Annons

Intervalltorkarproblem

1
Jag blir inte klok på intervallfunktionen på torkarna fram. De lever sitt eget liv, fast just nu verkar de dött... Regnsensorn verkar funka och normalläge och snabbläge funkar. Men intervall funkar inte. Funkar det inte när det är kallt, eller vad är det? Testat att ha spaken i alla lägen som finns men det vill sig inte. Tycker mig göra som det står i instruktionsboken och visst fasen funkade det i somras!?
Tips, någon?
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Annons

Re: Intervalltorkarproblem

3
Tänk så klok man kan bli! Var hos KIA-verkstaden och visade upp mina icke fungerande intervalltorkare och svaret jag fick är att det finns inte intervalltorkare på Sportage! Det är regnstyrda torkare och någon traditionell intervallfunktion finns inte.
Detta leder till att intervallfunktionen oftast inte fungerar alls när det snöar för den ger inte utslag på snön... Och kör man med defroster för fullt eller aktiverar fläkt till rutan så torkar ju snön av den varma rutan och då går inte automatiken igång för det. Enligt verkmästaren tänkte de nog inte i Korea på att det kan snöa i en del länder.
Har råkat ut för det här under hela denna vintern när det ju snöat väldigt mycket under en ganska lång tid och automatiken går inte igång och köra med första vanliga läget blir för tät svepning oftast. Då får man sitta och dutta på spaken för att få torkarna att slå ett slag över rutan. Rätt irriterande faktiskt.
Lika irriterande som att originaltorkarna inte skrapar rutorna rena efter ett halvårs användning. Fick byta till Bosch-blad idag och det blev en rejäl skillnad.
Synd att de inte kan få till detaljerna på en i övrigt bra bil!
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Re: Intervalltorkarproblem

6
Niklas skrev:Icke! Regnsensor all the way! Ljuset på auto, torkarna på auto! Älskar det.
Visst är det bra! I teorin. Men när det snöar blir det inte droppar så torkarna somnar tills man själv aktiverar dom. Korkat att inte intervallfunktionen finns som ett komplement eftersom sensorn bevisligen inte funkar fullt ut.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Re: Intervalltorkarproblem

8
mibe skrev:Men går det inte att köra torkarna i "långsamt läge" bara?
Nä, det är ju det som inte gått i det snöande Östergötland i alla fall. Det går för fort på normalsvepläget och automatiken startar inte torkarna alls. Så man får sitta där och slå till spaken i ett manuellt intervall-läge.
Men jag har löst problemet nu! Har tillverkat en konstruktion som kortfattat ser ut som en sprayflaska på en stålställning som spänts fast på taket. Sen är det en motor som pumpar ut vatten på torkarsensorn så att den känner av att det är droppar på rutan! Ska ta en bild (och patent) på detta när det slutar snöa så det går att gå ut igen! 8-)
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"