Annons

Vinterdäck?

1
Hej alla Optima-bröder och -systrar! :-)
Vad har ni för vinterdäck och erfarenheter av vinterväglag?

Jag har sen början av nov-17 en Optima SW PHEV (puh!) som förmånsbil.
Och är väl hyfsat nöjd med det mesta utom en sak.
Framkomligheten på vinterväglag är i mitt tycke riktigt dålig.
Fastnat flera ggr på slät mark med några centimeter snö.
Stannar man i uppförsbacke blir man just stående.
Bromssträckorna känns låånga.
Vid 80-90 på motorväg så slirar det ofta och "gul-lampan" tänds när man ska accelerera lite.

Har Kumho dubbdäck 215/55/17
Kan inte säga om det är "koreanska bakelitdäck", onödigt breda, eller om balansen ändras så det tunga batteriet gör att den lättar fram, eller om det är en kombination av alltihop.
men dåligt känns det som. Har haft framhjulsdrivna bilar tidigare, Saab 9-5 och Ford Focus, men då med 195 bredd vad jag kan komma ihåg.
Och det har inte varit lika dåligt vad nu "mannaminnet" tillåter i objektiva jämförelser.

Nån som vet om man kan ha smalare däck?
Erfarenheter av andra däck, tex Nokia?

Mvh
/"Bil med sladd på fel sätt" - thabse
Annons

Re: Vinterdäck?

2
Hej,

Jag bytte bort mina sommardäck som följer med på Optima SW PHEV original fälgarna till nyadubbade Nokian Hakkapeliitta 9 (215/55-17). Jag upplever inte några problem att ta mig fram, även i lite sämre väglag. Däremot känns bilen inte lika klippstabil som min förra Volvo V70, den vill gärna dansa lite i dåligt före. Har aldrig kört fast eller varit nära, inte ens när det va 3 dm snö härom veckan. Så jag gjorde nog rätt som bytte.

Jag hörde av en annan Optima ägare som just hade Kumho däck att han körde fast i tid och otid, till slut tröttnade han och köpte en Volvo V90 AWD :)

Så här säger Aftonbladets 2017 test om just Kumho: (Betyg - av totalt 5 +)
Kumho WinterCraft Ice Wi31
Poäng: 6,5
Pris: 503 kr
Antal dubb: 150
Hastighet: T (190 km/h)
Is och snö: Dubbarna gör ingen nytta, körningen blir nervös och greppet på is är närmast obefintligt. Man sladdar i väg när som helst och utan förvarning. Samma sak på snö.
Vått och torrt: Lysande grepp och köregenskaper på våt asfalt, det styr fint och förlorar aldrig kontrollen. Mycket bra även på torr asfalt.
Förbrukning och komfort: Mycket trögrullat, ljudnivån är låg.
BRA: Köregenskaper på asfalt.
DÅLIGT: Usla egenskaper på is och snö, trögrullat

Re: Vinterdäck?

3
Hej
du är inte överkänslig alls bilen är en mardröm i vinterväglag, detta beroende på att antisladdsystemet inte är ordentligt in provat eller avsett för en Nordisk marknad.
Jag har likadana däck som du men dubbfria och det är en katastrof! inget grepp alls i korsningar eller uppför en backe, och rent generellt tycker jag bilen är lite slingrig på landsväg jag kan inte sätta fingret på vad det är riktigt bara men den liksom svävar i sidled obs detta med filhållnigen Av!.
Vid ett besök på en av Kias Åf nämnde en som arbetade där att systemet inte håller måttet mot övrig marknad! detta inofficiellt så klart och hur ska man märka det vid en provkörning?
Även jag har upplevt att bromsarna saknar bett! och de sista 100 milen av de 380mil som bilen rullat har bromsarna skrapat enormt, efter en test av verkstaden har de beställt nya skivor runt om ska detta hända på en ny bil !?
Som grädde på moset var bilen i dag död och fick bogseras till åf! detta 5dgr innan jag åker 100mil till lappland!

//missnöjd!

Re: Vinterdäck?

4
iuridae skrev:Hej,

Jag bytte bort mina sommardäck som följer med på Optima SW PHEV original fälgarna till nyadubbade Nokian Hakkapeliitta 9 (215/55-17). Jag upplever inte några problem att ta mig fram, även i lite sämre väglag. Däremot känns bilen inte lika klippstabil som min förra Volvo V70, den vill gärna dansa lite i dåligt före. Har aldrig kört fast eller varit nära, inte ens när det va 3 dm snö härom veckan. Så jag gjorde nog rätt som bytte.

Jag hörde av en annan Optima ägare som just hade Kumho däck att han körde fast i tid och otid, till slut tröttnade han och köpte en Volvo V90 AWD :)

Så här säger Aftonbladets 2017 test om just Kumho: (Betyg - av totalt 5 +)
Kumho WinterCraft Ice Wi31
Poäng: 6,5
Pris: 503 kr
Antal dubb: 150
Hastighet: T (190 km/h)
Is och snö: Dubbarna gör ingen nytta, körningen blir nervös och greppet på is är närmast obefintligt. Man sladdar i väg när som helst och utan förvarning. Samma sak på snö.
Vått och torrt: Lysande grepp och köregenskaper på våt asfalt, det styr fint och förlorar aldrig kontrollen. Mycket bra även på torr asfalt.
Förbrukning och komfort: Mycket trögrullat, ljudnivån är låg.
BRA: Köregenskaper på asfalt.
DÅLIGT: Usla egenskaper på is och snö, trögrullat

Och detta däck levererar dom med denna bil?! helt galet, de dubbfria kostar 600kr det köper inga däck!

Re: Vinterdäck?

5
thabse skrev:Hej alla Optima-bröder och -systrar! :-)
Vad har ni för vinterdäck och erfarenheter av vinterväglag?

Jag har sen början av nov-17 en Optima SW PHEV (puh!) som förmånsbil.
Och är väl hyfsat nöjd med det mesta utom en sak.
Framkomligheten på vinterväglag är i mitt tycke riktigt dålig.
Fastnat flera ggr på slät mark med några centimeter snö.
Stannar man i uppförsbacke blir man just stående.
Bromssträckorna känns låånga.
Vid 80-90 på motorväg så slirar det ofta och "gul-lampan" tänds när man ska accelerera lite.

Har Kumho dubbdäck 215/55/17
Kan inte säga om det är "koreanska bakelitdäck", onödigt breda, eller om balansen ändras så det tunga batteriet gör att den lättar fram, eller om det är en kombination av alltihop.
men dåligt känns det som. Har haft framhjulsdrivna bilar tidigare, Saab 9-5 och Ford Focus, men då med 195 bredd vad jag kan komma ihåg.
Och det har inte varit lika dåligt vad nu "mannaminnet" tillåter i objektiva jämförelser.

Nån som vet om man kan ha smalare däck?
Erfarenheter av andra däck, tex Nokia?

Mvh
/"Bil med sladd på fel sätt" - thabse
Jag kör med Nokia dubbfritt och är förvånansvärt nöjd än. Dock spårar bilen lite då och då.
Har kört fyrhjulsdrivet i många år och det är naturligtvis bättre, men för att vara en Sydkorean är jag ändå nöjd.
Kan tilläggas att jag bor i Dalarna och har kört mycket på vinterväglag med bilen.

Re: Vinterdäck?

6
thabse skrev:Hej alla Optima-bröder och -systrar! :-)
Vad har ni för vinterdäck och erfarenheter av vinterväglag?

Jag har sen början av nov-17 en Optima SW PHEV (puh!) som förmånsbil.
Och är väl hyfsat nöjd med det mesta utom en sak.
Framkomligheten på vinterväglag är i mitt tycke riktigt dålig.
Fastnat flera ggr på slät mark med några centimeter snö.
Stannar man i uppförsbacke blir man just stående.
Bromssträckorna känns låånga.
Vid 80-90 på motorväg så slirar det ofta och "gul-lampan" tänds när man ska accelerera lite.

Har Kumho dubbdäck 215/55/17
Kan inte säga om det är "koreanska bakelitdäck", onödigt breda, eller om balansen ändras så det tunga batteriet gör att den lättar fram, eller om det är en kombination av alltihop.
men dåligt känns det som. Har haft framhjulsdrivna bilar tidigare, Saab 9-5 och Ford Focus, men då med 195 bredd vad jag kan komma ihåg.
Och det har inte varit lika dåligt vad nu "mannaminnet" tillåter i objektiva jämförelser.

Nån som vet om man kan ha smalare däck?
Erfarenheter av andra däck, tex Nokia?

Mvh
/"Bil med sladd på fel sätt" - thabse
Det är Kumho som är problemet, borde vara förbjudna, har kört med Nokian de senaste 20 åren utan problem.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Re: Vinterdäck?

7
Frugan kör nokian r2 på sin -05 sportage, funkar kalasfint. Själv kör jag Nokian hakka 8 på min ceed -15 med mycket bra resultat. Vinterdäck köps av tillverkare som kan göra vinterdäck för nordiskt klimat och väglag, inte av sydeuropeer eller asiater.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Vinterdäck?

8
Patrik74 skrev:
thabse skrev:Hej alla Optima-bröder och -systrar! :-)
Vad har ni för vinterdäck och erfarenheter av vinterväglag?

Jag har sen början av nov-17 en Optima SW PHEV (puh!) som förmånsbil.
Och är väl hyfsat nöjd med det mesta utom en sak.
Framkomligheten på vinterväglag är i mitt tycke riktigt dålig.
Fastnat flera ggr på slät mark med några centimeter snö.
Stannar man i uppförsbacke blir man just stående.
Bromssträckorna känns låånga.
Vid 80-90 på motorväg så slirar det ofta och "gul-lampan" tänds när man ska accelerera lite.

Har Kumho dubbdäck 215/55/17
Kan inte säga om det är "koreanska bakelitdäck", onödigt breda, eller om balansen ändras så det tunga batteriet gör att den lättar fram, eller om det är en kombination av alltihop.
men dåligt känns det som. Har haft framhjulsdrivna bilar tidigare, Saab 9-5 och Ford Focus, men då med 195 bredd vad jag kan komma ihåg.
Och det har inte varit lika dåligt vad nu "mannaminnet" tillåter i objektiva jämförelser.

Nån som vet om man kan ha smalare däck?
Erfarenheter av andra däck, tex Nokia?

Mvh
/"Bil med sladd på fel sätt" - thabse

Det är Kumho som är problemet, borde vara förbjudna, har kört med Nokian de senaste 20 åren utan problem.
Vi är flera här på jobbet som har nya Optimor levererade i Dec/Jan 17/18 samtliga klagar på att bilarna är extremt dåliga i vinterföre, det sladdas och spinner Hej vilt!
KIA/Importören borde skämmas att sälja Kumoho däck med bilen 17000kr tog de för kompletta hjul det är ju riktig ocker!
Har ni andra också märkt att det samlas extrema mängder snö/is i hjulhusen som sedan sitter och skrapar och man får sparka loss dom vid töväder!

Vi som har Optimor på företaget hittar bara mer och mer saker som i kvalitets synpunkt är skamligt dåligt!
Jag har då aldrig någonsin åkt i en så dåligt sammansatt bil, det är så man skäms när man åker runt och när man kommer hem till uppfarten.
Ledsen att så att säga brake the news men vi konsumenter är lurade!

Re: Vinterdäck?

9
En KIA levereras inte med vinterhjul. Det återförsäljaren som beställer och levererar till dig, så skyll på din säljare och sluta spy galla om allt här på forumet.
Frågor eller funderingar är välkommet men håll det på civiliserad nivå...

Re: Vinterdäck?

10
Oavsett om det är Hedin eller importören så borde Kia ställa krav på att det levereras bra däck för att behålla kunden nöjd.
Visst företaget kunde ha kontrollerat vilket däck men gjorde inte det då andra bilfirmor skickar med Nokian/Goodyear oftast.
Så ja dålig koll på det dock jäkligt fult av Hedin.
Fråga tycker du själv att bilen är bra i snö?
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"