Re: Bränsleförbrukning Niro

108
Hej forum
Är ny ägare av en Niro, sedan 25/5-2018.
Vill tillägga att jag har i och med det här bytt bilmärke från att ha kört samma märke sedan 1983.
Nu till mina iakttagelser under denna korta tid, har kört 350 mil.

Har kört 118 mil sedan senaste tankningen på 39.17 liter, strålande!

Kör 50 km till och från arbetet en väg med ganska kuperad teräng och varierande hastighet, från 40-80 km/tim, kör samma sträcka mellan 40-50% på el, lysande!
På sträckor 70/80km kör jag med farthållare. Det gör att jag kommer ner till 0,36l/mil, har varit nere på 0,34, lysande!
Nog med duktighet.
Tycker att Niro är en lysande bil med massa lullul, gedigen,bekväm,rymlig,underbar att köra med andra ord helt nöjd med köpet och till priset.

Det ända som smolkar, ganska högt vägljud från bakvagnen, kör med orginal 16".
Snart nalkas det vinter och det ska bli kul att se hur Niro uppför sig då. Jag återkommer med en uppdatering på intrycken.

Fortsatt trevligt ägande av era NIron.

Återgå till "Niro"