Annons

Köpa Kia - Diesel eller bensin.

1
Hallå! Vänder mig till detta forum i hopp om att bli lite klokare. Jag och min Sambo går i tankarna på att köpa en Ceed efter att ha funderat på både vw golf och ford focus. Ceed lockar med sitt pris och nybilsgarantin. Vi provkörde en 2017's gt line i helgen och det lutar just nu åt en sån.

Nu till frågan. Vi var inställd på att köpa bensin då vi bor centralt och båda har ca 5 min var till jobb (bilen kommer användas mer privat) och anledningen till valet av bensin är pga allt snack om att dieslar sotar igen om man inte blåser ur dom osv. Jag själv finner dock mer körglädje i en diesel. Men säljaren var 110% säker och inställd på att vi ändå skulle köpa diesel och menade på att kia's nya dieslar ej har detta problem vid korta körningar. Har han rätt i detta eller vill han bara kränga ?

Någon som gick i samma funderingar innan ni köpte ? Eller har köpt ?

Mvh Johan
Annons

Re: Köpa Kia - Diesel eller bensin.

2
Jag funderar väldigt länge och blir det inte en ceed nu så blir det en inom en snar framtid. Har ingen stor erfarenhet av dieslar men provkörde 1,6 CRDI automat och den "gick" fint. Måste säga att jag bryr mig mindre om bensin/ diesel, manuell/automat. Anledningen är att dieslar kommer att finnas ett bra tag till och min nuvarande bil dricker mer bränsle även i jämförelse med 1,6 GDI. Det mest väsentliga just nu är faktiskt färgen :). Svart är mycket snyggt men grått går också bra. Kan tillägga att jag kör mycket landsväg och över 2000 mil om året.

Re: Köpa Kia - Diesel eller bensin.

3
Jag har en Kia Ceed Diesel GT Line, iallafall till imorgon då jag ska hämta ut en Optima PHEV. Jag har ca 8km till jobbet och det har fungerat bra med korta sträckor. Nu kör jag lite längre sträckor ibland också. Det ända jag har emot Dieseln är att bilen vintertid inte hinner få upp värmen inne i bilen på den korta sträckan. Jag har motorvärmare dock bara uttag på jobbet. Bilen har fungerat bra med de korta sträckorna, förutom att den inte hann ladda batteriet på den korta sträckan när jag blåste på med allt som drog ström när det var som kallast, båda sätesvärmarna, ACC, defroster, rattvärme m.m. Jag har varit nöjd med bilen och Kia de få problem jag haft har Kia ordnat snabbt och stått för lånebil under tiden. Så bor man på en ort där det inte är risk för att politikerna vill införa förbud på bilar med dieselmotorer så är diesel bra.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Köpa Kia - Diesel eller bensin.

4
Funderingarna som TS haft liknar lite de som jag haft, så det blir lång berättelse.
Första Kia för mig blev 2013. Vi hade alltid ägt bensinbil, senaste bilarna då var två Ford Focus. Innan dess hustruns 740 av glömd årgång (bilens årgång alltså). När vi bytte till en nästan ny Focus 2001 1,6 så sjönk bensinförbrukningen till nästan hälften. Det var första framhjulsdrivna för mig, men trots automat (som jag kört sen 80-talet) så funkade det bra på vintern. Nästa Focus blev en 2003 2,0, nu gick den ännu bättre på vintern med TCS. En av få Focusar med läderklädsel, trevlig bil. Men vi tänkte fel när vi köpte den och behövde byta snabbare än planerat. Vi behövde ha en bil med avstängbar höger krockkudde för att kunna ha barn i bilen, det var prio 1, så ville jag gärna ha diesel, vilket också var politiskt korrekt för fem år sedan.
Så 2013 var det dags för byte. Focusen gick bra, men nästan värdelös ekonomiskt sett, 10 år gammal och vi hade haft den i 6 år. 2-litersmotorn var pigg att köra, men törstig när man gasade.
Efter att åter kollat på Focus, och de var rätt dyra och hade då endast dubbelkopplingslåda och ingen hydraulautomat så tittade jag på Kia faktisk. En del service hade varit dyr på Forden, och hustrun tyckte detta med 7 års garanti var lockande. Jag började mer och mer tycka att vi köper en ny bil också. Ceed var ju i lagom storlek. Jag hade kört mycket hyrbil med diesel, och gillar moderna dieselbilar.
I Karlstad fanns endast en Ceed 1,6 bensin med DCT6. Nåväl jag fick låna den en helg, och körde Värmland-Dalarna på en för mig rätt normal ”långresa”. Trevlig bil, men gud vad slö! På småkupperade väg 61 och vidare på 26 envisades den att växla 5-6 ständigt. Inte vad jag var van från Forden. Ingen diesel automat gick att uppbringa för provkörning, men med de tekniska data som motorn hade och en vanlig 6-stegs automat så kunde den ju inte vara dålig tänkte jag. Ville helst ha navi och backkamera, men det var väl typ 10 års leveranstid på det, och inte kunde jag välja färg. Men en ”vanlig” Ceed SW Crdi beställdes ny, och levererades efter ett par veckor.
Sedan dess körde vi den 9000 mil. Aldrig några som helst motorproblem. Främst mycket kortkörning, men också enstaka längre resor. Aldrig trassel med igensatt bränslefilter eller sånt man kan läsa om. Servad enligt ”boken”, och ljusinsaterna fram bytta (var nog en av de första med blinkfyrproblemet), värme vänster stol förbättrad. Gick inte att få verkstaden att se över höger stol då, vi hade ju ändå alltid barnstol där. Elfel med dimbakljus också, Karlstad behövde ha bilen ett par timmar för det, Nora behövde boka in den en heldag för felsökning, Åmål fixade det på 10 min i samband med vanlig service. Hade av och till fel på vänster elhiss bak, men sen självlagat och fungerat senaste åren. Billigaste körningen enligt färddator var 0,47 Fredrikshavn-Legoland i jämn dansk motorvägsfart. Jämn svensk landvägskörning kunde gå ned i runt 0,50, annars ungefär 0,60-0,65 i egen blandad körning över en längre period. Senaste året pendelbil 2x13 km/dag apropå igensotningsfrågan. Jag hade Calix insticksvärmare (som säljaren motvilligt installerade), men den kallstartade problemfritt till -33 häromåret norrut i Sverige ett par gånger. Bensinfordarna hade jag ständigt kallstart och startproblem med, så dieselkian var en befrielse i den meningen.
Efter snart fem år med problemfri Kiakörning kände jag nu i vår att det kanske var läge att byta medan det är garanti kvar och bilen kan få en ny ägare.
Jag var återigen inne på Focus, saknar elframrutan på Kia. Men en ny Focus hamnar nog +50000 kr i pris kändes det som. För min dagliga pendling hade en Niro plug-in kanske varit bra. Men +100000 kr då, återigen bensin etc. Att ”spara” in 100000 kr på ungefär 26 km pendling per dag, då hinner jag gå in pension innan. Hustrun hade ett krav på nya bil: --Vi ska ha en bil med färg nu! (Den förra var blågråmetallic). Focus går ju att få i röd, utan metallictillägg, diesel, automat, elframruta etc. Men leveranstid var svårt där, om den blir skattefri före 1/7, eller högre skatt efter 1/7.
Så jag gick tillbaka och började titta på Ceed igen, en röd GT-line uppfyller sannolikt de flesta ”kraven”. Sådan gick att få i diverse mörka metallicnyanser, mellanpris mot min kanske nån krona mer än jag räknade med. Det hela började med att jag kollade lågmilade 2016. Men mellanskillanden mot en lite nyare stämde bra med årskostnaden vi haft på vår 2013. Så via nätet hittade jag några kandidater, jag bokade i stort sett att åka och köpa en några mil bort. Men säljaren där var mer tveksam än mig, så vi bokade bara att ses, och göra affär på plats. Men så passerade jag en annan bilhandlare på en jobbresa. Där stod en 2017 röd demo som jag provade en lunchrast. Kemin och bilen stämde, pengarna ungefär rimliga. Så den skrev jag på, och skulle kunna hämta den nån dag senare med drag påmonterat. Nu har jag kört sen dryga 100 mil, och bilen har inte långt kvar till 1000 mil. Jag kunde ändå inte få en röd 2018, så då kunde jag lika gärna slå till på denna demo 2017. Okörda 2017 röda finns några på marknaden, men det känns onödigt dyrt att betala fullpris för en ett år gammal bil.
Diesel Euro 6 blev det alltså, motor går fint tycker jag. På papperet 8 hk och 40 Nm mer i vrid. Den är också piggare i ett par mycket korta accelerationsfält som jag dagligen pendlar på.
Växellåda, jag hade gärna haft min gamla 6-stegs hyrdaulautomat, men jag kommer skapligt bra överens med denna 7-stegs dubbelkopplingslåda.
Instrumenteringen med hastighetsmätare i mitten är enkelt och trevligt. Men röda tilläggsinfon är lika svårläst i ljust väder nu som förr.
Nu har jag backkamera också. Många tycker det är löjligt att prioritera det, men sen jag skaffade progressiva glasögon häromåret fick jag svårare att se när jag vred på huvudet. Att vrida huvudet 180 grader för att se bakåt klarar väl bara ugglor. Så nu funkar det bra med backspeglar i kombination med backkameran.
Sprutarmunstyckena går nu att justera, så spolarvattnet hamnar på bra ställe på vindrutan! Vilket framsteg!
Jag fick igen pruta bort elframruta, men jag tänkt använda inbesparade mellanskillnaden på att sätta ett nytt motorvärmaruttag med timer hemma (jag har dubbelgarage också…) och fixa med motorvärmare och grenuttag innan vintern. Men jag gillar Calix, och Kia-verkstäderna gillar Defa. Kanske montera själv…. mmmh…
Jag är ingen bilfreak egentligen, men jag gillar utseendet på sommarfälgarna. Några vinterhjul med sådana fälgar kunde ingen Kia-försäljare skaka fram. –Uj, de är jättedyra, har ungefär varit enda kommentaren.
Så nu har jag fyra nästan sprillans nya Proceed-fälgar från skroten. Enligt märkningen tillverkade 2/2 i fjol. .-) Nästan i nyskick. En TMPS saknas, så det blir en ny värld att fixa. Kanske köper odubbat för första gången i livet. Men det blir snyggt med lika sommar- och vinterfälgar. Så hade jag nämligen på min 2013 också.
Och slutligen var diesel ett mer eller mindre självklart val. Förra Kian har gått extremt problemfritt jämfört med alla bensinbilar jag haft. Starkare och piggare motor är roligt, och även bra när jag kör släp. Då har jag ändå i tidigare livet kört Opel rak sexa en period, den var ju trevlig, och bilarna var lättare då. Här jag bor och mest kör är nog minimal risk för något större dieselförbud, i närtiden.
Lång berättelse blev det på frukost på jobbet, om nån orkat läsa hit. Tack. Jag är i alla fall jättenöjd med diesel, körupplevelsen och ekonomin.
Kia Ceed SW GTline diesel 2017 automat DCT7.
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)

Re: Köpa Kia - Diesel eller bensin.

5
Tusen tack #4 för din historia! Härligt att höra att det blev till det bättre för dig. Jag finner också mer körglädje i en diesel. Så just nu efter era inlägg så lutar det mest åt en diesel. Man ska väl trots allt köpa en bil man trivs med och att räkna på några kronor hit eller dit är inte väsentligt (Jepp jag peppar mig själv nu). Vi ska dock fundera lite till innan vi beslutar oss och provköra någon bil till. Återkommer.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"