Annons

Stolvärme ligger på hela tiden

1
Det finns i min Rio 2012 en automatisk stolvärme som värmer med svag effekt även om värmeknappen är avstängd.
Problem började i augusti (utetemp ca 18 grader) med att det efter ett tag blev riktigt hett i stolen speciellt på långkörning.
Även nu med utetemp 10-12 grader blir det hett i stolen efter ca en timmes körning. Förutom att det är obehagligt så blir det rent av trafikfarligt eftersom man blir värmestressad

Stolvärmen går ej att stänga av trots att jag försökt med procedur enligt instruktionsboken och även genom att dra säkringen till stolvärmen (då fungerar ej stolvärme-knapparna). Den automatiska värmen måste få ström på annat sätt. På senaste servicen för en månad sedan så kunde de inte göra någåt åt det.
Har någon annan haft problemet ?
Kia Rio 1,2 eco 2012
Annons

Re: Stolvärme ligger på hela tiden

2
Efter en del experimenterande har jag iallafall fått lampan att blinka på recirk knappen. Problemet med påliggande stolvärme gäller båda framstolarna.

Kia har glömt bort ett par steg i proceduren i instruktionsboken.
1 Man måste börja med att vrida luftriktningsreglaget till vindrutan
2 Därefter gör man enligt instruktionsboken när man trycker på elbakrute och recirk knapparna
3 Kanske måste man släppa alla knappar innan lampan i recirk knappen blinkat klart. Det är detta sista steg som jag nu hoppas på att det stänger av värmen. Jag har inte kännt någon värme i stolen efter detta

Jag får vänta tills nästa långtur på minst två timmar och att det blir lite varmare yttertemp för att se om stolvärmen verkligen är avstängd.

Annars borde felet ligga i termostaten och då får Kia göra en ny felsökning
Kia Rio 1,2 eco 2012