Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

81
DavidB skrev:Tvätt, håller rent i skadan= mindre chans till rostangrepp.
Eh, så din lösning är att vi ska ha fläckar utan lack och sedan "bara" polera, hålla rent och torrt så det inte rostar? Låter lite som att meningen med lack försvinner då...
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11
Annons

Rost på bakluckan - klistrad

82
sandos skrev:
DavidB skrev:Tvätt, håller rent i skadan= mindre chans till rostangrepp.
Eh, så din lösning är att vi ska ha fläckar utan lack och sedan "bara" polera, hålla rent och torrt så det inte rostar? Låter lite som att meningen med lack försvinner då...
Mm inte precis så hahaha men rolig tolkning där. Den som orkar vilket inte verkar vara många inspekterar sin lack vid tvätt och sedan fyller stenskott och andra skador med bättringsfärg omgående. Det jag menade var att det går att få en skada att inte rosta genom att hålla rent och då gör man ju ren HELA bilen och inte fläckvis xD

Det kan ju vara så att det finns småskador man inte ser som även dom börjar rosta på grund av dåligt underhåll.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Rost på bakluckan - klistrad

84
Visst håller en bil längre om man tvättar och sköter den, men bilen rostar ju trots skötsel.
Att skylla rosten på att det krävs extraordinära tvätt och vaxmetoder kan inte vara rätt.
Kia Ceed är ingen extrem lågprisbil det finns mängder med kvalitetsbilar som ligger i samma prisklass.
Jag tycker att om bilen skall fortsätta vara en storsäljare så får märket nog ta rostproblemen lite mer seriöst.
Hör aldrig några förklaringar eller annan info om rosten från dem.

Re: Rost på bakluckan - klistrad

85
kalle2345 skrev:Visst håller en bil längre om man tvättar och sköter den, men bilen rostar ju trots skötsel.
Att skylla rosten på att det krävs extraordinära tvätt och vaxmetoder kan inte vara rätt.
Kia Ceed är ingen extrem lågprisbil det finns mängder med kvalitetsbilar som ligger i samma prisklass.
Jag tycker att om bilen skall fortsätta vara en storsäljare så får märket nog ta rostproblemen lite mer seriöst.
Hör aldrig några förklaringar eller annan info om rosten från dem.
Alla bilar rostar till slut, ingen hävdar nått annat.

Däremot kan man hävda att det krävs mer underhåll och skötsel av våra bilar för att förebygga att rost uppstår pga känslig lack och dåligt rostskydd.

Nej Kia är ingen extrem lågprisbil men tillräckligt budget för att spara in på lack och rostskydd.

Tror Kia är väl medvetna om att svenska bilar har en tendens att rosta snabbt men tar nog hellre garantidiskussionen än att ändra i tillverkningsprocessen då det skulle resultera i dyrare slutpris på bilen. Människor kommer fortsätta köpa Kia pga låga ägandekostnader, bra inköpspris, 7 års garanti och mycket utrustning för pengarna.

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Re: Rost på bakluckan - klistrad

86
Tills för några år sedan hade jag en Peugeot 205 diesel, årsmodell 1989.
Under de 5 åren jag hade bilden, tvättade jag den inte någon gång.
Tidigare ägare hade inte heller putsat bilen med en blöja, så att säga.
28000mil, hade den gått.
Inte ens en ytrostfläck på hela bilen.

Jag är i det lägret som säger att det är biltillverkaren som väljer hur de vill skydda bilen, tvätt eller inte.

Vår nyaste Cee´d har nu gått nästan 2000mil (2013 executive sw) och vi maskintvättar den kanske i snitt en gång i månaden, max, på samma sätt som vår 2010 cee´d som vi hade bagageluckerost 2 gånger om.
Än så länge har jag inte upptäckt något på denna.
Hoppas de gjorde någon förändring i lackprocessen, i samband med modellbytet.

Vad det gäller bromsskivor, har de i alla fall inte förbättrat något, som jag skriver om i denna tråd:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=47&t=2407


Ha en fin dag!

Mvh Alex

Re: Rost på bakluckan - klistrad

88
Tjena! Ny på detta forumet och det beror på att jag vill kolla med alla kia ägare om ni har samma problem som jag har.
Jag hittade precis som många av er andra rost på bakluckan. då började jag forska lite i om det fanns på fler ställen. (skall tillägga att jag har en (kia ceed sw -12) och detta med rosten kom efter 6 mån... Jag kollade iaf över bilen och fann rostbubblor på insidan av båda a-stolparna, på båda framskärmarna har en dåligt skuren plastbit mot framrutan till skavt igenom lacken och så har jag fått rost angrepp där. bakskärm höger bak är rostbubblor på. och som sagt så är det bakluckan. jag har nu haft bilen i snart 2 år. Och fortfarande inte fått hjälp med detta trots att jag ringer till tb bil norrköping (bilen köptes ny där av mig) 2 gånger i veckan.först så sa dom att det va stenskott. men att lacken va intackt kunde dom inte förklara. fanns inte ett märke i lacken. den bubblade ut bara. då sa dom att det antagligen va egen åverkan. När dom förstod att det inte va hållbart så har dom bara ryckt på axlarna och påstår att det är unikt på min bil och att vi har inget svar på hur vi ska gå till väga och att det inte är dom som är ansvariga mm.. jag har även varit inne och tagit nya bilder på allt elände 8 gånger under den här tiden. men efter som dom sa att det va unikt för min bil så har jag nu börjat kolla runt med andra kia ägare och ALLA bilar jag kollat på nu i sommar har haft allt ifrån små små bubblor till lite större bubblor på a-stolparna. vore bra om vi kan få detta att komma upp till ytan och att alla börjar påpeka detta för kia. Jag hittade till och med 2 bilar i tb bils egna bilhall/försäljnings hall som hade rost på stolparna. och jag kollade bara på 2 beg. så 100% rost. vore tacksam för svar från er. Mvh Jojje

Re: Rost på bakluckan - klistrad

89
Hejsan

Har också rost på A stolpar och baklucka, ska in på omlack nu efter semestern (ska kolla på fler ställen efter rost nu).
Kollade runt i bilhallen när jag skulle reklamera felet och på ett par kior hade dem rost på samma ställe som jag.
Ska även få bromsljuset bytt då detta är sprucket, också vanligt fel.

Återgå till "Problem"