Annons

Batterimätaren

1
Har denna vecka hämtat ut min plug-in-hybrid och håller på lära mig alla funktioner :)

Idag skulle jag ut på en 90 km körning, hade laddat i natt så batteriet var fulladdat. Batterimätaren angav 55 km körsträcka som möjlig på el. Körde först 50 km i HEV sedan växlade jag till EV och efter ytterligare 30 km körning (totalt 80 km) så visade batterimätaren att resterande körsträcka var 0 km, i samband med detta så startade också bensinmotorn. Batterimätaren visade dock att ca 20% av batteriladdningen fanns kvar och resterande del av resan gick bilen växelvis på el/bensin. Då jag kom hem fanns fortfarande 13% batterikapacitet kvar enligt batterimätaren, varför blir det så här? går det inte att köra på el så att man tömmer batteriet helt? jag menar så att bensinmotorn inte startar då 20% av batterikapaciteten finns kvar?
KIA Niro PHEV +2
Annons

Re: Batterimätaren

2
Stämmer med mina erfarenheter. HEV motsvarar vanlig hybrid, går på el vid låg hastighet. Efter 60 mil HEV var batteriet nästan slut. Men lite sparas som reserv till max acceleration etc. Detta är nog rätt tänkt!
KIA Niro pp1 laddhybrid 400 mil

Re: Batterimätaren

3
Ok, tack för svar. Jag ser att batterimätarens km-angivelse stämmer bra om det är slät väg men vid hård/kuperad körning så går det mer el som minskar körsträckan motsvarande. Nu har jag inte gjort någon långresa ännu så jag passar på att fråga; töms batteriet helt om man långkör på HEV? vid normal tömning (80%) tar det 3,5 timme att ladda, hur lång tid tar det då att ladda om man tömt det helt (100%)?
KIA Niro PHEV +2

Re: Batterimätaren

5
Det beror nog på att Kia är ärliga och visar den riktiga batteristatusen. Och för att förlänga livstiden på batteriet ska det aldrig laddas ur helt.
På min förra bil, en Toyota Auris Hybrid, fick jag aldrig veta den riktiga statusen på batteriet då Toyota hemlighåller det för att alltid ha samma körsträcka på batteriet oavsett om bilen är ny eller gammal.

Re: Batterimätaren

6
sjodiand skrev:Har denna vecka hämtat ut min plug-in-hybrid och håller på lära mig alla funktioner :)

Idag skulle jag ut på en 90 km körning, hade laddat i natt så batteriet var fulladdat. Batterimätaren angav 55 km körsträcka som möjlig på el. Körde först 50 km i HEV sedan växlade jag till EV och efter ytterligare 30 km körning (totalt 80 km) så visade batterimätaren att resterande körsträcka var 0 km, i samband med detta så startade också bensinmotorn. Batterimätaren visade dock att ca 20% av batteriladdningen fanns kvar och resterande del av resan gick bilen växelvis på el/bensin. Då jag kom hem fanns fortfarande 13% batterikapacitet kvar enligt batterimätaren, varför blir det så här? går det inte att köra på el så att man tömmer batteriet helt? jag menar så att bensinmotorn inte startar då 20% av batterikapaciteten finns kvar?
För mig startar alltid HEV läget vid 16% kvar. Från 100% till 16% har jag kommit 52km vid körning på 70 väg med fläkten avstängd.
De 16% är reserverade för HEV drift samt sparar på batteriets livslängd.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"