Annons

Uppgradering av ljud

1
Håller på att slita mitt hår här. Tänkte sätta igång och uppgradera mitt ljudsystem trots att jag har stora systemet med nav i i dag. Huvudenheten ska behållas, men jag vill slänga i nya högtalare i bak och fram samt stoppa i en baslåda som ska drivas av 2 slutsteg. Jag har läst på många ställen att det "bara" ska vara att koppla in sig på högnivå i fram med en omvandlare och sedan leda in signalen i steget.

Nu hittade jag en sida (https://www.crutchfield.com/learn/artic ... &comment=y) där man gjort en uppgradering av ljudet precis så som jag tänkt mig, men där det verkar vara jäkligt komplicerat. Detta beroende på att det förmonterade steget i Kia delar upp frekvenserna. Här menar de att man måste ha ett steg som kan samla de olika frekvenserna för att sedan slå ihop dem och sedan leverera ut dem igen.

Är det någon här som har uppgraderat ljudet och kan berätta hur man kan gå tillväga. Var ska man koppla in sig? Skulle också behöva ett kopplingsschema för originalsteget som är anpassat till stora systemet.

Ös på med information om ni har för det kan jag behöva.
Annons

Re: Uppgradering av ljud

2
Om du "bara" ska ha ut bas är det nog enklast att plocka signalen från högnivå på dörrhögtalarna bak.
Alltså leta upp de kablarna under tröskeln och haka på sig där. Strömkabeln till steget/n får du dra framifrån batteriet som vanligt.
En baslåda som drivs av två slutsteg... Det låter avancerat.
Kopplingsschema kan ordnas när du bestämt dig varifrån du vill ta signalen.

Re: Uppgradering av ljud

3
Tack för ditt svar. Att koppla in basen är det minsta problemet eftersom man där lär kunna ta signalerna som går direkt från originalsteget till originalbasen som redan sitter bak. Det som verkar vara bekymmer är att originalsteget i Kia delar upp frekvenserna ut på låga och höga frekvenser vilket gör att om man kopplar in sig direkt på dörrhögtalarkablarna så får man alltså inte ut diskantfrekvenserna om jag tolkar det rätt. Det innebär att om jag som i mitt fall tänker använda det 2:a steget (P600X4) till de 4 dörrhögtalarma så får jag inte ut diskantfrekvenserna via originaldörrhögtalarnas kablar eftersom diskantfrekvenserna är separereade ut från originalsteget och går direkt till diskanterna. I tidigare bifogad länk menar de på att man här måste ha ett steg som slår ihop frekvenserna in från dörrar och diskanter för att få ut en fullständig signal ut från det nya stegen.

Dessutom funderar jag på hur det går att redan ta förstärkta signaler från originalsteget och direkt leda in dem i ett nytt slutsteg. Jag skulle helst vilja koppla in mig på kablarna direkt efter steron som går in i originalsteget, men eftersom signalerna där verkar vara "digitala" (SPDIF) så funkar inte det. http://bluemarmot.ekibox.net/en/node/112

Jag vill helst göra mig oberoende av originalsteget eftersom man blir utan ljud om det skulle gå sönder. Har sett att det finns D/A omvandlare, men då kostar de mellan 5-10K (Lär inte fungera eftersom signalerna är SPDIF).

Planerade steg är:
Rockford Fosgate P600X4 (Steg som ska ta mot signaler in från stereon/originalslutsteg)
Rockford Fosgate P1000X1BD (Kopplas in direkt till P600X4 och tar signal till bas därifrån)

Högtalare:
Fram Rockford Fosgate T2652-S 6.5"
Bak Rockford Fosgate T1650

Bas:
Rockford Fosgate P3-2X10 (Eller P3-1X12. Har inte riktigt bestämt mig)

Re: Uppgradering av ljud

7
HellboyElvis skrev:Nu glömde jag ju fråga om du har en SLe eller QLe. Gamla modellen Sportage eller Nya... Båda fanns under 2015.
Så här kommer båda. SLe överst och sedan QLe.SLE Förstärkar-pin.jpgQLE Förstärkar-pin.jpg
Finns det dylika scheman till ceed sw se2 2015 ?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Uppgradering av ljud

9
När vi ändå är igång.....

Går det över huvudtaget att få tag på mostvarande kontakter som finns i steget till Sportage? Håller på att scanna nätet efter bilder på motsvarande, men hittar ingenting. Tänkte att det skulle vara bäst/snyggast att slippa kapa en massa sladdar. Skulle vara smutt att bara rycka sladdarna som sitter i original och stoppa in nya kontakter med mina sladdar i.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"