Annons

Bilen fortsätter när man släpper gasen....

1
Fick bilen 27/2 i år. Har sedan dess varit med om detta 5-6 gånger, senast idag.
Det händer alltid i låg hastighet. Man kör istan i 30-50km/h, släpper gasen för att sakta ner och bilen fortsätter i samma hastighet tills man bromsar lite, då släpper det.

Någon annan som varit med om detta?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Bilen fortsätter när man släpper gasen....

2
Japp, märkt det i rondeller. Den driver på som sjutton ibland så man behöver bromsa för att det går för fort. Känns precis som att växeln är för hög och driver på för det går för långsamt. Precis som att motorn orkar driva utan gas på låg fart.

Som sagt så har jag märkt det vid rondeller och jag har kopplat och sedan släpper upp kopplingen. Om jag inte minns fel så inträffar det nästan bara på 3an för mig. Den är oftast för hög för rondeller tycker jag, bilen vill höja varvtalet för mycket och då känner jag att den gasar på av sig själv.

Låter man bilen dra på av sig själv så släpper den efter en liten stund som om den tillslut kommer upp i rätt varvtal för den växeln. Blev lite nervös när det hände första gången.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Bilen fortsätter när man släpper gasen....

4
Tror inte att det är något fel utan jag har bara trott att det är så enkelt som jag skrev, dieselmotorer är ju starkare och orkar driva bilen ganska bra utan extra gas. Så jag har hela tiden trott att det är av den anledningen, varvtalet sjunker för lågt på tex 3ans växel ibland och då trycker bilen på för att den orkar driva bilen till rätt varvtal, så fort varvtalet kommit upp i normalt varvtal så avtar det. :)

Men som sagt, bara gissningar från mig. :lol:
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

8
Det är som sagts innan, inget fel. Det är bara så dessa motorer är. Det finns ingen mjukvara från Kia som ändrar detta beteende, utan enklast är att själv ändra lite på körsättet.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"