Annons
Annons

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

73
Såhär ser mina bilvårdshinkar ut just nu:

Utvändigt:
Avfettning = Prickbort, Autosmart Power, Autosmart Insektsbort.
Schampoo = Meguiars Nxt Gen Car Wash.
Fälgrengöring = Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner.
Lera/Clay = Meguiars Quick Clay Kit.
Cleaner/Rubbing = Meguiars Deep Chrystal Paint Cleaner.
Polish = Meguiars Deep Chrystal Polish.
Vax = Meguiars Deep Chrystal Carnauba Wax.
Fönster/Glas = Meguiars Nxt Gen Glass Cleaner
Däckglans/Vinylglans = BBV Concept Contour.

Invändigt:
Vinylglans = BBV Concept Contour.
Tygrengöring = BBV Concept HD Fabric Cleaner.
Gummimattor/Pedaler = BBV Concept Outline

Till detta använder jag en uppsjö av tillbehör. :)

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

74
En gammal tråd men fått upp intresset igen med bilvård. Istället för maskintvätt så har jag sen jag köpte Kian i januari handtvättat den. Den är långt ifrån en perfekt lack med en hel del skador tyvärr. En del kan jag nog få till rätt bra med en poleringen i höst är tanken. Men jag har investerat lite i en polermaskin polermedel och trissor som förhoppningsvis funkar bra till våra mjuka asienlacker. Frågan är om jag kan hålla mig till dess :-)
Jag börjar med vilka medel jag använder mig av vid grundlig rengöring.
Börjar med att spola av bilen ordentligt med högtrycken och vid behov så lägger jag på blue & green degreaser wet som är en kallavfettning och låter verkar upp till 10min. Ovanpå den eller om den inte behövs så skummar jag på Strovels HD-GRÖN med en foamlance och låter den verka ungefär 5min. Sedan spola av nerifrån och upp med högtryckstvätt för att efter det lägga på sonax extreme fälgrengöring på fälgarna och borsta av bromsdammet. Nu blir det tvätt med tvåhinks metoden och gritguards i spännerna och Ultima paintguard wash schampot microfiberhandske uppifrån och neråt till tröskellådorna. Där har jag ett par billiga syntetullssvampar och ta detta och nederdelen av bakre kofångaren. Spola av med vattenslangen så att allt schampo försvinner. Låter det värsta av vattnet rinna av lite och sen torka med microfiber torkdukar. Sen får bilen stå en stund och kollar att den är helt torr. Då lägger jag på Ultima paintguard plus som lackskydd.
Detta gör att jag har en mycket lättvättad bil och detta görs tidig vår och sen höst.
Varannan vecka ungefär så skummar jag på med foamlancen och en blandning i behållaren med Strovels HD-GRÖN och bbv arti+ schampo först. Spolar av detta med högtryck och låter vattnet rinna av lite eller eventuellt kör en liten sväng så vattnet rinner av. Sedan fram med microfiberdukar och spraya en gång i duken med angelwax QED som är en quick detailer. Torkar en panel i taget och sen en spray till i duken och nästa panel. Motorhuven och taket görs det med två omgångar spray.
Var tredje eller fjärde tvätt så tar jag till tvåhinks metoden beroende på hur pass skitig bilen är och till vintern så brukar behovet av kallavfettning komma till då också.
Hittills har detta funkat utmärkt och går hyfsat snabbt att göra. Ska lägga till tvättarna på hösten och våren att även använda mig av ett medel till flygrosten. Beroende på hur mycket tvättrepor det blir till våren så kan det bli en lättare polering med ett snällare polermedel.
I höst tänkte jag att polera med Scholl s20 Black ss och deras finish spiderpad trissa som jag har hört ska vara en bra kombo till just mjuka klarlacker. Men jag har lite andra medel och trissor att använda mig av för att hitta det som funkar bäst. Bla rekommenderas sonax perfect finish för att få till en riktigt bra blänkan och djup i mjuka klarlacker med en finish trissa. Nu ska iofs Scholls s20 lämna en grym finish också även om den även ska plocka repor rätt bra också.
Det kan väl kännas extremt med detta men det är ett intresse och något av en hobby. Samt att jag även fått börjat hjälpa familj och vänner som vill använda sig av olika metoder vid tvätt. Min egna bil känns långt ifrån ett så pass bra skick att ta hand om på detta sätt. Men samtidigt så slår man ut det på vad det kostar att maskintvätta så blir det inte så mycket skillnad i längden. Det blir mycket i början med allt men mycket är väldigt dryga medel. Och ska man lägga till poleringen på firma och även lackskyddet så tror jag att man kommer billigare undan att göra det själv. Samt att där är polermedel och lackskydd väldigt dryga och varar till många behandlingar.
Men som sagt en hobby som jag har. Och metoder och medel finns det många av. Något som har börjat intressera mig är lackskydd du antingen tvättar som tvåhinks metoden eller skummar på med foamlancen för att sedan aktivera lackskyddet i schampot när du tar och spolar av det med högtryckstvätten. Och har en hållbarhet på upp till 4-6 månader och boostar du lackskyddet med en quick detailer så håller det utan vidare med säsong tvätt vår höst med schampot. Som schampo mellan tvättarna lackskyddet läggs på använder man sig av ett utan vax och glansförhöjande medel i.
Mycket text blev det haha så det märks nog att det är ett stort intresse som har tagit fart igen. Och med dagens alla medel lättillgängliga och i många fall lätta att handskas med. Även så krävs det inte så mycket jobb heller om man jämför med att gno med polish och vax. Och ha en ren och blänkande bil är ju inte fel som samtidigt kan bli lite lättare såld vid köp av annan bil. Tänker då mest att man kan få några kronor extra om man säljer den privat än byter in den hos bilhandlaren.

Återgå till "Bilvård"