Annons

Sorento 2015 förbrukning

1
Hej Kia-ägare!

Har en tre veckor gammal Sorento som jag är extremt nöjd med. Påskresan bestod av hälften motorväg (ca 125 km/h) och hälften landsväg med en hel del 80 km/h (snittade kanske 90) och landade på 0.72.

Låg på 0.78 efter motorvägskörningen, vilket borde innebära att den drog 0.66 landsväg.

Vi var 5 pers + packning.
Annons

Re: Sorento 2015 förbrukning

2
Hej!Låter bra med den förbrukningen.Är det den nya modellen?Vansinnigt sugen på en sådan. :D
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Sorento 2015 förbrukning

6
Har en Sorento 2018 Facelift med 8 stegad automatlåda som går som taxi.
Kör jag normalt med normalt mycket tomgång så ligger jag runt 0.7-0.75 liter milen blandad körning.
Hårdare körning eller mer tomgång så går den upp mot 0.8 liter milen blandad körning.

Bästa förbrukningen jag haft är ca mellan 0.65-0.70 liter milen, en hel dag med bara E4 körning (70-120 km/h), från Haparanda till Umeå med 6 passagerare och bagage, avstickare i Kalix och Luleå längs vägen ner. En halvtimma tomgång vid lasarettet och tillbaka med 2 passagerare till Kalix, därefter tillbaka till Haparanda. Fick avsluta passet med en till körning från Haparanda till Kalix akuten, ytterligare trekvart på tomgång och sedan tillbaka med samma, runt 95-100 mil och ca 2 timmar tomgång totalt på en tank.

Gör om det med en Tesla och var hemma samma kväll - Det går inte.

Re: Sorento 2015 förbrukning

7
Hej. Har en KIA Sorento, nya modellen från 2015. Jag kan inte märka någon skillnad i bränsleförbrukning om jag kör på ECO-läge jämfört med normalitet. Den information jag fått från KIA i Karlstad är att ECO-läget ska ge lägre förbrukning vid långfärdskörning på landsväg.
Jag märker ingen skillnad.

Har någon annan erfarenhet av att köra på ECO jämfört med NORMAL?
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"