Har fått denna kod P0299 2 gånger med ett par veckors mellanrum. Har en OBD2 adapter som jag har lyckats återställa den men undrar om det är nåt känt problem och var jag skall börja titta?
Hittade denna översättning av koden:
P0299= Fuel and air metering-ISO/SAE controlled
Turbocharger/supercharger "A" underboost condition
Annons
Re: Ceed 1.6 diesel-08 med felkod P0299!
2hej
VGT (variabel geometriska Turbo) eventuellt felaktig.
VGT (variabel geometriska Turbo) eventuellt felaktig.
3peterv8 skrev:Har fått denna kod P0299 2 gånger med ett par veckors mellanrum. Har en OBD2 adapter som jag har lyckats återställa den men undrar om det är nåt känt problem och var jag skall börja titta?
Hittade denna översättning av koden:
P0299= Fuel and air metering-ISO/SAE controlled
Turbocharger/supercharger "A" underboost condition
vild gissning,
kan det vara sladden mellan egr ventilen och turbon som är dålig, eller själva kontakten mellan.
denna var kass för mig och jag har samma årsmodell.
vet dock ej om det var denna felkod som jag fick, det var kia som löste det för mig.
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
4Felkoden kom upp igen, skall kolla alla anslutningar imorgon!
Vad är VGT som Kurd skriver det kan vara och hur kollar jag det?
Vad är VGT som Kurd skriver det kan vara och hur kollar jag det?
5VGTarmen är den som mekaniskt styr laddtrycket till turbon.
en barnsjukdom på c'eed:en har varit kärvande dylika. tyvärr måste hela turbon bytas (alt renoveras) då det inte finns lösa delar, iaf inte från Kia.
huruvida din bil är servad som sig bör vågar jag inte gå in på, men är det inga problem och bilen inte gått över 15000 mil så tycker jag att du kan kräva av din verkstad att dom byter turbo på garantin.
ska också ha installerats ny programvara 2010 för att motverka detta, och är bilen servad som den ska ska denna programvara finnas i bilen.
lycka till!
en barnsjukdom på c'eed:en har varit kärvande dylika. tyvärr måste hela turbon bytas (alt renoveras) då det inte finns lösa delar, iaf inte från Kia.
huruvida din bil är servad som sig bör vågar jag inte gå in på, men är det inga problem och bilen inte gått över 15000 mil så tycker jag att du kan kräva av din verkstad att dom byter turbo på garantin.
ska också ha installerats ny programvara 2010 för att motverka detta, och är bilen servad som den ska ska denna programvara finnas i bilen.
lycka till!
6Dom byter inte turbon på garantin, bilen för gammal! Enligt en verkstad så koster det ca 15-20000kr att byta!!john_w skrev:VGTarmen är den som mekaniskt styr laddtrycket till turbon.
lycka till!
Har kollat runt lite o en nyrenoverad turbo har jag för ca 5500kr och byter gör jag själv.
Skall ringa Bilpartner i Jägerso och kolla så mjukvaran är bytt.
7för gammal är den inte, en bil från 2008 med 7 års garanti - garantin går ut 2015.
men den räcker bara 15000 mil, det kan vara det som är problemet, eller att service ej är skött som den ska.
nåväl, när du byter turbon råder jag dig att skruva ut turbo och grenrör i ett, att få loss turbon från grenröret på plats är inte helt omöjligt, men ja har aldrig lyckats. en skruv sitter nämligen EXTREMT dåligt till.
lycka till!
men den räcker bara 15000 mil, det kan vara det som är problemet, eller att service ej är skött som den ska.
nåväl, när du byter turbon råder jag dig att skruva ut turbo och grenrör i ett, att få loss turbon från grenröret på plats är inte helt omöjligt, men ja har aldrig lyckats. en skruv sitter nämligen EXTREMT dåligt till.
lycka till!
8Hej har fått koden p0299 på våran ceed 08a 14500mil
Någon som har nått botnings tips?
Någon som har nått botnings tips?
10Okej trodde inte de gick kör program tourqe lr vad de heter och då verkar den ändra i boost i programmet till 1.6 bar typ men osäker den har kvitrat lite när de varr kallt och prescis kommit igång ut på 90 vägen sen tystnat
Plus att den ligger på 0.68 blandad mkt lätt gas fot
Plus att den ligger på 0.68 blandad mkt lätt gas fot