Annons
Annons

Re: Kia niro

4
Nu har jag fått min Niro, väldigt trevlig bil att köra. Tystgående och bränslesnål.
Jag har kört den i ett par dagar nu, mina bromsar knakar lite när jag startar bilen är det något som kommer att försvinna efter ett tag tror ni?
Snygg är den också, köpte en whitepärl variant med pluspaket 1.

5
Samma här toppenbil också pluspaket 1 pärlvit, radion kunde dock vara inställd på favoriter när den sätts på. Bromsarna kommer att sluta knaka efter ett tag,
efter ett tag kommer bromsklossar och bromsskivor att sluta knaka. Jag fick stenskott i rutan när bilen var en dag gammal. Har kört bil i 45 år och mycket sällan stenskott.

6
finnst det några nackdelar med niron så berätta det.eller ta fram det positiva .jag har kjört KIA i sju år alldrigt haft ett fel på mina två ceed så nu funderar på att köpa en NIRO

8
Det beror först vad du ska ha för modell, Bas, PP1 eller PP2, Hybrid eller Laddhybrid.
Utföranden mellan hybrid och laddhybriden är väl ganska lika, kan jag tänka mig, förutom att det är större batteri i laddhybriden.

Det omdömet jag ger gäller en tidig PP1, så en del saker kanske har kommit med i den nyare modellerna.
Jag kan t.ex. inte montera drag på min, varför har jag aldrig fått något svar på.

Fram: Halv/Helljuset inget vidare på bas och PP1, det är 25W Xenonljus i PP 2.
Dörrar: Lätt att ta sig i och ur, även om du är lång.
Stolar: Ganska bekväma, de vanliga inställningarna finns dock ej justerbart svankstöd.
Instrumentering: Lätt överskådliga. Ganska nära till alla knappar och mycket sitter på ratten.
Interiör: Tonade fönster från B-stolpen och bakåt, även bakrutan.
Bra och snabb värme, individuellt justerbart förare och passagerare och även ett utblås till baksätet.
Ganska litet handskfack (det är inte mycket mer än inst.boken som får plats).
Mittfack för 2 drickor.
Förvaringslåda med lock mellan stolarna, fack i dörrarna.
Aut.avbländande backspegel med On/Off.
AVN: GPS (som lever ett eget liv ibland).
Som någon skrev lite mycket plåtter för att använda radion och ingen CD.
Ingen DAB+radio, inte i min i varje fall.
Bluetooth.
Wi-Fi.
AUX-ingång.
2 st. 12 volts uttag.
USB-ingång för mobil, USB-minne el.dyl.
I mittkonsollen sitter det ett USB-uttag, men det är bara för laddning.
Motor: Ganska pigg för att vara på 105 hk, och ännu piggare om Sportläget läggs i, men då drar soppaförbrukningen iväg.
Elmotor: 48 hk, rör på sig bra när man drar iväg och den går bara på eldrift.
Bränsleförbrukning: Ja vad säger man. Med vinterdäck (har dubb på mina) så blir det ganska högt ljud i kupén och hög bränsleförbrukning, förbrukningen låg på 0,545 liter med vinterdäcken.
Från inköpet och fram till Nov-16, då vinterdäcken åkte på, så låg den förbrukningen på 0,485 liter, och nu 0,45 liter när sommarhjulen åkt på.
Sammanlagd förbrukning sedan inköp är 0,51 liter. Det är ca 30-35% mer än utlovad förbrukning.
Men jag har märkt att den drar mindre och mindre, är väl för att allt kanske börjar bli inkört, har kört drygt 1500 mil nu.
Service: 1500 mil kostar ca 1600-1800:-, 3000 mil kostar ca 3100-3200:-, 4500:- kostar ca 1600-1800:- osv.

Min summering är: Lite besviken. 6,5-7 av 10 poäng ger jag.
Men det kan bli bra om det kommer lite uppdateringar så den går billigare och lite mer på batteriet.

Hoppas att jag gett dig en liten inblick och att jag inte glömt något viktigt.
Ska du köpa en Niro så ta PP2, den kostar lite mera men du får Xenonljus och lite andra saker som är praktiska att ha, eller om du väntar på laddhybriden. Den blir nog spännande, men det beror mycket på prislappen. Kan den gå ca 80 km på el i sträck (eller vad det var), då åker man billigt.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

10
HellboyElvis skrev:CD-spelare?? Använder folk det fortfarande? :P
Undrar jag med. CD är ju en teknik som har 30 år på nacken. :)
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)