Annons

Byte 2008 SW utan nybilsgaranti till en SW 2014

1
Hej
Har byt in min Kia Ceed SW 2008 (i trafik 2009) utan nybilsgaranti mot en ny Ceed SW 2014.
Har kört 8900 mil och fick den värderad till 54000 kr. Tror att jag förlorade 20-25 000 kr på att jag inte hade någon nybilsgaranti kvar.

Vad värderas en ceed SW från 2008 och som gått ca 9000 mil med nybilsgaranti idag?

Service
Har servat den hos Kia alla gånger. Service 1, vid 1500 mil bjöd bilhandlaren på. Sen har jag gjort service 3 (inkl 2:an) och sen för service vid 7500 mil. Förlorade servicen pga av slarv då jag skulle ha andra servicen. Har varit noga med att göra de service som ska göras.

Varför byter jag in den?
Har varit supernöjd och den har aldrig krånglat. Frugan har haft den till och från jobbet och de resor utöver dessa har varit långresor och till vardagliga ärenden.

Anledningen till bytet är att jag kommer att få betala nästan 10000kr för nästa service som då är 9000 mila service. Jag behöver också byta bromsskivor, klossar och två nya sommardäck innan hösten. Dessutom sa de på besiktningen att jag snart också behöver byta länkarmslagring höger fram. Allt detta är visserligen inget som går på nybilsgarantin, men skulle någonting dyka upp som täckas av detta måste jag lägga ut mer pengar.

Då tar jag hellre dessa pengar som jag behöver lägga på bilen för service och lagning och har som insatts till en 2014 års komfort-modell inkl vinterdäck och nybilsgaranti.
Tillkommer så klart någon hundring mer i billån varje månad och en tusenlapp i försäkring, men det är det värt, eller gör jag ett dumt val?
Annons

Re: Byte 2008 SW utan nybilsgaranti till en SW 2014

2
Jag tycker du gör helt rätt, detta var min tanke med när jag köpte en ny Ceed. Hade en gammal SAAB som började kosta mycket i rep och dylikt.

Förklara gärna den där tusenlappen i försäkring, själv hamnade jag på 300kr/mån man slipper ju ha helförsäkring ju.
SAABen hade över 600kr/mån (helförsäkring)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

3
DavidB skrev:Jag tycker du gör helt rätt, detta var min tanke med när jag köpte en ny Ceed. Hade en gammal SAAB som började kosta mycket i rep och dylikt.

Förklara gärna den där tusenlappen i försäkring, själv hamnade jag på 300kr/mån man slipper ju ha helförsäkring ju.

Jag räknade på helförsäkrad bil. Hamnade på 3500/år för den nya bilen. Samma som min bensinare -08 får vid helförsäkring.

4
Hebbot skrev:
DavidB skrev:Jag tycker du gör helt rätt, detta var min tanke med när jag köpte en ny Ceed. Hade en gammal SAAB som började kosta mycket i rep och dylikt.

Jag räknade på helförsäkrad bil. Hamnade på 3500/år för den nya bilen. Samma som min bensinare -08 får vid helförsäkring.
Ok ja då är jag med :)
Men som sagt behövs ju bara halvförsäkring dom 3 första åren :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

5
DavidB skrev:
Hebbot skrev:

Ok ja då är jag med :)
Men som sagt behövs ju bara halvförsäkring dom 3 första åren :)

Ja, det är ju bra. Annars betala för helförsäkring i onödan på 5000 spänn.
:)