Annons

Problem med pendlande motortemperatur

1
Var påväg hem från staden nu ikväll, var då med om något konstigt.
Motortempen pendlade hela vägen mellan ''normal''(mitten på mätaren) till strecket INNAN ''överhettning'' .
Den gick sedan fram o tillbaka sakta beroende på om jag gasade eller släppte av osv. Ena stunden så höjdes tempen nästa stund så ''sjönk'' tempen när jag gasade.

När jag kom hem så öppnade jag locket på kylaren och fyllde på glykol fick i typ 2 liter.
Kan det varit att dom 2 literna fattades som gjorde detta? Konstigt ingen lampa tänds när det ändå fattats så mycket?
(Obs, är ingen mek. så hoppas inte detta var nån dum fråga :?: :oops:

Ha en bra kväll
// Magnus
Annons

2
Har du varit på service nyligen?
Har du märkt något vätskeläckage under bilen?
Den varierande tempen har definitivt med låg kylvätskenivå att göra... Och det finns ingen varning för låg vätskenivå heller.

Re:

3
HellboyElvis skrev:Har du varit på service nyligen?
Den varierande tempen har definitivt med låg kylvätskenivå att göra... Och det finns ingen varning för låg vätskenivå heller.
Jag har inte haft den på service nyligen, läckage har jag inget sett har haft bilen bara ett litet tag och innan har den stått still i nästan ett år.
En annan sak gällande påfyllning av glykol, där sitter ju inget expansionskärl utan man fyller i kylarlocket, ska man fylla så det precis blir över ''cellerna''?

Tack för snabba svaret HellboyElvis

Re: Re:

4
magnus_strom skrev:
HellboyElvis skrev:Har du varit på service nyligen?
Jag har inte haft den på service nyligen, läckage har jag inget sett har haft bilen bara ett litet tag och innan har den stått still i nästan ett år.
En annan sak gällande påfyllning av glykol, där sitter ju inget expansionskärl utan man fyller i kylarlocket, ska man fylla så det precis blir över ''cellerna''?

Tack för snabba svaret HellboyElvis

Om nu det skulle vart inre läckage in i motorn, skulle den inte gå dåligt då? Ryka?Vattnig olja?Dålig värme? etc,,,, bilen går hur bra som helst i övrigt och har jätte bra värme :P

5
Som du skriver så borde du haft motorproblem om det läckt in.
Ja fyll på så mycket det bara går. Då du troligtvis har en massa luft i systemet kan det hända att du måste fylla på flera gånger...

Re:

6
HellboyElvis skrev:Som du skriver så borde du haft motorproblem om det läckt in.
Ja fyll på så mycket det bara går. Då du troligtvis har en massa luft i systemet kan det hända att du måste fylla på flera gånger...
Okej, tusen tack för hjälpen, Söndagen är räddad :lol: :lol: :lol: :clap: :crazy:

Re: Problem med pendlande motortemperatur

7
Som Hellboy skriver så är det bra att fylla på om det saknades så där mycket, och fylla på i omgångar tills alla luftfickor försvunnit.

Egentligen ska man inte öppna locket till kylaren och fylla på där eftersom det *ökar* risken för luft i systemet (man ska fylla på lite i expansionskärlet om det dunstat, men det gäller för system som inte läcker. :) )

Du får undersöka varenda tätning och se om det läcker kylarvätska någonstans. T.ex. där du monterat motorvärmaren?

Normalt ska kylarvätskenivån, i en kall bil, ligga mellan Maxnivån och mitten av expansionskärlet.
När bilen är varm sugs vätskan ner i systemet, så nivån är då lägre.
...därav att det är ett expansionskärl dit vätskan kan expandera ut när systemet är kallt.

OBS! OBS! OBS! Du skriver att du fyllt på med glykol. Se till att det är rätt typ. Tar man fel kan lager/filer klägga/ärga igen. (tyvärr kan man inte bara gå på glykol-färgen men oftast är det röd det ska vara)

8
Nästan rätt... När systemet blir varmt trycks vätska och luft ut och ner i expansionskärlet. När systemet svalnar blir det undertryck och kylaren suger tillbaka ren vätska. Men det fungerar bara när det återstår LITE luft i systemet. Innan dess måste vätska tillsättas direkt i kylaren, så mycket det bara går...

Re: Problem med pendlande motortemperatur

9
elof skrev:Som Hellboy skriver så är det bra att fylla på om det saknades så där mycket, och fylla på i omgångar tills alla luftfickor försvunnit.

Egentligen ska man inte öppna locket till kylaren och fylla på där eftersom det *ökar* risken för luft i systemet (man ska fylla på lite i expansionskärlet om det dunstat, men det gäller för system som inte läcker. :) )

Du får undersöka varenda tätning och se om det läcker kylarvätska någonstans. T.ex. där du monterat motorvärmaren?

Normalt ska kylarvätskenivån, i en kall bil, ligga mellan Maxnivån och mitten av expansionskärlet.
När bilen är varm sugs vätskan ner i systemet, så nivån är då lägre.
...därav att det är ett expansionskärl dit vätskan kan expandera ut när systemet är kallt.

OBS! OBS! OBS! Du skriver att du fyllt på med glykol. Se till att det är rätt typ. Tar man fel kan lager/filer klägga/ärga igen. (tyvärr kan man inte bara gå på glykol-färgen men oftast är det röd det ska vara)
Attans jävla skit, antog ju det skulle vara blå trodde de bara var VAG som körde med Longlife :shock:
Men har iaf konstaterat det bara var för lite vätska i.