Annons
Annons

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

25
Skickade just detta mail till KIA, skall bli intressant att se svaret:

"Hej,
jag undrar över vad ni tänker göra för att åtgärda det fel som många med mig har upplevt och som kan orsaka livsfara under körning. Min bil/ motor tappade helt kraft vid körning på motorväg i måndags och efter bärgning via KIA Assistans till Hedins i Akalla och felsökning så konstaterades det att bränslefiltret var boven och behövde bytas ut. Är det så att mjukvaran nödstänger motorn rakt av vid påkänning av bränslefilterproblem och att utbyte av filtret inte går på garantin trots att jag bara kört 2700 mil? Jag fick betala 2910SEK för detta plus 3 timmar förlorad arbetstid. Detta fel har det och skrivs mycket om på KIA engelska forum samt det svenska KIA forumet KIA Car club. Det är uppenbar livsfara om det är så att mjukvaran bara stänger av motorn under körning och att jag skall vara rädd för att köra och uppleva detta igen efter ytterligare 2700 mil med risk för att andra bilar kör på mig för att bilen bara lägger av."

mvh
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

27
Läste igenom det engelska forumet som Strandberg tipsade om lite mer noggrant och det är konstigt att engelska KIA Service har svarat alla deras återförsäljare att filterutbyte kan ses som garantiåtgärd. Nedanstående skrevs av KIA Customer Service i UK den 9/4 2013 på det engelska KIA Owners club:
Hi Bennysdad

We’d like to assure you we take our customers concerns very seriously, therefore you’ll appreciate that it is important we carry out a thorough investigation into your concerns before taking any action or making any unsubstantiated statements. As you can see from the various threads there are many factors that can influence ‘waxing’ of diesel fuel including fuel quality, biodiesel content and incorrect winter additives.

We are in discussion with Kia Motors Corporation Quality Team regarding this concern. They’re looking to develop a long term solution that will improve the vehicles ability to handle low quality fuels when used in low ambient temperatures.

In the meantime experience has shown that replacing the fuel filter overcomes the concern on a short term basis and we have advised our dealers that we’ll cover the replacement of these up to 20,000 miles under warranty, this is 50% of the expected life of the filter.

We will update our dealers and customers as soon as any update or modified parts become available.

Thanks again for your message.

Kia Customer Service

0845 6017521

Visit www.kia.co.uk

Join in www.facebook.com/kiamotorsuk

Enjoy www.youtube.com/kiamotorsuk

Follow us @KIAUK on twitter

Call centre opening hours:

Monday to Friday - 8:30am - 6pm

Saturday: 9am - 1pm

Sunday: Closed
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

28
Jag har fick samma problem förra veckan. Bilen blev reparerad på Hedin Bil, Tagene, Göteborg.
Serviceteknikern som hjälpte mig var mycket medveten om problem, och förstod mig att jag var missnöjd. Han sa dessutom att felet var vanligt på just denna modellen, för min bil var den fjärde han hade inne under en tvåveckorsperiod, med samma problem. Han gav störst möjliga rabatt på jobbet, så jag fick i slutändan bara betala 800 kronor. Men det är inte priset jag har betalat som jag hakat upp mig på utan attityden hos Kia MOtors Sverige. Därav fortsätter jag bestrida detta.

Nedan följer mina mail till adresserade till:
'info@kia.se'; 'info.goteborg@hedinbil.se'
Mail 2:
"Blev tidigare uppringd av en representant ifrån er, tyvärr var jag så upprörd att jag inte noterade namnet, och personen ifråga ringde ifrån ett dolt nummer som inte går att ringa tillbaka till.
Men han vidhöll att problemet ligger hos min bränsleleverantör.
Det är tråkigt att jag som kund har ett så lågt värde hos er, att ni inte är villiga att anse problemet ligger i att eran produkt är undermålig på just varianten CRDi1.7, då problemet inte finns på andra motorstorlekar.
Jag har jobbat med dieselmotorutveckling inom AB Volvo (tunga fordon) – Volvo Trucks Technology sedan 1994. När jag informerade er representant detta, så trodde han mig inte. Tråkig attityd!
Jag vet att Sverige har en av världens bästa bränslekvaliteter och att vi alla är intresserade av att få en så bra miljö som möjligt, därmed används Bio-diesel, vilket också används för våra tunga fordon. Våra fordon måste utvecklas för att klara av detta, annars kan vi ju inte sälja våra fordon på de marknader som använder Bio-diesel-bränsle!!!
Kia-kunderna som har problem i UK, med sina igensatta bränslefilter blir ersatta inom garantin. Varför hanterar Kia Motor Sverige denna fråga annorlunda?
Men nästa steg blir att jag kommer att sätta upp information på alla Tanka-stationer / OK-Q8 stationer som jag besöker framgent, att man inte kan tanka deras diesel i Kia-bilar som skall drivs med diesel, för då gäller inte garantin. Jag kommer inte ge mig i denna fråga. Ni har nu med en mycket MISSNÖJD kund att göra!!!
Har kopierat info ifrån forum under följande länk:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... 41&p=20517
Jag kan bara hålla med!
Hoppas att ni återkommer."

Mail 1:
"Min bil har just blivit reparerad hos Hedin Bil Tagene, Kia Sportage CRDi1.7 reg nr MAB776.
Bilen köptes för ett år sedan på Hedin Bil, i Mölndal. Då hade den gått 3000 mil och var nyservad enligt instruktionsboken.
Nästa service skall ske vid 6000 mil eller i december 2014.
I januari 2014 vid 4200 mil får jag problem med bilen.
Bilen slutar driva vid gaspådrag och Motorlampan tänds. Bilen blir bärgad av Kia Assistans till Hedin Bil Tagene.
Bli uppringd av verkstaden - som nämner att bränslefiltret är igensatt, för att jag kör på ”fel sorts diesel”. Detta täcks inte av eran fantastiska 7-åriga garantin!!!
Vadå????
• Det står inte någonstans i serviceboken eller i instruktionsboken att denna bil inte klarar av den diesel som vi kan köpa på svenska bränslestationer!
• Ingen berättade för oss när vi köpte bilen för ett år sedan att vi måste vara medvetna om vilken typ av diesel vi skall tanka för annars gäller inte garantin!
• Det står inget om att bränslefiltret har en annan serviceintervall än den som har följts!
Jag kommer inte acceptera detta, utan kommer att vända mig till Konsumentverket!
Dessutom har jag till min vänner och bekanta spritt att jag har tidigare varit en mycket nöjd Kia-kund (detta är min andra Kia-bil som jag har ägt).
Bilen vi hade innan, en Kia Ceed CRDi rullade 7000 mil utan problem, inget igensatt bränslefilter fast vi alltid har tankat på Tanka / Ok Q8 med vårt Volvo-kort.
Men nu är jag en mycket missnöjd Kia-kund, och ändrar ni inte detta beslut, så lovar jag att ni har förlorat en kund! Som dessutom inte kommer rekommendera Kia till våra vänner.
Är det värt 1500 kronor tycker ni????
Tacksam om ni hör av er!

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

30
Till SportageMAB, hur har det gått med ditt ärende och mailväxling?

Mitt svar från Kia Customer Support:
Tack för ditt mail.

När bränslefiltret sätts igen så stryps bränsletillförseln vilket medför att motorn stannar. Det är alltså ingen mjukvara som nödstänger motorn i sådana lägen.

Med anledning av det inträffade så behöver jag veta vilken bränsleleverantör du använt dig av samt om verkstaden har kvar bränslefiltret till din bil?

I sådant fall skickar vi bränslefiltret till ett oberoende företag för analys.

Önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning
Kia Åström
Jag svarade att jag tankar normalt på Tanka alternativt OK/Q8 och att dom får ta kontakt med Hedins i Akalla om filtret. Skickade igen ett mail i förra veckan om hur det går med filtret och fick inget svar.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal
Skriv svar

Återgå till "Problem"