Annons

Kort kabel mellan schuko-kontakten och laddboxen på medföljande laddaren...

1
På andra bilar har jag sett att laddboxen har längre sladd mellan kontakten och laddboxen. Nu hänger boxen ofta i kontakten och det känns inte så kul. Jag designade en krok som jag skrev ut i 3D-skrivaren. Jag har hittat lite förbättringar som jag ska göra och sen skriva ut en ny, men denna fungerar.

Har ni löst det på annat sätt?
Bild
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Annons

Re: Kort kabel mellan schuko-kontakten och laddboxen på medföljande laddaren...

3
Jag laddar på olika ställen och med schuko så blir det att den hänger i kontakten, några få ställen jag varit på har en liten låda man kan lägga laddaren i. Men att laddaren hängandes i en kontakt känns sådär, har sett hur andra gjutna schuko-kontakter blivit efter tag. Får hoppas att garantin även gäller laddaren annars blir det att skruva upp den och montera ny längre sladd samt en kontakt med riktig dragavlastning. Nu dyker det upp fler och fler ställen med Typ2 laddare så förhoppningsvis slipper jag använda schuko så mycket i framtiden.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Kort kabel mellan schuko-kontakten och laddboxen på medföljande laddaren...

5
Det är en väldigt väldigt viktig säkerhets detalj som gör att kabeln är kort. En lång kabel mellan uttag o box skulle kunna leda till döden om man har otur.

Det är för att förhindra att kabeln/boxen kan ligga i vatten på marken. Eftersom säkerheten sitter i boxen måste det vara så för att vara godkänd. Om något blir fel är det ju boxen som bryter strömmen och även om type2 kabeln är lång och kan ligga på marken blir den då strömlös vid fel.

Jag skulle inte rekommendera någon att använda någon sorts förlängning som gör att boxen nuddar marken. Helt livsfarligt att gå i vattenpöl jämte bilen då.

Re: Kort kabel mellan schuko-kontakten och laddboxen på medföljande laddaren...

6
Ok, på andra fabrikat så har de långa kablar och så ligger de på marken. Men de har nog en bättre kapsling så den klarar att ligga på marken. Se första bilden i mitt montage, det är från en BMW. Nu har jag löst det med min krok så jag kan hänga upp den utan att det ligger på marken och inte belastar kontakten.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"