Annons

OBD2 kompatibel läsare till niro elhybrid?

1
nyägare till niro elhybrid, hittils nöjd av helheten men måste erkänna att jag stör mig som fan på bakluckan som hoppar upp vid stängning, antagligen handhavande fel.

hursomhelst, har kört ungefär 140mil och har en snittförbrukning på 4,8. Vilket är helt ok dessa långsträckor den kört hittils. Däremot har jag en känsla att snittförbrukningen är högre än vad som redovisas på displayen då den verkliga förbrukningen är något annat när jag räknat fulltankad till urtankad med gps och kvitto.

Så jag tänkte smacka dit en obd2 läsare men verkar som att det inte finns kompatibla läsare till elhybriden ännu eller har någon provat sin gamla obd2 och kan berätta att det fungerar?
Annons

Re: OBD2 kompatibel läsare till niro elhybrid?

2
Gällande bakluckan så är gummidämparna justerbara (de som sitter vid infästningarna till gasdämparna). De har en "linjal" på ena sidan som dock inte syns om de är helt inskruvade.

Har också upptäckt att förbrukningen är något högre, mätt tripmätare mot tankningvolym ligger denna för min del 0,2-0,3 över det bilen visar.
Kia Niro Hybrid -18

Re: OBD2 kompatibel läsare till niro elhybrid?

3
Vad har du testa för obd adaptrar?

vad vill du läsa ut från obd? enda du kommer få ut av den gällande förbrukning är exakt samma som du får i bilens display, det är ju samma givare och signaler. Vill du veta verklig förbrukning finns inget annat sätt än att mäta vid pumpen, dvs volym vs. körsträcka. Det kan sen jämföras med vad bilen säger så kan man räkna ut felprocenten.

Alla grundkoder gällande motorns styrsytem är generiska, enligt lag, och är det ett obd uttag ska du kunna läsa den med vad som helst.
Nu finns det ganska många protokoll inom obd och din läsare kanske är av för gammal sort för att läsa dom, men jag skulle rekommendera en lite dyrare läsare, Unicarscan ucsi2000. Den klarar moderna protokoll och givetvis bakåtkompatibel.

https://www.obd-2.de/shop/profi-diagnos ... oseadapter

Denna har jag själv köpt då min gamla elm327 inte fixade hojen, har läst ut min ceed-15 frugans sportage -05 samt flera andra bilmärken i olika åldrar, inkl en 1999 berlingo som enligt proffsen enbart krävde oem läsare, men denna fixade även deras protokoll.

Kolla upp vad protokollet i bilens diagnossytem heter och leta sen läsare.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: OBD2 kompatibel läsare till niro elhybrid?

4
Ior skrev:Gällande bakluckan så är gummidämparna justerbara (de som sitter vid infästningarna till gasdämparna). De har en "linjal" på ena sidan som dock inte syns om de är helt inskruvade.

Har också upptäckt att förbrukningen är något högre, mätt tripmätare mot tankningvolym ligger denna för min del 0,2-0,3 över det bilen visar.
tack för tipset, ska ändra gasdämparna litegran, och jo, jag kör både tripmätare och gps mot tankningsvolymen och kommer också över 0,2-0,3 över bilen visar.
Torgskräck skrev:Vad har du testa för obd adaptrar?

vad vill du läsa ut från obd? enda du kommer få ut av den gällande förbrukning är exakt samma som du får i bilens display, det är ju samma givare och signaler. Vill du veta verklig förbrukning finns inget annat sätt än att mäta vid pumpen, dvs volym vs. körsträcka. Det kan sen jämföras med vad bilen säger så kan man räkna ut felprocenten. Kolla upp vad protokollet i bilens diagnossytem heter och leta sen läsare.
för tillfället är min elm327 på andra sidan sverige :(, jag är intresserad att dels att läsa av hjulinställningarna (grader kontra ratten) och bränsleförbrukningen men hittar inte information om bilens diagnossystem heter :S
sökte dock på nätet via kia niro obd2 och hittade denna https://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-OBD ... 3000549707

men den du länkade, kan du läsa av gradinställningarna och bränsleförbrukningen live via bt på din kia?

Re: OBD2 kompatibel läsare till niro elhybrid?

5
salamandern skrev:
Ior skrev:Gällande bakluckan så är gummidämparna justerbara (de som sitter vid infästningarna till gasdämparna). De har en "linjal" på ena sidan som dock inte syns om de är helt inskruvade.

Har också upptäckt att förbrukningen är något högre, mätt tripmätare mot tankningvolym ligger denna för min del 0,2-0,3 över det bilen visar.
tack för tipset, ska ändra gasdämparna litegran, och jo, jag kör både tripmätare och gps mot tankningsvolymen och kommer också över 0,2-0,3 över bilen visar.
Torgskräck skrev:Vad har du testa för obd adaptrar?

vad vill du läsa ut från obd? enda du kommer få ut av den gällande förbrukning är exakt samma som du får i bilens display, det är ju samma givare och signaler. Vill du veta verklig förbrukning finns inget annat sätt än att mäta vid pumpen, dvs volym vs. körsträcka. Det kan sen jämföras med vad bilen säger så kan man räkna ut felprocenten. Kolla upp vad protokollet i bilens diagnossytem heter och leta sen läsare.
för tillfället är min elm327 på andra sidan sverige :(, jag är intresserad att dels att läsa av hjulinställningarna (grader kontra ratten) och bränsleförbrukningen men hittar inte information om bilens diagnossystem heter :S
sökte dock på nätet via kia niro obd2 och hittade denna https://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-OBD ... 3000549707

men den du länkade, kan du läsa av gradinställningarna och bränsleförbrukningen live via bt på din kia?
Det du vill läsa ut hänger inte på läsaren, det hänger på programvaran, i detta fallet krävs den programvara som Kia har. Du får helt enkelt åka till verkstaden.
Kanske finns det någon piratkopia på kias officiella verkstadsprogram på nätet, men jag tvivlar.

Det du vill läsa är inte sådant som tillverkaren måste gör tillgängligt för all utan är tillverkarspecifikt och låst med egna koder.

Bränsleförbukningen kan du läsa ut, men den kommer visa samma som bilens display då den bara läser exakt samma signal som bilen.

Du är alltså inte hjälpt av en obd2 läsare, du behöver en verkstad med rätt programvara.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"