Annons

Diesel per timme? Stillastående.

1
Hej!

Ja nu då det är närmare -30 så brukar jag gärna varm köra min bil ett tag innan avfärd.
Är det någon som har koll på hur mkt diesel en 12as cee´d SW 1.6 drar på en timme?

Har hört "rykten" om ex: en äldre passat drar ungefär 0,5L / timme.

Kan vara intressant att veta..
Saab 95 Sportcombi, årsmodell 2006
Kia ceed sw executive 2012 - Svart metallic (såld)
Annons

Re: Diesel per timme? Stillastående.

4
Har gjort liknande med en del bilar men fått höra att de tinte är bra för motorn då oljetrycket är så lågt när den står där utan belastning och puttrar på iskall. Vet inte om det ligger något i det, men tänkte iaf sattsa på dieselvärmare när vi köper nästa kia.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

Re: Diesel per timme? Stillastående.

5
Jag är ingen mekaniker, men så vitt jag vet så bör man inte göra så som du.
Att bara starta en kall bil och köra den till normal motortemperatur ger ett slitage som motsvara 100mils normal körning med varm motor.
Oljan är väldigt seg och trögflytande vid så låga temperaturer och ger dålig smörjning till motorns rörliga delar. Vid tomgångskörning med en snål diesel vid låga utetemperaturer så förblir oljan tjock och motorn slits onödigt mycket.

Rekommenderar att man startar sin bil och kör iväg så fort som möjligt så att bilen blir varm fort och att man inte varvar mycket mer än 2500varv/minut innan motorn nått normal arbetstemperatur.

Jag gråter lite inombords då jag ser andra dra iväg med full gas direkt efter kallstart. :(
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"