Annons

Montera drag själv

1
Hej,
Ska beställa dragkrok till bilen (SW 2011) som jag tänkte montera själv.

Finns flera olika fabrikat att välja bland och blir lite osäker. Därför tänkte jag höra med er om ni har några positiva eller negativa erfarenheter från någon tillverkare.

Det får gärna vara lättmonterat utan att behöva såga i kofångare etc, en manual som är lätt att följa och någon produkt vars elkoppling inte strulat backsensorn.

Har ffa kollat på
http://www.dragkrokslagret.se/40229-kia ... 2007-kombi
och
http://www.dragkroksbutiken.se/default. ... ty%20Wagon

Dragkrokslagret verkar ha märkeskrokar och dragkroksbutiken har något billigare kroka utan angiven tillverkare.

Kollade med min lokala KIA-handlare och de skulle ha 10 000:- för en fast monterad krok. Det går ju tjäna > 5 000:- om man gör jobbet själv. :shock:
Annons

Re: Montera drag själv

2
Dragkroks lagret kör ju kampanj
Kia ceed Thule fast krok med montering
Kostar 4750kr

E ju ett bra pris faktiskt

Sök på blocket
sök ord -Dragkrok montering
Smidigare
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

3
Fast det var inte riktigt det jag frågade efter. Har ingen firma i min närhet som kan erbjuda montering till det priset utan det hamnar på strax under 10 000:-. Det gör att jag väljer att montera dragkroken själv frågar efter andras erfarenheter

6
Jo alla de trådarna har jag läst tidigare men de gav inte riktigt svar på frågorna jag ställde angående erfarenheter med olika fabrikat etc. Nu är en dragkrok beställd i alla fall efter att jag talat med flera återförsäljare.

/stefan

Hjälp med el till dragkrok

7
Hej,
Har monterat dragkroken idag och det var inga problem med förrän jag kom till elen. För det första var det ett hel*ete att montera ner sidopanelen i bagageutrymmet. Har inte kunnat hitta någon bra beskrivning för det. Framförallt hur man får bort den svarta plastpanelen som sitter ovanför klädseln men under rutan om ni förstår vad jag menar. Våldade bort en bit till slut men vet inte om jag får fast det igen. :oops:

Enligt beskrivningen skulle jag in vid den panelen för att koppla på elsatsen till draget men där fanns bara massa kablar utan de färgkoder som följde med i beskrivningen. Är tanken att jag ska klippa dessa kablar och skarva ihop med sockerbitar typ till GDS X7an? Är det någon som monterat samma elsystem som kan putta mig i rätt riktning. Dels vilka kablar som ska vart och dels var jag får tag på strömmen smidigast... Mycket tacksam för hjälp.
Bilagor
Kia-el-dragkrok.jpg Kia-el-dragkrok.jpg Visad 14205 gånger 695.32 KiB

8
Du ska nog inte klippa och använda sockerbitar.

Så blå sakerna (vet inte namnet) fanns i alla fall på 80-talet, då jag senast monterade drag på några Oplar.
Då klämde man dessa över rätt kabel, en "kniv" inne i den blå saken skar upp isoleringen och gav elektrisk kontakt. På så sätt fick man en avgrening från bilens elsystem till dragets elkontakt.

Finns alltså ingen multikontakt för daganslutning i bilen? Har haft ett par Ford Fikusar med drag, automatlåda, så där satt det en multikontakt för USA-marknaden (mest automat där) och en kort övergång till nått europeiskt gränssnitt, sen till draget. Lite 556 i övergångskontakten löste ett skumt elfel där för 7-8 år sedan.

Komplettering: de blå sakerna ska nog heta grenkontakter för avgrening.
Kia Ceed SW GTline diesel 2017 automat DCT7.
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)

9
Strömtjuvar brukar de kallas (de små blåa) :P
Du får öppna kabelstammen och leta rätt på rätt färg att dra varje kabel till via strömtjuven, hittar du inte går det ofta att mäta sig till signal med en multimeter och att t.ex blinka, bromsa och lägga i backljus för att sedan se vilken som ger signal. Det är dock lättast om man är två personer!
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

10
Hej! Vad köpte du för drag?Själv köpte jag hos kia (thule)och fick med el-satsen och det var hur simpelt som helst att koppla in.På den el-satsen var det bara att koppla in på vänster sidan och sedan tog jag ström från cigaretturtaget i på högersidan och på högersidan under panelen hittar du boxen och där klippte jag den röda kabeln och kopplade ihop med backvarnaren som satt på el-satsen.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.