Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

71
Fortfarande dimmigt... i KIAs info säger de att filtrerbarheten på Diesel Bio + i vissa fall överskrider ett i Storbritannien frivilligt gränsvärde. Så vitt jag vet innehåller standarden EN 590 krav på både grumlingstemperatur och filtrerbarhet och det framgår inte av KIAs info att Diesel Bio + inte skulle uppfylla kraven enligt EN 590 eller ???
Annons

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

72
Förklara för mig hur en sänkning från 7% till 5% RME löser detta problem. Där vi tankar i dag (Qstar och St1) har redan 5% RME, så min fråga kvarstår. Berätta sanningen för oss och inte en massa undanflykter.

Jag anser att det är en kombination av bränsle och filter som är orsaken, men det kommer KIA aldrig att erkänna för det vill bli för dyrt.

Till KIA om ni läser detta och det tror jag att ni gör.....Inom 2 år ska vi byta bil (har haft 2 KIA).....Tror Ni att det blir en KIA nästa gång???

Tack o hej leverpastej.
Kia Sportage 1.7 CRDi 2WD EX Komfortpaket - Årsmodell 2011 Modellår 2012
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R man 6-vxl 4WD Business-Årsmodell 2013 Modellår 2014

Bränslefilter Crdi motorerna

73
Det jag tror dom menar att en sänkning till 5% gör att filtrena klarar 6000 mil utan att bli igensatta(alla filter täpps igen förr eller senare ;) ) det verkar ju som att dom klarade sig innan då det endast var 5% inblandning.
Jag har hört att även biodiesel + skall få en sänkning till 5% inblandning nu men jag vet inte när.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

74
En tanke som slog mig är att om nu filtren täpps till för att det gör sitt jobb och filtrerar bort orenheter i dieseln, i det här fallet alltså en del av tillsatserna, då når alltså inte allt det jag har tankat motorn för förbränning? För mig som total lekman skulle innebära att jag alltså betalar för något som sedan delvis filtreras bort, vilket innebär att bränslet som når motorn egentligen får ett högre literpris?

Som sagt, nu är jag total lekman på motorer, men logiken säger mig att det borde vara så? Eller är det så liten del som filtreras bort att det inte betyder något? Bara en liten fundering, även miljömässigt, för om tillsatsen filtreras bort är det ju ändå renare bränsle som når motorn?

Bränslefilter Crdi motorerna

75
Det som blandas i dieseln är RME och det mesta förbränns men både RME och dieseln i sig innehåller ju alltid orenheter och därför behövs ju ett filter för att inte orenheterna skall ta sig in i insprutningen tex. Nu behöver du i runda slängar tanka 1500 liter eller mer för att få ihop en halv deciliter oxid som täpper igen filtret.
När man börjar blanda in organiska medel i bränslet så verkar det alltid uppstå problem då det finns problem med både biodiesel och bioetanol som vekar vara svårlösta.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

77
Rotortech skrev:Fortfarande dimmigt... i KIAs info säger de att filtrerbarheten på Diesel Bio + i vissa fall överskrider ett i Storbritannien frivilligt gränsvärde. Så vitt jag vet innehåller standarden EN 590 krav på både grumlingstemperatur och filtrerbarhet och det framgår inte av KIAs info att Diesel Bio + inte skulle uppfylla kraven enligt EN 590 eller ???
Har kommunicerat med OKQ8 om dessa "tester" som KIA hänvisar till. Filtrerbarhetstesterna ger väldigt varierande resultat mellan olika testlab och anses därför inte vara tillförlitliga. OKQ8 påpekar att sänkningen av halten RME från 7% till 5% inte beror på att bränslet inte har uppfyllt kraven, utan OKQ8 har minskat inblandningen eftersom KIA har meddelat att 7% RME skapar ett säkerhetsproblem hos vissa av KIAs modeller.

Då är det som jag misstänkte, OKQ8s bränsle har hela tiden uppfyllt kraven enligt EN 590. Det är alltså KIAs bränslesystem som inte kan hantera bränsle med högre RME-inblandning än 5%.

Sänkningen är temporär och OKQ8 bedömer att tvingande kvotpliktsystem kommer att medföra ökad inblandning av biodrivmedel redan 2016 för alla leverantörer...

Tror för egen del inte att jag vill sitta i en KIA då, det kan bli dyrt :(

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

78
Lite nyfiken. Hur många är det som informerats om detta vid köpa av bil den senaste tiden? Jag fick inga förmaningar om var jag skulle tanka när jag köpte min Kia cee'd 1.6 CRDi för nån vecka sedan. Jag har inte fått någon information alls om detta förutom det jag hittat själv i bl.a. detta forum.
Kia Niro PP2 2017

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

79
Hej!

En till med filterproblem!

Är det nån som kan svara på om det fortvarande är kostnadsfritt att byta filtret första gången (som det står på kias hemsida) eller gällde det innan kia fick testsvaren för bränsletesterna?

En annan fundering jag har är efter att läst här på forumet att vissa bara betalat 800kr för bytet eftersom man då inte kan driva ärendet till ARN. Jag menar om kia nu är så säkra på sin sak så borde dom total vägra att det ska gå på garantin eller kanske bara vissa värkstäder som har lite vettigare personal och vet vad kundservice är! :)
Låst

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"