Annons

Ojämnt slitna framdäck

1
Senaste tiden har ett molande ljud uppstått från framvagnen.
Efter kontroll av framdäcken kunde jag konstatera att insidan av framdäcken har slitits ojämnt.
Så kallade "fiskfjäll" har uppstått, dvs insidan på däcken har slitits så ytan blir vågig. Därav det molande ljudet.

Har haft detta på en tidigare bil. I det fallet till följd av aggressiv orginalinställning av cambervinkeln på framhjulen, det var en sportkärra så inget konstigt med det.

Detta är knappast fallet med KIA:n, kan inte tänka mig att den har speciellt mycket negativ cambervinkel. Sportighet är ju inte direkt prio 1 i Ceed :D .
Kan heller inte påminna mig att jag skulle kört på något som skulle kunna tänkas påverka Toe in/Toe out.

Någon som råkat ut för något liknande?
Har kört med lite högre däcktryck än orginal, ca 0,5 bar, kan detta vara orsaken?
Senast redigerad av Backis den 09 aug 2010, 08:31, redigerad totalt 1 gång.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
Annons

Re: Ojämnt slitna framdäck

2
Jag kan aldrid tänka mig att ett högre däcktryck med så lite som 0,5 bar skulle kunna göra något mer än att möjligtvis öka vägljudet något.

Det låter ju som om du har fått en smäll på hjulinställningennär det är så mycket så att fiskfjäll uppstått. Dåligt hjullager elelr drivknut kan ju också ge fel inställning, men inte så mycket som du beskriver.

Om det är rejält snett i framvagnen så brukar man ju kunna se felet med blotta ögat om man ställer bilen helt rakt och mäter med en finger från hjulet till stänkskärmen.

Har inget bättre förslag för tillfället, ska höra runt lite.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010