Annons

Ännu en Kia (Rio) till hushållet

1
Köpte en Sportage i oktober och nu var det dags med en "andra-bil".
Bestämmde tidigt att jag ville ha en Rio, tyckte storleken var perfekt och gillade designen....... MEN... då ACC var ett krav och Farthållare, Bluetoth, parkeringsradar och mörka rutor i princip ett krav samt regnsensor och aut. avbländbar backspegel och kylt handskfack "nice to have" så bestämde jag tidigt att en Komfort+ var det jag ville ha. Supervision instrument, läderdörrsidor och mjuk instrumentbräda fick man på köpet......
En annan sak jag upptäckte när jag provkörde 1.2 var att jag gärna ville ha en 1.4 så att jag slapp göra i byxan var gång jag av misstag försökte lägga i 6:an (=backen på 1.2)... eftersom jag är så van vid 6vxl.

Problemet var att dessa INTE växer på träd, och nybeställning var inte att tänka på då både pris och väntetid skulle skena iväg till orimlighet. Därför var lyckan total då exakt rätt bil, med en av två tänkbara färger (silver eller vit) och med rätt fälgar (orginal Kia 17") dök upp hos min lokala Kia-handlare förra veckan samtidigt som vi av en slump hade provat en ny 1.2'a.

Leverans imorgon, återkommer med synpunkter och erfarenheter.

Enda erfarenheten hittils är att jag tyckte skillnaden mellan 1.4 och 1.2 var större än jag förväntat mig med tanke på vad jag läst av andras erfarenheter. Framförallt från stillastående då 1.2'an var väldigt seg första billängden och gärna tjuvdog.... (Självklart finns det ett visst mått av självbedrägeri med i sådana iaktagelser när man i och med att man upplever en förbättring med det man själv valt därmed också rättfärdigar och försvarar valet..... men-men 1,5s på 0-100 skall väl märkas, det viktiga var dock den 6:e växeln och samma växelläge som Sportagen.)
Längtar till leverans, längtar till att få på 17"......... kanske svart blank folie på taket...... så var man där igen i mod-träsket :lol: