Annons

Ryckig gång på 4:an - lätt gas

1
Har haft ett litet fenomen med bilen sedan dag 1. Vill nu kolla om det är någon här på forumet som har samma fenomen på sin Ceed. Det som händer är att när jag kör i stan och ligger på 4:ans växel i 45-50 km/h, gasen skall vara väldigt lätt eller precis på gränsen till att den inte gasar alls, så rycker bilen litegrann. Kan även märkas lite på 3:ans växel när jag i 30 km/h. Bilen kan även rycka till ganska kraftigt vid gassläpp på fyrans växel, påminner lite om när bilen får motorstopp och rycker till, men inte lika kraftigt.

Bilen har ju som ni vet en inbyggd växelindikator, den säger att 4:ans växel skall läggas i vid 50 km/h. Om jag lägger i 4:an och kör 50km/h+ så rycker den aldrig. Men så fort jag går under 50 så rycker den vid gassläpp eller mycket lätt gas, eller en gungande gång. Men inte tusan är den så känslig att den rycker ett par kilometer under rekommenderad hastighet för den växeln. Jag behöver alltså ligga på 3:an upp till 50km/h för att ha en jämn gång om det inte behövs gas. För så fort jag gasar på 4:an så rycker den inte under 50km/h.

Bad servicekillarna kolla det när den var på service för 6 månader sen, men det trodde det var för att en kontakt satt löst på ena batteripoolen. Det var inte orsaken, samma sak hände påväg hem från servicen.

Har inte orkat ta mig till verkstan efter det.

Hoppas någon har ork att testa på sin Ceed om ni har liknande fenomen. (Hoppas ni förstår vad jag försöker beskriva) :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Annons

Re: Ryckig gång på 4:an - lätt gas

5
bildrullen skrev:Jag har 2015 års modell, annars samma motor och växellåda antar jag. Jag har inte alls dessa tendenser.
Jämn och fin gång. Dock gillar jag inte att den är så svag på sexan så man får växla ner ibland på landsvägskörning.
Okej. Konstigt, ska nog försöka åka och provköra en likadan hos återförsäljaren och se om den beter sig likadant.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Ryckig gång på 4:an - lätt gas

6
Jag hade lite problem med lätta ryckningar i början, men det var mest för att jag var van med utväxlingen på min min förra Ceed SW CRDi 2011. Där kunde jag lägga i 5an i 50 om det var plant. Jag kunde göra en omkörning med lätt acceleration på 6an.
Det går inte på min 2016 Ceed SW GT-line. Jag föredrar dock som det är nu då den håller mycket varvtal på motorvägen, nu är 6an en överväxel som det ska.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Ryckig gång på 4:an - lätt gas

7
Tycker mest att det är konstigt att behöva ligga på 3:ans växel på ett varvtal på cirka 1800-1900 i 45-50 km/h. Men det kanske ska vara så! Ska dock som sagt provköra en annan Ceed så får jag se om det är samma symptom.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Ryckig gång på 4:an - lätt gas

8
Ok, så högt ligger jag inte.
Jag ligger på 4ans växel i 50 utan problem.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"