Annons

Ny Sportage, bensin eller diesel

1
Hej!

Jag kommer köpa en ny Sportage här nu i vår, för tillfället kör jag ceed 1,6 crdi men vill verkligen köpa en sportage då den är mycket snyggare. Men jag har inte bestämt mig för om det blir lilla bensinmotorn eller lilla dieseln? Dra släp kommer jag aldrig att göra samt att jag är inte beredd att betala extra för 4wd som jag inte kommer ha nytta av då mesta av resor kommer gå inom tätort och bilande på sommaren.

Fördelar med bensin: Billigare skatt, billigare inköp( skiljer nog minst 15,000:-) Och bensinen är ofta billigare eller samma pris nu för tiden.

Fördelar med Diesel, Kanske mer styrka?, drar lite mindre soppa? Bättre andrahandsvärde lär det vara men eftersom den är dyrare i inköp så kanske det går jämt upp?

Någon som kan komma med lite tips, givetvis ska jag ha komfortpaket och metallic. lutar åt svart.
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic
Annons

Re: Ny Sportage, bensin eller diesel

4
Varför skulle en bensinare vara osäljbar om tre år? Räcker att regeringen hittar på att dieselbilar skall beskattas ännu mer så blir ju dessa mer svårsålda.

Vi ville egentligen ha en diesel automat när vi funderade på att köpa en Sportage men då vi tog en ny som stod hos säljaren istället för att vänta 9 månader så fick man ta vad man fick och vi är nöjda då vi kunde få allt annat som vi ville ha. Jag tycker 2.0l funkar bra och 4WD är roligt att ha. Stäng av anti-spinn och man kan leka utan problem. :)
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

5
Själv hade jag helt klart valt bensinaren. Har kört Ceed SW diesel sen -08 men bytte bil dec -11.
Valde då en Ceed SW bensinare i stället. Supernöjd med den och aldrig mer diesel för mej ;)
Ska väl även tillägga att jag kör max 1500 mil/år.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

8
zoorg skrev:Jag har en 1.6 bensin och ångrar mig djupt.

Nr1 - Jätte bra för stadskörning men ligger du på tex Motorväg
så ligger varvtalet på över 3000, då drar bilen runt 0,9

Nr2 - Sakanar 4wd
Hur är bilen i stadstrafik? känns motorn slö, långsam, eller är den lättkörd med lilla bensinarn? Tänkte på växla och att den är lagom utväxlad mellan läge 1-6?

Kommer köra mest inom samma kommun och några långkörningar på sommaren, så motorväg är minimalt. Men det jag reagerar på är att det är två läger! En del förespråkar och säger att AWD är viktigt eller att dom saknar det och en del säger att det är en onödig kostnad som man sällan har behov av, försöker verkligen se om jag har behov av AWD, hmm har faktiskt ett torp dit vi åker några gånger per vinter men om det är snö brukar vi be grannen ploga den 400 meter långa vägen, men med AWD så behöver vi inte förvarna honom :D

Men har kollat lite på priser, 195,000 kan du komma undan med för en bensinare med komfort och metallic,
Ska du ha diesel så landar du på minst 225,000 Alltså en skillnad på 30,000 så jag är kluven
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic

9
I stad är den underbar att köra.
Hade tidigare en bil på 275HK, så i början kändes det som
att man ville kliva av och putta på ;-) men nu när man är van
så är jag mycket nöjd.
Jag tänkte oxå att det var onödigt med 4wd när jag köpte
men så här i efterhand så ångrar jag mig. När man ändå köper en
ny bil så är det dumt att snåla. Det är en sjuk skillnad att ta sig fram i tex. snöblask, is eller lera.
med 2wd. Testade att köra med min bil och sedan en kompis som hade 4wd på samma väg
och med min så fastnade jag flera gånger vid korsningar (hade snöat sjukt mycket)
Fast jag skulle helst vilja ha Amerikanska Kia:n. bensin och 4wd.
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

10
Oj då...är 1.7 dieseln 30.000kr dyrare än 1.6 bensinaren så är ju valet lätt.
Finns väl ingen andledning att betala 30.000kr extra för att få en bil som är dyrare
i skatt o service mm. Såvida man inte kör väldigt många mil/år.
115 hk diesel eller 135hk bensinare...tja..slöa är dom vilken som.
Enligt Kias specifikation ska bensinaren va något rappare från 0-100.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07