Jag vet inte om det var nyligen du sålde din bil. Kanske hade Saab ännu inte gått i konkurs för efter det så har priserna rasat. Det var redan under rekonstruktionen -09 som priserna på beg Saabar började rasa mot övriga bilmärken.Lindgren_021 skrev:Jag hade en saab 9-5 aero kombi 2002 med 16700 mil på mätaren, rost på bakskärm samt bagageluckan, trasig front och bula med repskador på vänster bakskärm. Ja bilen såg ut som skit helt enkelt
Skulle få 30.000:- osedd av Kia handlaren vid inbyte, la ut den på blocket för 43.000:- och efter 30 minuter var den såld för 40.000:-
Skatten skulle bgetalas 3000:- samt kommande service ca 3500:- samt nya sommardäck ca7000:-
så att Saab skulle vara svår sålt är rent skitsnack.
Saab är inte svårsålda om priset är lågt, men jag förstår inte hur du kunnat få 40000 kr för din bil. Det är bara att säga Grattis. Här i Trollhättan är det inget skitsnack att Saab är svårsålda om man vill ha ut pengar för sin bil. Det kryllar av dem på vägarna, i bilhallarna och i privatannonser. Inbyte i Trollhättan är mellan 5000-10000 kr för min Saab 9-5 i bra skick utan rost och bucklor, nybesiktigad, nyservad och 17"-däck som gått en säsong. Och det är hos de handlare som överhuvudtaget vill ta emot bilen. De flesta säger rent ut att jag ska försöka sälja privat. Det är tragiskt. Så vad som är skitsnack i detta vet jag inte eftersom jag åkt runt hos handlare och känt på verkligheten. Du kanske bor i andra ändan av landet där Saab-situationen är annorlunda. Det är enkelt att få en uppfattning av prisbilden på Blocket och Bytbil.se. Jag väntar på att Kian ska levereras så sen är det upp till bevis om jag säljer min på en halvtimme...
Nog om Saab. Jag kollade upp Ekoplus så gott jag kunde. Det är ju riktigt magert med företagsinformation såsom företagsnamn, org.nr och adress. Skulle de inte ha uppbackning av Kia-handlarna kan man tro att det är ett skumraskföretag.
Företaget heter egentligen Naturrutan AB och ligger i Askim på ägarens och VD:s privata adress. Företaget skapades 2009 och har Inte några anställda. Man undrar vad företaget har för funtion när bilhandeln och administrationen görs hos handlarna. Kreditinstitutet är den norska banken, DNB. Försäkringsbolaget är Länsförsäkringar. Vad har då Ekoplus för roll? Har de förhandlat fram ett pris på bilarna, en finansiering, en försäkring och har det som affärsidé och får en liten provision? Varför tar inte Kia i Sverige eller bilhandlarn hand om detta själva som de andra bilbolagen gör?
Jämför man månadskostnaden på en Kia Cee'd SW via Ekoplus med andra bilmärkens/handlares motsvarigheter är Ekoplus-Kian helt klart billigast. Det är i och för sig utgående modell så kanske har de fått bra priser för att få ut dem innan den nya Ceed'e:n kommer. Tar man däremot Picanton så kan man få en motsvarande Toyota Aygo, Citroen C1 eller Peugeot 107 för i stort sett samma månadskostnad.