...eller köper man en annan bil som man inte måste börja med att "tejpa ihop"kalle2345 skrev:Blir det en ny bil så får man väl tejpa området med plast eller något direkt tills något görs.
Annons
Re: Bild på blästringsskada
12Dom som har följt dialogen kring blästrings skador har nog också sett att Vi Bilägare kommer att ta upp detta ämne i sin tidning. Min uppfattning är att dom i artikeln kommer att ställa Kia mot väggen. Dom har en egen testbil (Ceed) med samma skador. Kommer själv att ställa upp i tidningen som exempel på ägare som har just detta problem med blästrings skador.
13Om nu Kia vet om problemet så kan man ju fråga sig varför de inte monterar på
riktiga stänklappar direkt innan man lev. en ny bil.
Det blir ju sanslöst mycket billigare för dom än att lacka om alla bilar.
Detta är ju ett mycket kostsamt problem som de måste ta i tu med direkt.
Något provisoriskt kan de väl åstadkomma på nya bilar så de inte
förstörs i onödan.
En tjock transparent skyddsplast eller liknande.
Sedan får de väl återkalla alla bilar och montera ett bättre stänkskydd.
Jag har liknande problem på min Ford men inte lika mycket.
Framhjulen sprutar grus efter sidan, det hamnar på det undre
plastkitet längs tröskeln, det sitter fabriksmonterad film i bakkanten.
Någon som har en bra förklaring till att det inte är lag på bakre stänskydd på bilar i Sverige?
Det var det förr tror jag.
Bilfabrikanten sparar in några kronor.
Så mycket skador det blir på Huvar och framrutor p.g.av detta.
Helt vansinnigt onödigt.
riktiga stänklappar direkt innan man lev. en ny bil.
Det blir ju sanslöst mycket billigare för dom än att lacka om alla bilar.
Detta är ju ett mycket kostsamt problem som de måste ta i tu med direkt.
Något provisoriskt kan de väl åstadkomma på nya bilar så de inte
förstörs i onödan.
En tjock transparent skyddsplast eller liknande.
Sedan får de väl återkalla alla bilar och montera ett bättre stänkskydd.
Jag har liknande problem på min Ford men inte lika mycket.
Framhjulen sprutar grus efter sidan, det hamnar på det undre
plastkitet längs tröskeln, det sitter fabriksmonterad film i bakkanten.
Någon som har en bra förklaring till att det inte är lag på bakre stänskydd på bilar i Sverige?
Det var det förr tror jag.
Bilfabrikanten sparar in några kronor.
Så mycket skador det blir på Huvar och framrutor p.g.av detta.
Helt vansinnigt onödigt.
14Jag tror det var en EU-anpassning som gjordes när de gamla hederlig stänkskydden togs bort.
Att klistra på transparent film på de utsatta områdena iväntan på att KIA kommer med en åtgärd är nog klokt för er som ännu har hel lack. I vårt fall är det för sent. Jag vet att det finns tjock skyddsplast på ark att köpa i MC-butiker, har själv köpt till min MC.
Ärdet någon som mejlat till info@kia.se och fått svar? Jag mejlade lite bilder och frågor i fredags angående vad de tänkt göra åt blästerskadorna men har inte fått något svar ännu.
Att klistra på transparent film på de utsatta områdena iväntan på att KIA kommer med en åtgärd är nog klokt för er som ännu har hel lack. I vårt fall är det för sent. Jag vet att det finns tjock skyddsplast på ark att köpa i MC-butiker, har själv köpt till min MC.
Ärdet någon som mejlat till info@kia.se och fått svar? Jag mejlade lite bilder och frågor i fredags angående vad de tänkt göra åt blästerskadorna men har inte fått något svar ännu.
15Vad gäller "info@kia.se" skall man nog inte hoppas på för mycket.sam skrev:Jag tror det var en EU-anpassning som gjordes när de gamla hederlig stänkskydden togs bort.
Fick heller inga svar, och något telefonnummer till KIA centralt finns inte på hemsidan. Kan helt enkelt inte tolka det på något annat sätt än att man vill undvika kontakt. Vem vet vad som händer med mailen till "info@kia.se", de kanske hamnar i papperskorgen per automatik
Skickade ett par mail under en period av 6 månader och fick inga svar. Till slut fick jag brytet och lackade ur och skickade ett skarpt formulerat mail att om de inte behagade svara hade jag inget annat val än att gå till pressen (om inte verkstaden eller centralorganisationen kan/vill svara, vad skall man göra?).
Och HEPP, ett par timmar senare dök ett svar upp.
Citat från KIA gällande blästring:
"Vad beträffande stenskott så håller vi faktiskt på att ta fram nya stänkskydd, men inga som är släppta på marknaden än."
Svaret kanske inte sa så mycket nytt egentligen. Men det är ju skönt att veta att de lever på kontoret i Stockholm iallafall
Nåja, vad gäller kundbemötande och garantiärenden finns en del övrigt att önska.
Jag tillhör dem som inte drabbats av blästringsskador i så stor utsträckning än, "bara" några små stenskott på bakdörr/bakskärm. Men håller med ovanstående inlägg att det skulle kännas skönt med en temporär lösning tills nya stänkskydd kommer, för att slippa lacka om bilen. Med allt vad det kan innebära i nyansskillnader och sänkt andrahandsvärde (själv är jag skeptisk till omlackade bilar vid beg.köp).
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
16Har alla ceed´d lika stänkskydd? Jag har iofs bara kört 500 mil men har inte en prick. Dom stänkskydden som sitter på min ser ut att vara tillräckliga, om man står bakom bilen och kollar mot framskärmen så ser det ut som att det borde täcka av allt sprut. Men dom är väl för små ändå kanske.
KIA Cee´d CRDI Komfort -10
17jag tror att de borde gå längre ner !
KIA Sorento 2,2 Executive+ -14
KIA Cee'd SW 1,6 CRDI ECO Komfort -10
KIA Cee'd SW 1,6 CRDI ECO Komfort -10
18thomasd79 skrev:jag tror att de borde gå längre ner !
Jo det kan stämma. I sidled måste dom vara tillräckliga.
KIA Cee´d CRDI Komfort -10
19Var idag och snackade med en KIA återförsäljare på annan ort.
De hade väldigt få klagomål på blästringsskador.
Han trodde det var ett större problem på solida lacker då metallicen
skulle vara hårdare och tjockare lager.
Att inte KIA sätter på plastfilm på nya bilar tills de löser det,
det spar ju dom mycket pengar.
De hade väldigt få klagomål på blästringsskador.
Han trodde det var ett större problem på solida lacker då metallicen
skulle vara hårdare och tjockare lager.
Att inte KIA sätter på plastfilm på nya bilar tills de löser det,
20Det sitter plastfilm bak på nya Cee'd. I alla falla på min 2010.kalle2345 skrev:Att inte KIA sätter på plastfilm på nya bilar tills de löser det,
Svart metallic Cee'd SW CRDi Ex Komfort Business -10, avtagbart drag + m&k värmare