Annons

Behöver hjälp med Dieselvärmare med GSM start

1
Hej

Jag köpte en ny Kia Ceed i April. Jag lät Kia installera dieselvärmare med GSM start. Jag undrar om någon mer har det och vet hur det fungerar? Jag trodde allt skulle fungera automatiskt och att man bara behövde ställa in tiden man skulle till jobbet på, men så är det ju inte har jag förstått. i min bil står det att värmen skall vara satt på högsta och med låg fläkthastighet när jag ska köra värmaren. Hur gör ni och ställer ni in värmereglagen dagen innan?

Jag funderar också på hur länge jag ska låta värmaren gå, för det sköts ju inte heller automatiskt efter hur kallt det är som det gör på t.ex en Volvo. Jag förmodar att jag får titta efter hur kallt det kommer att bli i morgon och sedan ställa in hur länge värmaren ungefär ska gå efter det? Men har ni något hum om ungefär hur länge man ska låta den gå? Jag börjar fundera på hur bra investering det här med dieselvärmare var egentligen.

Jag är tacksam för svar och tips.

Mvh

Janne
Annons

Re: Behöver hjälp med Dieselvärmare med GSM start

2
Hej! Jag har en bil av annat märke med dieselvärmare. Styrs inte via GSM utan man ställer in via knappar på panelen. 22 grader och fläkten på rutorna i läge 2. Ganska låg fläkt alltså. Brukar ställa in tiden när jag kört klart för dagen och lämnar bilen. 1 timme innan jag ska köra slår den på och då är det varmt i bilen.
Cee'd CRDi 2016 Special Edition

Re: Behöver hjälp med Dieselvärmare med GSM start

3
olle54 skrev:Hej! Jag har en bil av annat märke med dieselvärmare. Styrs inte via GSM utan man ställer in via knappar på panelen. 22 grader och fläkten på rutorna i läge 2. Ganska låg fläkt alltså. Brukar ställa in tiden när jag kört klart för dagen och lämnar bilen. 1 timme innan jag ska köra slår den på och då är det varmt i bilen.
oj, låter du den gå i en timme?

Hur långt har du till jobbet?

I min bil står det att jag bör köra lika länge som jag låtit värmaren gå för att batteriet inte ska ta slut.

Re: Behöver hjälp med Dieselvärmare med GSM start

6
Det löste sig. Jag ringde Eberspecher och frågade. Först fick jag veta att den mest effektiva inställning i kupén är att ha värmen på high och trycka in knappen "defroster" och att sedan sänka fläkthastigheten till två streck. Det visste vi ju sedan förut. Men eftersom jag har GSM start kunde servicemannen via GSM nätet uppdatera mjukvaran i Eberspecher till den senaste och även göra lite andra inställningar efter mina önskemål. Det gjorde att jag nu stället ställer in värmaren efter avfärdstid och även har ett läge som heter "Eco" vilket innebär att värmaren själv räknar ut hur tidigt den behöver starta för att bilen ska vara varm till avfärd, beroende på hur kallt det är ute. :-) Så nu funkar det som jag vill att det ska funka.

Re: Behöver hjälp med Dieselvärmare med GSM start

7
brickan skrev:Det löste sig. Jag ringde Eberspecher och frågade. Först fick jag veta att den mest effektiva inställning i kupén är att ha värmen på high och trycka in knappen "defroster" och att sedan sänka fläkthastigheten till två streck. Det visste vi ju sedan förut. Men eftersom jag har GSM start kunde servicemannen via GSM nätet uppdatera mjukvaran i Eberspecher till den senaste och även göra lite andra inställningar efter mina önskemål. Det gjorde att jag nu stället ställer in värmaren efter avfärdstid och även har ett läge som heter "Eco" vilket innebär att värmaren själv räknar ut hur tidigt den behöver starta för att bilen ska vara varm till avfärd, beroende på hur kallt det är ute. :-) Så nu funkar det som jag vill att det ska funka.

Funderar på att installera en i min ceed 2016 också. Vad kostade det om man får fråga?
Kia Ceed Sw Gt-Line 2016

https://www.garaget.org/?car=406062

Re: Behöver hjälp med Dieselvärmare med GSM start

8
bohlinp skrev:
brickan skrev:Det löste sig. Jag ringde Eberspecher och frågade. Först fick jag veta att den mest effektiva inställning i kupén är att ha värmen på high och trycka in knappen "defroster" och att sedan sänka fläkthastigheten till två streck. Det visste vi ju sedan förut. Men eftersom jag har GSM start kunde servicemannen via GSM nätet uppdatera mjukvaran i Eberspecher till den senaste och även göra lite andra inställningar efter mina önskemål. Det gjorde att jag nu stället ställer in värmaren efter avfärdstid och även har ett läge som heter "Eco" vilket innebär att värmaren själv räknar ut hur tidigt den behöver starta för att bilen ska vara varm till avfärd, beroende på hur kallt det är ute. :-) Så nu funkar det som jag vill att det ska funka.

Funderar på att installera en i min ceed 2016 också. Vad kostade det om man får fråga?
Jag gjorde en en deal med handlaren när jag köpte bilen och fick den installerad vid köpet. Jag skulle tro det kostar 15-20 000

Re: Behöver hjälp med Dieselvärmare med GSM start

10
brickan skrev:...eftersom jag har GSM start kunde servicemannen via GSM nätet uppdatera mjukvaran i Eberspecher till den senaste och även göra lite andra inställningar efter mina önskemål. Det gjorde att jag nu stället ställer in värmaren efter avfärdstid och även har ett läge som heter "Eco" vilket innebär att värmaren själv räknar ut hur tidigt den behöver starta för att bilen ska vara varm till avfärd, beroende på hur kallt det är ute.
Det där lät intressant... Det gick alltså att uppdatera via GSM-modulen? Alltså "Easystart GSM"?
För det är inte så att du har den nyaste "Easystart Web" som man styr med datatrafik och inte SMS?
bohlinp skrev:Funderar på att installera en i min ceed 2016 också. Vad kostade det om man får fråga?
När jag frågade på en ny Sorento 2017 skulle värmaren kosta 21 000:- extra utöver bilen...
Jag köpte en 10 månader gammal Sorento 2016 istället för 120 000:- mindre.... med värmare...
Kia Sorento Business + 2016
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"